تمرکز دهمین نمایشگاه هنر معاصر استانبول روی هنرایران


نهمین نمایشگاه هنر معاصر استانبول؛‌ امسال تمرکز خود را روی هنر معاصر ایران قرار داده است. انتظار می‌رود امسال این نمایشگاه با حضور 420 هنرمند از سراسر جهان و مشارکت 80 گالری از 14 کشور برپا شود و 12 میلیون نفر از مخاطبان هنر را به قلب استانبول بکشاند. نمایشگاه هنرهای معاصر استانبول که سال گذشته منتخبی از آثار هنرمندان سوریه را در بخش افق‌های جدید خود عرضه کرده بود، امسال آثاری از رضا درخشانی، محمود کلاری، جمشید بایرامی، شیرین نشاط، علی رهبر، سیمین فرهت، علی اجلی، مهدی سعیدی، زلیخا شیرزاد و... را در این بخش درمعرض دید قرار می‌دهد. این نمایشگاه که بزرگترین رخداد هنری کشور ترکیه محسوب می‌شود؛ با حمایت (ak bank) یکی از بانک‌های خصوصی مهم ترکیه برپا می‌شود و درنظر دارد تا استانبول را به قلب هنرهای معاصر تبدیل کند. 

 
در بیانیه مطبوعاتی که ازسوی دست‌اندرکاران این نمایشگاه منتشر شد، آمده است: نمایشگاه هنرهای معاصر ترکیه بر آن است تا ضمن گردهم آوردن هنرمندان منطقه و جهان، نقشی مهم در رشد و تحول هنرهای معاصر جهان ایفا کند. این نمایشگاه مفتخر است در این دوره میزبان هنرمندانی از کشور ایران در بخش افق‌های جدید خود است.


در نمایشگاه امسال درکنار بخش افق‌های جدید که به ایران اختصاص دارد، دو بخش دیگر هم درنظر گرفته شده؛ یکی بخش ملاقات با هنرمندان ارمنستان و بخش دیگر گوشه‌هایی از هنر عرب است. با این حال همانطور که ذکر شد تمرکز این رخداد هنری روی هنر ایران خواهد بود.
کارهایی که از هنرمندان ایران برای این نمایشگاه گلچین شده؛ دربرگیرنده طیف وسیعی از آثار با گرایش‌های مهم هستند. درمیان هنرمندان ایرانی؛ شماری از آنها مقیم ایران و شماری خارج از ایران زندگی می‌کنند. مسئولان نمایشگاه درباره انتخاب این هنرمندان اعلام کردند: کشور ایران همواره مهد یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان بوده است. تمدنی که درخشش و بالندگی آن همچنان تا سالهای اخیر تداوم داشته است. شکی نیست که هنر ایران در منطقه و حتی در سراسر جهان سرآمد است، هنر امروز ایران همچنان که در منطقه به بالندگی رسیده؛ در عرصه جهانی هم حرفهایی برای گفتن دارد. نکته اساسی و چشمگیر در انتخاب آثار ایرانی در این نمایشگاه این بوده که نحوه برخورد هنرمندان با گرایش‌ها و سبک‌های مختلفی چون سنت و مدنیزم و جهانی شدن چگونه بوده است.


این نمایشگاه در حالی نهمین دوره خود را برگزار می کند، که در دوره هشتم هنر معاصر سوریه آثاری از هنرمندان مطرحی چون احمد معلا و سارا شما به نمایش گذاشته شد که در عرصه بین‌المللی چهره‌های شناخته شده‌ای هستند.


آنچه در برپایی این نمایشگاه مهم تلقی می‌شود حمایت یک بانک خصوصی از آن است. کشور ترکیه با اینکه از نظر اقتصاد هنر هنوز در رده پایین‌تری از ایران قرار دارد، با این حال همواره در حراج‌های جهانی این بانکداران بوده‌اند که از هنرمندان این کشور حمایت کرده‌اند و اقدام به خرید آثار هنرمندان خود کرده‌اند.

 

منبع: ایلنا 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر