مصطفی دمیرچی با مرگ لوکس به گالری یک هتل لوکس می‌رود

مصطفی دمیرچی مرگ لوکس گالری هتل اسپیناس پالاس

نمایشگاه آثار مصطفی دمیرچی با نام "مرگ لوکس" در هتل اسپیناس پالاس برگزار می‌شود.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، در نمایشگاه مصطفی دمیرچی 27 اثر به نمایش درمی‌آید که با موادی مانند پودر سنگ، صمغ، ورق طلا و... ساخته شده‌اند. دمیرچی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: در فرهنگ ایرانی همواره موضوع مرگ یکی از پرقدرت‌ترین مسائلی است که می‌توان از کهن الگوهای ایرانی آن را دریافت. فرهنگ سوگ در زبان، ادبیات، موسیقی، هنرهای نمایشی و تجسمی بازمانده از تاریخ گذشته ایران حضوری جدی دارد. بر همین اساس من موضوع مرگ را برای مجموعه جدید آثارم انتخاب کردم. البته این مسئله تنها موضوع این مجموعه نیست، زیرا رویکرد این آثار نوعی انتقاد به دنیای معاصر و موضوع لوکس‌گرایی را نیز در خود مستتر دارد. به خاطر نوع نگرشی که به مسئله لوکس بودن این آثار دارم، این مجموعه را در یک هتل به نمایش می‌گذارم تا موضوع، تکنیک و عرضه این آثار از یک روند برخوردار باشد.



او درباره تکنیک آثار "مرگ لوکس" توضیح داد: به نقاشی با متریال‌های جدید و دست‌ساز بسیار اعتقاد دارم و در نمایشگاه قبلی‌ام نیز از رنگ‌های ارگانیک استفاده کردم. در مجموعه "مرگ لوکس" به‌خاطر نوع بیانگرایی که از رنگ می‌خواستم به استفاده از رنگ‌های صنعتی روی آوردم و از رنگ اتومبیل پورشه استفاده کردم. رنگی که خود بیانگر موضوع لوکس بودن است.



دمیرچی ادامه داد: مرگ، نور ندارد، پس رنگ هم ندارد. به همین دلیل تمام آثار این مجموعه سیاه هستند. اگر هم در پس‌زمینه آثار اندکی رنگ دیده می‌شود، نشانه رنگ‌هایی است که از زندگی پرسوناژها آمده است. در هر تابلو پرسوناژ مشخصی وجود دارد که من زندگی آنها را پیگیری کرده و به المان‌هایی در زندگی آنان رسیده‌ام و بر اساس آنها نقاشی کردم. آنچه بر سطح این تابلوهای نقش برجسته دیده می‌شود مانند فسیلی است که از آن افراد باقی مانده و به همین دلیل از پودر سنگ استفاده کردم تا بتوانم جنس فسیل را بازسازی کنم.



او درباره نحوه انتخاب این شخصیت‌ها گفت: موضوع نمایشگاه قبلی من "آفرینش" بود و بعد از آن به مرگ رسیدم و درگیر کهن‌الگوها شده و با فلسفه هایدگر آشنا شدم. هر اتفاق بر اساس تاثیری که می‌گذارد، طول عمر زندگی و مردگی پیدا می‌کند. به عنوان مثال شخصی مانند مولانا چند دهه زندگی کرده و چند سده عمر مردگی اوست. من در زمان تصویر کردن چنین شخصیتی مجموع عمر زندگی و مردگی او را در نظر دارم چون این افراد برای ما تمام نشده‌اند و با مرگ آنها هم زندگی کرده‌ایم. همه پرسوناژهای حاضر در این آثار افرادی هستند که زندگی یا مرگ تاثیرگذار داشته یا سرنوشت‌های خاصی داشته‌اند. اما اسم آنها در کنار آثار نوشته نشده و من تنها تاثیرات آنها را در آثارم وارد کرده‌ام.



دمیرچی افزود: در این مجموعه برخوردی متفاوت با نقاشی دارم و الزاما به دنبال این نبودم که جامعه هنری این آثار را ببیند. بلکه جامعه گسترده‌تری از مخاطبان را مد نظر داشتم و نمایش آثار در یک هتل نیز به جذب بیشتر مخاطبان کمک می‌کند. در هتل اسپیناس گالری بسیاری خوبی وجود دارد که افراد حرفه‌ای در آن همراه هنرمندان هستند.



گفتنی است گالری هتل اسپیناس پالاس 23 آذر با نمایشگاه "مرگ لوکس" افتتاح شده و تا 30 آذر به نشانی سعادت آباد، میدان بهرود، خیابان عابدی، خیابان 33، شماره 21، هتل اسپیناس پالاس میزبان علاقه‌مندان است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر