پاسخ جولیان بل به سوال: "نقاشی چیست؟"

 

 

نقاشی چیست؟ جولیان بِل، نویسنده و نقاش، قادر است به صورت کلی به این پرسش پاسخ دهد. کتاب او افکار بزرگی در مورد رسانه‌ای دارد که نظرات و بحث‌های بیشتری را نسبت به سایر رسانه‌ها پدید آورده است.


این کتاب مسائل عمیق قدیمی را مورد کنکاش قرار می‌دهد. آیا دلیلی برای بدگمانی به تصاویر وجود دارد؟ چه چیزی موجب می‌شود فکر کنیم یک نقاشی واقعی‌تر از دیگری است؟ این گزاره که نقاشان خودشان را بیان می‌کنند، چه معنایی دارد؟ این کتاب همچنین به دقت مسائل مطرح در جهان هنر معاصر را مورد توجه قرار می‌دهد. تا همین اواخر صحبت‌های زیادی در مورد مرگ نقاشی می‌شد.

 

چرا این مبحث طرح شد و چه اتفاقی برای آن افتاد؟ اکنون نقطه اتصال نقاشی و عکاسی در کجاست؟ آیا می‌توانیم از جاذبه «نقاشی بد» سر در بیاوریم، یا برای این امر آیا می‌دانیم امروز چه معنایی از «زیبا» منظور نظر ماست؟ نسخه اولیه کتاب «نقاشی چیست؟» در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. از آن زمان تغییرات زیادی در جهان هنر رخ داده، و در نتیجه متن کتاب هم به شکلی اساسی از نو نگاشته شده است. با این وجود کتاب هنوز ساختار شش فصلی‌اش و رویکردی که مورد توجه خوانندگان بود را حفظ کرده است. فصل اول، نگاهی بر نظرات سنتی در غرب در مورد ماهیت نقاشی می‌اندازد. فصل دوم، درباره رابطه تاریخی نقاشی و عکاسی بحث می‌کند.

 

فصل سوم، ایده مدرنیته را به فهم متغیر ما از زمان و فضا مرتبط می‌کند. فصل چهارم نشان می‌دهد که چگونه ایده بیان شخصی، تجربه و شیوه نقاشی کردن در فرهنگ ما را شکل داده است؛ در حالی که فصل پنجم به رابطه متقابل میان هنر نقاشی و دیگر هنرها، و مفهوم خود هنر می پردازد. در نهایت، فصل ششم، نقاشی را در نسبت با استدلال‌های نظری آکادمیکش مورد مباحثه قرار می‌دهد. این فصول مستقل نیستند، بلکه طی یک بحث و استدلال در حال بسط، در پی هم می‌آیند. «نقاشی چیست؟»، یک تاریخ هنر استاندارد نیست، یک متن نظری خشک هم نیست. بلکه مباحثه‌ای شخصی در مورد جایگاه فرهنگ اکنون ماست، که با زبانی ساده فهم و حس شوخ‌طبعی سامان داده شده است.

 

جولیان بِل، نقاش ساکن لوییس، برای چندین نشریه می‌نویسد و کتاب‌های متعددی را منتشر کرده است. وی در دانشگاه‌ها و مدارس هنری تدریس می‌کند و همچنین در ساخت مجموعه مستند جدید شبکه بی‌بی‌سی با عنوان «تمدن‌ها» به عنوان مشاور همکاری داشته است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر