نمایش سر بر سریر صبح به مناسبت ایام فاطمیه در سالن ایرانشهر

نمایش سر به سریر صبح

 

سر بر سریر صبح به کارگردانی صادق داوری فر از 16 تا 26 اردیبهشت ماه در دهه دوم فاطمیه با مضمونی مذهبی در تماشاخانه شماره يك ايرانشهر به روي صحنه مي‌رود و در آن سعيد چنگيزيان، رضا آفتابي و مسعود رحيم‌پور بازي مي‌كنند

 

 

داوری فر در این باره گفته است: گرچه اين نمايش مذهبي است، اما قصد روضه خواني نداريم. سعي كرده‌ايم با ايجاد تغييرات در متن آن را براي تماشاگر جذاب‌ كنيم، به همين دليل در تكميل فضاي اين دوره از نمايش نسبت به دو دوره قبل كه اجرا شده بود از تجربيات عبدالرضا كاهاني كارگردان دو دوره از نمايش سر بر سریر صبح بهره برديم.

 


اين كارگردان نمايش كه سال‌ها در راديو به عنوان برنامه‌ساز فعاليت داشته، درباره اينكه تا چه حد سعي كرده از تجربيات راديويي‌اش در اين نمايش استفاده كند، توضيح داد: در اين نمايش پنج صحنه داريم كه آن را روايت مي‌كنيم. اگر قرار بود به فضاي تاريخ نزديك شويم بايد از بازيگران بيشتري استفاده مي‌كرديم، اما همه بازيگران را در سه نفر ادغام كرديم. در واقع از صدا براي صحنه بهره برديم. مثلاً براي نشان دادن سپاه از فضاسازي صوتي استفاده كرديم.


داوري‌فر در پايان افزود: امسال تهيه‌كننده اين نمايش تخفيف ويژه‌اي براي بليت در نظر گرفته و 70 درصد از قيمت بليت را پرداخت كرده و تماشاگر مابقي آن را مي‌پردازد.

 


بنابراين گزارش، عبدالرضا كاهاني 13 ارديبهشت‌ماه سر تمرين نمايش سر بر سریر صبح حاضر شد و نظرات‌اش را به گروه نمايش ارائه كرد.


عوامل نمايش سر بر سریر صبح عبارتند از نويسنده: محسن ميرمحمد صادقي، مشاور مذهبي: حجت‌الاسلام هادي اتابكي، دراماتوژ: مهدي كوشكي، طراح صحنه و لباس: محمود نوري، آهنگساز: مهدي قاسمي، منشي صحنه: حسين كلانتر و تهيه‌كننده: موسسه اعراف.

در خلاصه داستان اين نمايش آمده است: حضرت علي (ع) بعد از غصب خلافت براي گرفتن حق خود به همراه حضرت فاطمه زهرا (س) به در خانه بزرگان مدينه رفت تا غدير و بيعت را تذكر دهند. ابوعبيده يكي از بزرگان شهر است كه بايد جواب دهد كه آيا به بيعت خود وفادار است يا نه؟ او بعد از درگيري بين فرزندانش كه مخالف همراهي او با حضرت علي (ع) هستند، سرانجام تصميم مي‌گيرد كه نماز صبح را با علي بخواند، سر تراشيده و شمشير به كمر به همراه 40 نفر ديگر همراه حضرت علي (ع) شود، اما صبح...

 

 

 

منبع: ف

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر