چلیپا: هانیبال الخاص مانند جلال مخالف روشنفکران بی​تعهد بود


به گزارش آکادمی هنر کاظم چلیپا در گفت​و​گو با خبرآنلاین درباره زنده‌یاد الخاص اظهار داشت: «الخاص از استادان پشکسوت هنرهای تجسمی و هنر مدرن ایران بود. معلم بودن در کنار هنرمندی ایشان از ویژگی​های مشخص شخصیتی و کاری​شان بود. یکی از شاخص​ترین کارهای این هنرمند در مسیر فعالیت​هایش پرورش تعداد زیادی از شاگردان بود که به لحاظ شخصیتی و تفکر هنری نیز روی آنان تاثیر بسزایی داشت.»

او با اشاره به اینکه الخاص از شاگردان علی​اصغر پتگر بود، گفت: «او ابتدا کار را در کنار پتگر آغاز کرد و بعد از آن به آمریکا رفت و تحصیلاتش را در آن​جا ادامه داد و به هنر مدرن نزدیک شد. گرایش به هنر قوی و سنتی از ویژگی​های کار او بود.»

چلیپا اظهار داشت: «او هم‌دوره جلال بود و همانند او مخالفت​هایی جدی را روشنفکران بی​تعهد و متمایل به غرب داشت. او به هیچ عنوان چنین تمی را در کارهایش دنبال نمی​کرد و نسبت به واخوردگی و وازدگی به غرب موضع داشت. جهت​گیری​های هنری او در کارهای فیگوراتیوش مشخص بود و به صورت عملی نیز واکنش​هایی در مقابل افرادی که این نوع هنر را در ایران دنبال می​کردند نشان داد.»

او با اشاره به گرایش الخاص به نقاشی قهوه​خانه​ای گفت: «گرایش ویژه او به نقاشی قهوه​خانه​ای در کارهای الخاص و تعدادی از شاگردانش همانند صفرزاده و دبیری دیده می​شود.»

این هنرمند با اشاره به سفری که الخاص در دهه 60 به آمریکا داشت، گفت: «به خاطر می​آورم آن روزها به همراه خسروجردی و صادقی و فکر می​کنم اسکندری به دیدار الخاص رفتیم و از او خواستیم ایران را ترک نکند. او تاکید کرد برای درمان به آمریکا می​رود و در نهایت نیز دوباره به ایران بازگشت.»

او یادآور شد: «آتلیه الخاص در ایران طبقه بالای آتیله من بود و همواره همدیگر را در آن​جا می​دیدیم و او نسبت به پدرم و کارهایش ارادت داشت و کارهای مرا می​پسندید و در مورد آن​ها با من صحبت می​کرد.»

چلیپا گفت: «پرورش و شکوفا شدن هنرمندانی همانند الخاص کار بسیار دشواری است، اما ما به راحتی چنین هنرمندانی را از دست می​دهیم. کمتر می​توان کسی را مانند او یافت که این چنین به کارش با عشق و علاقه نگاه کند. درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری تسلیت می​گویم و امیدوارم شاگردانش بتوانند تا حدودی جای خالی او را در عرصه هنرهای تجسمی ایران پرکنند.»

زنده​ یاد هانیبال الخاص صبح روز سه‌شنبه 23 شهریورماه در سن 80 سالگی در ایالت کالیفرنیا در آمریکا از دنیا رفت. او سال‌ها با بیماری خود دست به گریبان بود و به دلیل تامین نشدن هزینه‌های بیمه و درمانش برخلاف میل باطنی‌ مجبور به ترک وطن شد.

پیکر این هنرمند روز جمعه 26 شهریور در کالیفرنیا دفن می‌شود و به دنبال آن مراسم هفتم الخاص احتمالا در یکی از کلیساهای شهر تهران برگزار خواهد شد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر