اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

بزرگداشت «هانیبال الخاص» در خانه هنر برگزار می‌شود


آثار دیده‌نشده‌ی بزرگان عرصه‌ی هنرهای تجسمی، به احترام نقاش زندگی و روح روایت‌گری «هانیبال الخاص» از ساعت 16 روز جمعه نهم مهرماه جاری بر دیوارهای «خانه هنر» ـ آرت‌سنترـ، جای می‌گیرند تا یاد الخاص نقاشی ایران گرامی داشته شود.


به گزارش آکادمی هنر به نقل از واحد اطلاع‌رسانی و روابط عمومی «خانه هنر»، در مراسم گشایش این نمایشگاه که با نمایش فیلمی از این هنرمند فقید، ساخته‌ی «هادی سیف» با عنوان «کیمیای عشق» همراه است، آثار نقاشی دیده‌نشده و نیز کمتر دیده‌شده‌ی زنده‌یادها ابوالحسن خان صدیقی، علی‌اکبرخان صادقی، مرتضی نخجوانی، (شاگردان کمال‌الملک)، علی‌اکبر صنعتی‌زاده، سیاوش کسرایی، ژازه تباتبایی، همچنین هنرمندانی چون سیدمحمد احصایی، هانس ورنر آلبیک، احمد اسفندیاری، صادق تبریزی، نصراله افجه‌یی، عبدالرضا دریابیگی و... به‌تماشا گذاشته می‌شود تا ادای احترامی به هانیبال الخاص، هنرمند جریان‌ساز و مولف اندیشه در هنر و ادبیات، باشد.


«کیمیای عشق» مستندی ۳۰ دقیقه‌یی است که به نقد و بررسی و تحلیل آثار دوره‌های مختلف الخاص می‌پردازد.


در این نمایشگاه آثاری از این هنرمند نیز بر دیوار گالری ملک به‌تماشا گذاشته خواهد شد.
هانیبال الخاص ۲۴ شهریورماه ۱۳۸۹ در سن هشتاد سالگی در آمریکا از دنیا رفت.
اما در گالری پاسارگاد حکایت دیگری برقرار می‌شود. مرجان شکری، پانزده شعر کیومرث منشی‌زاده را به نقش درآورده است. شکری هنرمند معمار است و گالری‌های شیرین، نیکزاد و خانه هنر در تهران و نمایشگاه بزرگداشت رودکی در تاجیکستان تا کنون میزبان آثارش بوده‌اند.
«باران بود که بند آمده بود
در بود که باز مانده بود
او بود که رفته.
انسان آزاد به دنیا نمی‌آید که آزاد بمیرد
انسان دایره ‌غم‌انگیزی است که تکرار می‌شود.
یکی با رنگ‌هایی که نمی‌شناسم تصویر مرا در تابلو زندانی می‌کند تصویر ناتمام من چهار چوب تابلو را درهم خواهد شکست.»


این قطعه نمونه‌ای از اشعار منشی‌زاده‌ است که توسط مرجان شکری به نقش درآمده است. كيومرث منشي‌زاده متولد اول بهمن‌ماه سال 1324 در كرمان است. از او تا كنون كتاب‌هاي «شعر رنگ»، «راديكال صفر»، «قرمزتر از سپيد»، «سفرنامه‌ي مرد ماليخوليايي رنگ‌پريده»، «آبنوس» و «ساعت سرخ در ساعت 25» منتشر شده است. 

 
این دو نمایشگاه تا بیستم مهرماه جاری در «خانه هنر» از ساعت 11 تا 21 واقع در خیابان دکتر شریعتی، تقاطع اتوبان صدر، شماره 1716 برپاست.


بخشی از عواید این نمایشگاه‌، همچون سایر نمایشگاه‌هایی که در «خانه هنر» برپا می‌شود، به پروژه‌های مبارزه با گرسنگی برنامه جهانی غذا اختصاص پیدا می‌کند. برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد حامی فرهنگی این مجموعه است.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما