نمایشگاه آثار آمادئو مودیلیانی تقلبی از آب درآمد!

 

 

مجموعه خیره کننده ای از آثار «آمادئو مودلیانی»، نقاش برجسته ایتالیایی که چندی پیش در زادگاهش نمایش داده شد؛ تقلبی از آب درآمد. قیمت این تابلوها ده ها میلیون دلار تخمین زده می شد. پرتره های برهنه «مودلیانی» که مهر کار اوست، حالا ممکن است به سادگی دور انداخته شوند.


کارشناسان هنری پیش از برپایی نمایشگاه هشدار داده بودند که این آثار ممکن است کپی باشند.
بیست و یک نقاشی به نمایش در آمده، بهار سال گذشته ده ها هزار دیدارکننده را به «پالازو دوکاله» شهر بندری «جنوا» کشاند. نمایشگاه، اواسط کار به دلیل شک و تردید کارشناسان نسبت به اصالت آثار به نمایش درآمده تعطیل شد. پس از ماه ها کند و کاو، مورخان هنری اعلام کردند که نقاشی ها به جز یکی که سند رسمی دارد و اصل است، تقلبی هستند. قاب های نقاشی ها از اروپای شرقی و آمریکا آمده اند و به گفته کارشناسان هیچ پیوند تاریخی با عصر مودلیانی ندارند.

 

نقاشی های تقلبی شامل آثار مشهوری همچون پرتره هنرمند و نویسنده «ژان کوکتو» و تابلوهای زنان برهنه هستند. به نظر می رسد بیشتر نقاشی ها در دهه هشتاد میلادی کپی شده اند. قرار است سه نفر از جمله مسئول نمایشگاه «رودی چیاپینی» و «یوزف گاتمن» دلال هنری اهل مجارستان که صاحب یازده تا از این آثار است در رابطه با نقاشی های تقلبی بازجویی شوند.

 

کپی برداری از آثار «مودلیانی» در دهه ۱۹۲۰ میلادی و درست پس از مرگ او آغاز شد اما بررسی اصالت این آثار چند سالی است رایج شده است.گفته می شود آثار «مودلیانی» بیشتر از هر هنرمند دیگری در دنیا کپی می شوند و تعداد نقاشی هایی که پس از مرگ او به نامش خلق شده از تعداد نقاشی هایی که خودش در دوران حیاتش کشیده بیشتر هستند. مجموعه ای از نقاشی های «مودلیانی» در حال حاضر در موزه «تیت مدرن» لندن به نمایش درآمده اند اما کارشناسان ایتالیایی هنوز صحبتی در مورد تقلبی بودن این آثار نکرده اند. شمار دقیق نقاشی های «مودلیانی» مشخص نیست چرا که او اغلب طرح هایش را در قبال غذا و نوشیدنی به صاحبان رستورانهایی در پاریس می بخشید.

 

«آمادئو مودلیانی» در عمر کوتاهش، زندگی پرهیجان و پرباری را تجربه کرد هر چند همواره با تنگدستی، مشکلات جسمی و اعتیاد به الکل و مواد مخدر دست به گریبان بود. او که از دوستان «پیکاسو» بود از اوایل دهه نود میلادی در پاریس مشغول فعالیت شد. تنها نمایشگاه انفرادی که در دوران حیاتش در پاریس برگزار شد در سال ۱۹۱۷ در پاریس برپا شد اما بسیاری از آثار به نمایش درآمده به دلیل آنچه «بی آبرویی» خواندند از نمایشگاه حذف شدند. زنان نقاشی های «مودلیانی» با گردن های بلند، چشمان بادامی و نگاه های مات و خالی شان شناخته می شوند. «مودلیانی» در سال ۱۹۲۰ در سی و شش سالگی پس از ذات الریه ِ ناشی از سل درگذشت و معشوقش که هشت ماهه باردار بود مدت کوتاهی پس از مرگ او به زندگی خود پایان داد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر