بعد از سه دهه، يك نقاشي قهوه‌خانه‌اي در يك پرده‌ي 32 متري رونمايي مي‌شود


صادق تبريزي از رونمايي نقاشي قهوه‌خانه‌اي در يك پرده‌ي 32 متري بعد از سه دهه خبر داد.اين هنرمند نقاش در گفت‌وگويي با ایسنا درباره‌ي اين اثر گفت:سال 52 صاحب گالري 66 شدم. مساحت ديوار اين گالري 32 متر بود و همان سال تصميم گرفتم پرده‌اي 32 متري طراحي كنم تا دورتا دور گالري را از نزول «جبريل» بر پيامبر تا زمان حال دربرگيرد. 

 

نقاشی قهوه خانه ای صادق تبریزی

او ادامه داد:آن زمان قصد داشتم پس از تمام شدن پرده،همچون قهوه‌خانه‌هاي قديمي از نقال و پرده‌خوانان دعوت كنم تا مردم بتوانند در يك فضاي سنتي از اين نمايشگاه ديدن كنند. به همين دليل هم از عباس بلوكي‌فر دعوت كردم تا طراحي اين كار را بر عهده بگيرد.او پس از پنج سال كار متناوب طراحي اين پرده را به پايان رساند.

تبريزي با اشاره به چگونگي روند ادامه نقاشي اين پرده عنوان كرد: سال 57 همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي اين كار متوقف شد زيرا كه كارهاي هنري مخاطب آنچناني نداشتند، اما با پيشنهاد بلوكي‌فر تصميم گرفتيم اين نقاشي را با ورود امام خميني (ره) به ايران ختم كنيم. متاسفانه پس از گذشت چند سال و با مرگ عباس بلوكي‌فر اين سوژه تازگي خود را از دست داد.

اين هنرمند نقاش تصريح كرد: بعد از سالها تلاش،اين اثر در سال 82 و پس از 6 سال زحمت « بيوك احمري» كه رنگ‌آميزي اين اثر را بر عهده داشت، به پايان رسيد و محرم امسال اين تابلو در گالري 66 رونمايي مي‌شود، تا مردم حاصل 30 سال زحمت را مشاهده كنند.

اين اثر در ابعاد 1.60 در 32 متر تدارك ديده شده و موضوعاتي همچون نزول جبرئيل بر پيامبر، معراج پيامبر و جنگ‌هاي ايشان، قيام مختار، آتش زدن خيمه‌ها در كربلا، تل زينبيه، بارگاه حارث، دوطفلان مسلم و ساير واقعه‌هاي عظيم اسلامي را در بر مي‌گيرد و به سينه‌زني و عزاداري مردم در زمان حال ختم مي‌شود. قرار است اين اثر تا پايان ماه محرم رونمايي ‌شود.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر