اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تابلوي نقاشي‌خط « 72 تن» آريامنش رونمايي شد

 

تابلوي نقاشي خط  72 تن اثر احمد آريامنش با موضوع واقعه‌ي عاشورا براي نخستين‌بار در مجموعه فرهنگي تاريخي «نياوران» رونمايي شد. 

آريامنش در مراسم رونمايي اين تابلو روز سه شبه ـ 30 آذر ماه ـ در كاخ «صاحبقرانيه» نياوران برپا شده بود، گفت: «خوشحالم كه بار ديگر توانستيم از طريق هنر به محرم و اتفاق عاشورا نگاه ديگري داشته باشيم و براي من جاي افتخار دارد كه در اين عرصه سهم كوچكي در خلق يك اثر خاص داشتم.» 


او سپس به تابلوي نقاشي خط 72 تن اشاره كرد و افزود: مبناي آغاز اين اثر در كارگاهي كه در يك برنامه تلويزيوني در روز عاشورا برپا شده بود، حاصل شد. آن روز از صبح تا ظهر عاشورا قرار بود اثري را متناسب با اين واقعه بزرگ خلق كنيم، من هم نقاشي اين اثر را از صبح شروع كردم و تا ظهر عاشورا موفق شدم بخش نخست كار را به اتمام برسانم، اما همچنان احساس مي‌كردم كه اثر ناقص است. 


آريامنش يادآور شد: «تا روز اربعين موفق نشدم كار ديگري روي تابلو انجام دهم، اما در آن روز فرصت دوباره‌اي حاصل شد تا مجددا زمان ديگري صرف كامل تر كردن اثر بكنم. و بار ديگر در سال گذشته و در دومين سالي كه پيش رو داشتم بخشهاي ديگري از اين تابلو را در صبح تا ظهر عاشورا و همچنين صبح تا ظهر اربعين انجام دادم و كار را طي چهارروز و در طول دو سال به اتمام رساندم.» 



اين هنرمند نقاش و خوشنويس با اشاره به اتفاقات متفاوتي كه در طول خلق اين اثر برايش حاصل شده بود، گفت: «انگار يك نيروي خاص و پاك من را جلو مي‌برد، تابلو با بلوك‌هايي به تعداد « 72 تن» بسته شد كه نمادي از 72 شهيد كربلا بود و نام مبارك « يا حسين(ع) در تمام آنها تكرار شده است.» 


آريا منش متذكر شد: «ابتدا قصدداشتم اسامي 72 تن را در اين بلوكها بنويسم ولي بعدا به اين نتيجه رسيدم كه نام متشرك يا حسين را كه تمام اين 72 تن در آن حل شده بودند در نقاشي حك كنم و در وسط تابلو نيز شما شاهد صحنه‌ي قتلگاه هستيد كه هنوز رنگهاي آن زنده است.» 


او در پايان سخنانش يادآور شد: «گوشه‌هاي تابلو بلوك‌هايي است كه خبر كربلا و شهادت اين مردمان را به چهارگوشه جهان برده و پيام عاشورا را براي همگان بازگو كرده است.» 


احمد آريامنش متولد 1347 در همدان است و از سال 62 كار خوشنويسي را آغاز كرد. او در سال 66 از انجمن خوشنويسان ايران فارغ التحصيل شد و در سال 70 اولين كتاب خود را با عنوان « حسن همجواري و هماهنگي در نستعليق» به چاپ رساند. او همچنين در سال 80 اولين خط خود را با نام « كرشمه» ابداع نمود و با برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف و چاپ كتاب اين خط را به سرانجام رساند. به طوري كه در سال 85 از بطن خط 

كرشمه خط ديگري استخراج كرد كه بعدها به نام «سفير» نامگذاري شد. در كنار رونمايي از اين اثر نمايشگاه گروهي از آثار احمد آريامنش و جمعي از شاگردانش با موضوع محرم و همچنين ماكتي از سقاخانه در اين مجموعه به نماش عموم گذاشته شده است. در اين مراسم رونمايي عليرضا مقيمي رييس مجموعه‌هاي كاخ موزه نياوران و سعدآباد حضور داشت.

 

منبع: ایسنا 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما