اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

محمدعلی سجادی و مجموعه سیابش در گالری سایه

 

 نمایشگاه مجمدعلی سجادی با نام سیابش که از جمعه گذشته در گالری سایه افتتاح شده بود تا هجدهم بهمن ادامه دارد.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، محمدعلی سجادی کارگردان سینما و نقاش این بار مجموعه آثار خود را در گالری سایه به نمایش گذشته است. سجادی کار هنری خود را با خط و نقاشی آغاز کرد. او تا کنون بیش از 17 فیلم سینمایی را کارگردانی کرده است. از فیلم‌های مهم او می‌توان به بازجویی یک جنایت، جنایت، رنگ شب و شوریده اشاره کرد. سجادی علاوه بر سایر حوزه های هنری در زمینه نقاشی سالهاست که فعالیت می کند. اوچندین نمایشگاه انفرادی و گروهی  نقاشی تا كنون برگزار کرده است. اما سیابش که نام این نمایشگاه اوست چه معنا دارد:


 سیابَش از دو جزء سیا + به معنای سیاه و بَش( گشاده رو ـ بشاش بودن) ساخته شده که در عین حال می‌تواند فقط یک بازی زبانی باشد که حسی را منتقل می‌کند. همچون بازی فیروز با کلمات که یا تحریف‌شان می‌سازد یا وارونه سازی می‌کند و گاه حتا تا مرز بی‌معنایی پیش می‌رود.


سیابش معادل فیروز است که در فرهنگ باستانیِ ما به معنی پیروز و بهکام بودن است. فیروز نماد مرگ و باززایی است که پس از اسلام لفظ حاجی به آن افزوده شده‌است. این آیین تداوم آیین کهن ایران باستان است که حتا پیشتر در میانرودان ( بین‌النهرین) وجود داشته‌است. آیین دموزی سومری یا تموز بابلی ، خدای شهیدشونده ، که بنا به باورباستانیان پیش از آغاز سال می‌مُرد و در نوروز زنده می‌شد، یادآور همین آیین است.

 

طبیعت با مرگش در زمستان در بهار زاده می‌شود. در ایران باستان، سیاوش جای دموزی را گرفت که خود ریشه در اسطوره مصری دارد. اُزیریس مصری هم خدای شهید شونده است. سیاوش بنی گیاهی است که چون خونش بر زمین ریخت، به گیاه سیاوشان بدل گردید که خودنمود باززایی است. چهره‌ی سیاه و غمگینِ سیابش (فیروز) یادآور مرگ سیاوش است و جامه‌ی سرخش نماد خون او. او، اما با دایره زنگی و آوازهای شادش نوید بهاراست و باززایی و زنده شدن. دایره و دف نمود این جهان گذراست که چندان سترگش نباید پنداشت.


 سجادی که توضیحات فوق را در مورد سیابش در استیتمنت خود آورده است این طور ادامه می‌ده: «پیشتر اسطوره سیاوش را در مجموعه‌ی « سیاوشان» از مهر96 در سه گالری تا کنون به نمایش در آمده تصویر کردم. حال مجموعه سیابش در تداوم رازگشایی و خیال‌ورزی با این اسطوره بنیادین است».

 

علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده آثار او از ساعت 11 صبح تا 10 شب به مکان گالری سایه واقع در خیابان کریم خان، سنایی، کوچه سیزدهم پلاک 21 مراجعه کنند.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما