اتفاق اسرارآمیز در حراجی آثار پیکاسو


یک حراجی در پاریس برنامه حراج گنجینه آثار پیکاسو را که هنرمند معروف به راننده‌اش هدیه داده بود، لغو کرد.

این اتفاق روز پنجشنبه حدود یک هفته پس از پیدا شدن آثاری ناشناخته از پیکاسو در گاراژ خانه یک تکنسین برق رخ داد، حادثه‌ای که دنیای هنر را شگفت‌زده کرد.

حراجی «درو» قرار بود چندین طراحی و آثر کوچک پیکاسو را به فروش بگذارد. این آثار توسط پیکاسو به مائوریس برسنو، مرد خوش‌بنیه‌ای که لقب «تِدی بر» داشت هدیه شده بود. برسنو راننده هنرمند بزرگ قرن بیستم و منبع الهام برخی آثار متاخر این نقاش بود.

ماجرا عجیب می‌شود. برسنو و همسرش هر دو فوت کرده‌اند و یکی از شش میراث‌دار آنها که از این حراجی سود می‌برد فردی است به نام پیر لوگونه، همان تکنسین برقی است که سیستم امنیتی خانه پیکاسو را نصب کرده و چند وقت پیش ادعا کرد 271 اثر از پیکاسو در اختیار او است.

لوگونه و همسرش ادعا می‌کنند این آثار از سوی پیکاسو به آنها هدیه داده شده، اما این ادعا از سوی مردی که از دوستان هنرمند فقید نبود موجب خشم میراث‌داران پیکاسو شد. آنها از این تکنسین فرانسوی شکایت و او را متهم به «مالکیت غیرقانونی» آثار هنری کردند. پلیس این آثار را ضبط کرده است.

با جلو رفتن تحقیقات بر تعداد سئوال‌های بی‌‌جواب افزوده می‌شود. با اینکه ادعای تکنسین همه را شگفت‌زده کرد، اما برسنو و هدیه شدن آثار به او در نزد متخصصان زندگی و آثار پیکاسو کاملا شناخته شده است. برسنو سال 1973 درگذشت.

برخی از آثار هدیه شده به برسنو در دهه 1990 توسط حراجی کریستی فروخته شد. پیر بلانشه، مسئول حراجی لغوشده گفت این طراحی‌ها به برسنو هدیه شده بود و مایا، دختر پیکاسو صحت آنها را تایید کرد.

بلانشه وقتی از ارتباط خانوادگی لوگونه با برسنو آگاه شد حراجی را تعطیل کرد و امیدوار است این حراجی دوباره برگزار شود. او دراین مورد گفت: «موضوع لوگونه همه را تحت تاثیر قرار داده، ما تصمیم گرفتیم حراجی را عقب بیندازیم تا همه چیز روشن شود.»

بلانشه افزود پس از لغو شدن حراجی، مقامات پلیس از او پرس‌وجو و آثار هنری را بررسی کردند، اما هیچکدام از آنها را ضبط نکردند. سئوال‌های آنها فقط جهت «کسب اطلاع» بود.

اداره پلیس مسئول پرونده هیچ گونه اظهار نظری نکرده است. ژان-ژاک نور، وکیل میراث داران پیکاسو هم درمورد چرخش جدید در پرونده برسنو صحبتی نکرد.

لوگونه می‌گوید همسر دوم پیکاسو صندوقی مملو از آثار هنری به آنها هدیه داده و آنها پس از چند دهه حالا تصمیم گرفته‌اند برای تقسیم آنها بین فرزندانشان مسئله را رسمی کنند.

این درحالی است که وکیل خانواده پیکاسو این مسئله را مضحک خوانده زیرا نقاش فقید هرگز این تعداد اثر را هدیه نمی‌کرد. آثار ضبط شده شامل لیتوگراف، پرتره، آبرنگ و طراحی هستند، نام این آثار جایی ثبت نشده است.

دانیله لوگونه، همسر تکنسین گفت لوگونه خویشاوند همسر متوفی برسنو و یکی از شش نفری بود که از حراجی سود می‌برد.

او با امید به متوقف شدن سئوال‌ها افزود: «ما هر روز صبح با وجدان راحت به چهره خود در آینه نگاه می‌کنیم...ما هیچ کار خطایی نکردیم...هیچ کار، هیچ»
 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر