اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

معشوقه‌ی پابلو پیکاسو در نمایشگاه تیت مدرن لندن

 

 

ماری ترز والتر، معشوقه ۱۷ ساله پیکاسو الهام بخش بعضی از آثار مشهور او بود. از جمله «رویا» و «عریان در صندلی سیاه» که این نقاش اسپانیایی در سال ۱۹۳۲ خلق کرده بود. و حالا در نمایشگاه تیت مدرن لندن به نمایش درآمده است.


این تابلو تصویر زن جوانی است که زندگی پیکاسو (۱۸۸۱ – ۱۹۷۳) را دگرگون کرد و بر هنر او تأثیر گذاشت. 
تابلوی مطالعه که به سال ۱۹۳۲ تعلق دارد، احتمالا میان ۱۲ تا ۱۸ میلیون پوند (حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار) به فروش خواهد رفت.

 

تابلو با طرحی ساده و فشرده و رنگ‌هایی شاد و زنده، ماری ترز والتر را به سبکی آزاد و شاعرانه سرگرم خواندن کتاب نشان می‌دهد. پیکاسو در سال ۱۹۲۷ زمانی که ۴۵ سال داشت نخستین بار در ایستگاه راه آهن پاریس با ماری ترز روبرو شد. گفته می‌شود که نقاش مدرن به دختر زیبای ۱۷ ساله نزدیک شد و به او گفت: "من پیکاسو هستم. من و شما آینده فوق‌العاده‌ای در پیش داریم."

 

ماری ترز سال‌ها بعد گفت که تا زمان آشنایی با پیکاسو هرگز نام او را نشنیده بود، در حالی که پیکاسو با پیدایش مکتب کوبیسم از حوالی سال ۱۹۰۸ به شهرت فراوان رسیده بود. ماری ترز به عنوان مدل و معشوقه به زندگی پیکاسو راه یافت، اما نقاش نامی این رابطه را چند سالی مخفی نگاه داشت، زیرا هم ماری ترز بسیار جوان بود و هم پیکاسو همسر داشت.

 

با نمایش تابلوهایی با سیمای ماری ترز، اطرافیان پیکاسو و از جمله همسرش اولگا شوشلووا به رابطه مخفیانه او پی بردند. اولگا که از سال ۱۹۱۸ همسر پیکاسو بود، تقاضای طلاق کرد، اما از آنجا که پیکاسو مایل نبود دارایی خود را با او تقسیم کند، پیوند زناشویی آنها تا سال ۱۹۵۴ و مرگ اولگا پایدار ماند.

 

ماری ترز که از پیکاسو دختری به نام مایا به دنیا آورد، در فاصله ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۵ الهام‌بخش رشته‌ای از تابلوهای پیکاسو بود. در این مرحله پیکاسو از سبک کوبیسم روی برگردانده و به سبکی بازتر و تخیلی‌تر، به تأثیر از سوررئالیسم روی آورده بود که هنرشناسان آن را نئوکلاسیک خوانده‌اند.

 

روز هشتم فوریه علاوه بر تابلوی پابلو پیکاسو، آثاری از کلود مونه، نقاش امپرسیونیست، و لوسین فروید نقاش معاصر بریتانیایی در لندن به حراج گذاشته می‌شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما