اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گالری شیرین میزبان دو نمایشگاه از دو هنرمند زن جوان شد

نقاشی های ساغر حمزه لو و ملاحت محب خواه

نمایشگاه نقاشی‌های ملاحت محب خواه و ساغر حمزه لو در گالری شیرین افتتاح شد.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر گالری شیرین میزبان دو هنرمند در دو نمایشگاه خود از روز گذشته (جمعه 21 تیر) تا 2 مردادماه است. ملاحت محب خواه متولد 1366 در شهر رشت است. او دانش آموخته‌ی لیسانس نقاشی از دانشگاه هنراصفهان و سپس فوق لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر تهران است. ساغر حمزه لو متولد سال ۱۳۶۸ در تهران پس از اتمام تحصیلات خود در رشته نقاشی از دانشگاه هنر تهران شروع به فعالیت در عرصه هنری کرد.

 

محب خواه از سال 1389 تاکنون در نمایشگاه‌های گروهی متعددی در ایران، کانادا و آمریکا شرکت داشته است. او در سال ۱۳۹۳ با نمایش مجموعه‌ پل برنده‌ی جایزه‌ پرویز ملکی از هفتمین منتخب نسل نو شده است. موضوع اغلب آثار ملاحت محب‌خواه دریانگاره‌هایی است با انبوهی از پرتره‌ها و فیگورهای درگیر درآب. او طیف وسیعی از متریال، از جمله رنگ روغن روی بوم، ویترای روی پلکسی و استیل یا مرکب و ماژیک روی کاغذ را در خدمت بیان طراحی‌های فیگوراتیو اکسپرسیونیستی‌اش می‌گیرد.

 

محب‌خواه در رابطه با مجموعه آبدیدگان که در گالری شیرین رونمایی می‌شود اینگونه می‌گوید:

«آبدیده‌گان روایت من است از مناسبات انسانی، تکه هایی از آنچه میان من و آدمیان شکل گرفته و نقطه‌ی تلاقی بین میل و رخوت. برای شکل دادن به این مجموعه من از پرتره‌ی نزدیکانم و دریای خزر عکاسی کردم و بعد وقت کشیدن پرتره‌ها و خطوطی که در برشان گرفته به عکس‌ها نگاه کردم. من از رنگ روغن بر روی پارچه‌ی بوم استفاده کردم تا بافت جسمی و ضخیم و کیفیت رنگی دلخواهم را، به ویژه در سفیدی‌ها، به دست بیاورم. در اغلب کارها، پرتره هایی به مرور زمان پوشانده شده و پرتره‌های دیگری سر برآورده‌اند و تصویر به تدریج تخریب و ساخته شده است. این نقاشی‌ها لایه‌های اندوه من را در خود دارند. گویی که در گودالی باشم و بازی کنم، بی توجه به خطرات احتمالی مرگ و دفن شدن، من یک مشاهده‌گر تلخ گوشتم که کاری نمی‌توانم کرد جز سوگواری برای تکه های از دست رفته وهم‌آغوش شدن با آن و خودم را از درون و بیرون بهش رساندن در یادبود برای شهری که ناپدید می‌شود من از ویرانه گردی هایم وام گرفتم. تکه های سفال ها را پیدا کردم و کنار هم گذاشتم و خانه‌های در شرف ویرانی یا ویران شهر را کشیدم، به گزیده. من فقط یک زندگی ام، در برابر سیل عظیمِ زندگی هایی که در شهر می پیچند و بازش می‌شناسند و این فقط یک جور مرثیه سرائیست، برای تجربه ای جمعی، که جان می‌سپارد در آغوشمان و جای می‌سپارد به دردی جمعی».

  

حمزه لو هنرمند جوان تاکنون دو نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و در بسیاری از فستیوال های هنری شرکت نموده است. گالری شیرین از نمایشگاه انفرادی ساغر حمزه‌لو با عنوان میدازولام رونمایی می‌کند.

 

در مقدمه هنرمند بر نمایشگاهش آمده است: «مخلوطات بر خلاف مخلوقات، دسته‌ای ارگانیک هستند که آنامورفوسیس را بر ریخت ترجیح داده‌اند؛ خلق نمی‌شوند، بلکه رندوم دگرگون می‌شوند. در واقع در منطقه‌ی انفجار و رها‌سازیِ فیگورِ بِیکِنی به سر می‌برند. دیگر اندامی غالب نمی خواهند؛ ریخت‌زدایی می‌کنند تا ابژه‌ی بصری باقی بمانند. می توان کاتابولیسمِ فرمال را در کنِشِشان رصد کرد. این جا سخن از برتری نیست؛ فیگور تنها به بقا می‌اندیشد؛ نه بقای زیستی بلکه بقای ایماژی؛ نه برتری داروینی بلکه تکاملی معکوس؛ نه چیزی را حس کرده و نه به یاد می‌آورد؛ برای همین می‌ماند و می‌تواند باشد؛ جهلش امتیاز تکامل بقای اوست».

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما