اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

سالوادور دالی بالاخره نبش قبر شد!

 

 

 

آرامگاه سالوادور دالی، نقاش سورئالیست برجسته با حکم دادگاه شکافته شده تا با تهیه نمونه دی‌ان‌ای از بقایای این هنرمند اسپانیایی به ادعای زنی که خود را دختر او خوانده رسیدگی شود.


جسد دالی که در سال ۱۹۸۹ و در سن ۸۵ سالگی درگذشت در گورابه‌ای باشکوه در کنار موزه‌ای که در شهر فیگرس در شمال شرقی اسپانیا به بزرگداشت او تاسیس شده، دفن شده است. این نمونه‌برداری جنجالی روز پنجشنبه (۲۰ ژوئیه - ۲۹ تیر) صورت گرفت؛ اقدامی که با مخالفت موسسه دالی و مقام‌های محلی روبرو شد.

 

برای انجام این عملیات، یک سنگ قبر ۱۵۰۰ کیلوگرمی که روی گور دالی را پوشانده باید جابجا می‌شد. ماریا پیلار آبل مارتینز، متولد ۱۹۵۶ مدعی است مادرش با سالوادوردالی دقیقا یک سال پیش از تولد او روابط عاشقانه داشته است. مادر او، آنتونیا، برای خانواده‌ای کار می‌کرد که مدتی را در نزدیکی خانه سالوادور دالی گذرانده بودند. آن طور که تاکنون تصور می‌شده از سالوادور دالی هیچ فرزندی بر جای نمانده است. در صورتی که نتیجه آزمایش دی‌ان‌ای به نفع خانم ماریا پیلار مارتینز تمام شود او خواهد توانست نام فامیل خود را به دالی تغییر دهد و ادعای مالکیت بر بخشی از دارایی‌های سالوادور دالی داشته باشد.



اخبار مربوط به ادعاهای خانم مارتینز توجه بسیاری را در داخل و خارج اسپانیا به خود جلب کرده است؛ نه تنها به این علت که زمان وقوع ادعای او در حوالی سال ۱۹۵۵ است که دالی در آن زمان متاهل بود، بلکه به علت این که سلیقه و توانایی جنسی آقای دالی از پیچیدگی‌های برخوردار بوده که برای بسیاری احتمال تمایل او برای باردار کردن یک زن را "بعید" جلوه داده است.

 


یان گیبسون، زندگینامه‌نویس ایرلندی که بیوگرافی سالوادور دالی را هم تهیه کرده می‌گوید حتی تصور این که این هنرمندی اسپانیایی با زنی رابطه جنسی سنتی برقرار کرده باشد "غیرممکن" است؛ این در حالی است که دالی برای ۵۰ سال با همسر روس تبار خود ایوانوا دیاکونوا (ملقب به گالا) زندگی کرد. به گفته این زندگینامه‌نویس سالوادور دالی بارها تاکید کرده بوده که :"من از نظر جنسی ناتوانم. برای این که یک نقاش بزرگ شوید، باید چنین باشید."

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما