آثار منوچهر نيازي در «خانه هنر» رونمايي شدند


تازه‌ترين خلاقيت‌هاي هنري منوچهر نيازي با اختصاص بخشي از عوايد فروش آثارش به مردم سيل‌زده‌ي پاکستان، رونمايي شدند. در آستانه‌ي شصتمين سال فعاليت هنري منوچهر نيازي 365امين نمايشگاه نقاشي اين هنرمند پيشرو در هنرهاي تجسمي ايران، به تماشا درآمدند.

عموم آثار ارايه شده در اين نمايشگاه در اندازه‌هاي بزرگ، يک‌ونيم در يک و 2 در 2 متري‌اند که از حدود 500 هزار تومان تا 18 ميليون تومان قيمت‌گذاري شده‌اند.

در نخستين ساعات برپايي اين نمايشگاه که با حضور اهالي فرهنگ و هنر همچون محسن وزيري‌مقدم، جمال بخش‌پور، علي گلستانه، آلبرت کچويي و...، همچنين نمايندگان فرهنگي از سفارت‌خانه‌هاي اروپايي از جمله سفير استراليا و نيز نمايندگاني از سازمان ملل متحد همراه بود، هجده تابلوي اين هنرمند معاصر فروخته شدند؛ رقم مجموع آثار فروش رفته در اين نمايشگاه به 65 ميليون تومان مي‌رسد.

به‌رسم هميشه‌ي نمايشگاه‌هايي که در خانه هنر برگزار مي‌شود، بخشي از عوايد فروش آثار هنرمندان به برنامه‌ي جهاني غذا اختصاص پيدا مي‌کند و اين‌بار، از سوي برنامه‌ي جهاني غذا سازمان ملل متحد WFP اين عوايد به سيل زدگان پاکستان تخصيص داده شده است.

آنچه در اين نمايشگاه به‌تماشا درآمده، متفاوت از سبک و شيوه‌ي هميشه‌ي اين هنرمند نقاش است. نيازي 73 ساله، زاده‌ي تبريز است. تحصيلات دانشگاهي او در رشته موسيقي - اپرا - و نقاشي بوده و فارغ‌التحصيل کويين کالج نيويورك با درجه «مسترگريد» در رشته تاريخ هنر و هنرشناسى است.

ثمين باغچه‌بان، محمود اوليا، مهدى ويشكايى، حسين شيخ، جعفر روح‌بخش، منوچهر شيبانى، محمود جوادي‌پور، جليل ضياپور و... از جمله کساني‌ بوده‌اند که نيازي آنها را استاد خود مي‌خواند.

نيازي را مي‌توان هنرمند رمانتيکي برشمرد که تاکيد بر مردمي کردن هنر دارد. 33 سال پيش با همين نگرش نخستين اكسپوى هنرى ايران در فضاى باز - سال 1356- در پارك لاله، راه‌اندازي کرد.

او در 365 نمايشگاه داخلى و خارجى - گروهي و انفرادي- ازجمله پاريس، توکيو، سيدني، شيكاگو، لس‌آنجلس، نيويورك، مونيخ، سنگاپور، آبادان، تهران، شيراز، اصفهان، و… شرکت کرده و بيش از 30 جايزه معتبر را نيز از كشورهاي مختلف براي ارايه آثارش دريافت كرده است.

تازه‌ترين آثار نيازي داستان سرگرداني مردم جهان است. انبوه، ازدحام يا بي‌شماري؛ او دوره‌هاي مختلفي را تجربه کرده است. از امپرسيونيسم و فوتوريسم گرفته تا کوبيسم و سورآليسم؛ آثارش که گاهي آرام و گاهي نشان از طغيان‌گري دارند، پرشمارند تعدادشان به 50 هزار اثر هم مي‌رسند.

نمايشگاه آثار اين هنرمند تا 18 آبان‌ماه جاري از ساعت 11 تا 21 در گالري‌هاي «ملک»، «الهيه» و «پاسارگاد» خانه‌ي هنر -آرت‌سنتر - واقع در خيابان شريعتي، ضلع شمال‌غربي پل صدر شماره‌ي 1716 داير است.

 

منبع: ایسنا

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر