یک تابلوی نقاشی منسوب به لئوناردو داوینچی 450 میلیون دلار فروخته شد!

 

 

یک نقاشی قدیمی که چهره عیسی مسیح را به تصویر کشیده، در حراجخانه کریستی در نیویورک به مبلغ چهار صد و پنجاه میلیون دلار فروخته شد و رکورد تاریخی ثبت کرد.


این اثر «سالوادور موندی» یا «منجی جهان» نام دارد و تصور می شود توسط «لئوناردو داوینچی» هنرمند نامدار ایتالیایی کشیده شده، یعنی قدمتی پانصد ساله دارد. 
این نقاشی عیسی مسیح را با چهره ای آرام و خونسرد در حالی نشان می دهد که یکی از دستهای خود را بالا گرفته است.

 

در گذشته شک و تردیدهایی درباره اصالت سالوادر موندی وجود داشت و به عقیده برخی از کارشناسان هنری این اثر توسط یکی از شاگردان لئوناردو داوینچی کشیده شده است. به همین دلیل ارزش مادی زیادی نداشت و پنجاه سال پیش در یک حراجی در لندن به فقط مبلغ شصت میلیون دلار فروخته شد. اما پس از تأیید اصالت نقاشی توسط کارشناسان حراجخانه کریستی، شرایط تغییر کرد و بعنوان یکی از بزرگترین کشفیات هنری قرن بیستم معرفی شد.

 

این نقاشی چهار سال پیش توسط یک کلکسیونر روس به مبلغ ۱۲۷ میلیون دلار خریداری شد، البته آن معامله خصوصی بود. حراجخانه کریستی با ابراز شادی از فروش این شاهکار هنری به مبلغ چهار و صد و پنجاه میلیون دلار، از افشای هویت خریدار خودداری کرد. این بیشترین مبلغی است که تاکنون برای یک اثر هنری در جهان پرداخت شده و از این نظر رکوردی تاریخی محسوب می شود.

 

لئوناردو داوینچی از بزرگترین هنرمندان جهان است که نقش مهمی در شکل‌گیری جنبش رنسانس در اروپا داشت و آثار مشهوری را خلق کرد. سالوادور موندی یکی از بیست نقاشی است که از این هنرمند صاحب سبک باقی مانده است. 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر