امیر جعفری: كار كردن با مهرجويي كلاس درس است


امير جعفري كه اين روزها در نمايش «درس» به كارگرداني داريوش مهرجويي بازي مي‌كند، كاركردن با اين كارگردان را هم‌چون يك كلاس درس توصيف كرد.

به گزارش آکادمی هنر، اين بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایسنا، گفت: نمايشنامه‌ي «درس» يكي از متوني است كه در دانشگاه‌هاي هنري دنيا به عنوان متن بازيگر مشهور است، چرا كه اين متن بازيگر را به خوبي به چالش مي‌كشد. به‌گونه‌اي كه بازيگر بايد از يكسري جملات بي‌مفهوم و بي‌منطق، منطق و مفهومي ايجاد و به تماشاگر منتقل كند. 

جعفري در ادامه با اظهار تاسف از درج برخي از مطالب درباره‌ي نمايش «درس» معتقد است: برخي نقد‌ها و نظريات كمي آزار‌دهنده است. كساني كه با ژست روشنفكري و هنرمندي به تماشاي اين كار مي‌آيند و مطالب نادرستي را مطرح مي‌كنند، بايد متوجه باشند نه سينما و نه تئاتر و نه هيچ‌چيز ديگري پشت قباله كسي نيست و هركسي مي‌تواند دراين حوزه‌ها كار كند.

بازیگر نمايش‌هاي «همان هميشگي»،«شب سيزدهم» و «شبهاي آوينيون» معتقد است:تماشاگري كه خالص و بدون پيش‌زمينه نمايش «درس» را مي‌بيند خيلي راحت‌تر با كار مي‌تواند ارتباط برقرار كند تا تماشاگري كه عنوان مي‌كند 20 سال پيش متن را خوانده يا كارهايي انجام داده است. 

جعفري با اشاره به دشواري‌هاي نمايش‌نامه‌ي «درس» براي اجرا افزود: اگر كسي مي‌خواهد درباره‌ي اين كار نظر بدهد، بايد 400 بار از روي نمايش‌نامه‌ي «درس» كه داريوش مهرجويي آن را ترجمه كرده، بنويسد تا شايد متوجه شود يونسكو در اين اثر چه مي‌گويد، اما با يك نظر و با تماشاي يك اجرا نمي‌توان به سرعت درباره‌ي اين‌كار داوري كرد.

اين بازيگر، داريوش مهرجويي را افتخار سينماي ايران دانست و اضافه كرد: جايگاه داريوش مهرجويي در سينماي ما كاملا مشخص است. او علاوه بر ساخت فيلم‌هاي بسيار درخشان، ترجمه‌هاي بسيار خوبي از آثار مطرح دنيا دارد، از سوي ديگر يونسكو هم جزو شاهكارهاي نويسندگي قرن بيستم است پس چگونه مي‌توان درباره‌ي كار آنها اين‌گونه سريع اظهارنظر كرد. ممكن است تماشاگر نتواند با كار ارتباط برقرار كند، اين مطلب جاي خود را دارد، اما نمي‌توان كار را اين‌گونه مورد داوري قرار داد.

امير جعفري تاكيد كرد: اگر قرار است درباره‌ي نمايش «درس» نظر بدهيم بايد سطح مطالعه‌مان را بالا ببريم.

اين بازيگر تئاتر در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره‌ي دليل دوري‌اش از صحنه به ايسنا گفت: به دليل مشكلات مالي ناچارم حضور كمرنگي در تئاتر داشته باشم، در حالي كه اگر زندگي‌ام از راه تئاتر تامين مي‌شد، ترجيح مي‌دادم بيشتر در تئاتر كار كنم و سالي يكي دو كار تصويري بگيرم، اما در اين شرايط چنين چيزي شدني نيست.

امير جعفري در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به اين‌كه نمايش «درس» با قرار‌داد گيشه اجرا مي‌شود، افزود: ما براي بازي در اين نمايش سه چهار ماه هيچ كاري را نپذيرفتيم، در حالي كه مي‌توانستيم يكي از فيلم‌نامه‌هاي سينمايي را كه تعدادشان بيشتر از كتاب‌هاي كتابخانه‌ي مان است بپذيريم، اما چنين كاري نكرديم، بنابراين توقع داريم وقتي با اين همه دشواري در تئاتر كار مي‌كنيم، دوستان ديگر ما را حمايت و با ما همراهي كنند.

جعفري در عين حال تاكيد كرد: معتقدم در هر شرايطي بايد كار كرد، نبايد در خانه بنشينيم و به بهانه اعتراض به شرايط از مهلكه فرار كنيم. سختي كار همواره در تئاتر ما بوده است، اما با كارنكردن ما هيچ اتفاقي نمي‌افتد. تئاتر پيشرفتي نمي‌كند و بدتر از همه اين است كه چراغ‌اش خاموش مي‌شود.

بازيگر نمايش‌«يك دقيقه سكوت» با اشاره به اين‌كه همواره بحث نظارت و مميزي در تئاتر ايران وجود داشته يادآور شد: ما نه مسوول هستيم و نه مدير، بلكه افراد مستقلي هستيم كه كار مي‌كنيم. نمي‌توانيم در خانه بنشينيم و هيچ‌كاري نكنيم، وظيفه‌ي ما نيست كه اين مشكلات را حل كنيم بلكه بايد در هر شرايطي خود را حفظ كنيم و هم‌چنان به كارمان ادامه دهيم، زيرا مگر ما انتخاب ديگري هم داريم؟!

وي معتقد است: در تئاتر ما چيزي عوض نشده است، تعداد سالن‌ها بيشتر نشده و افراد نظارت‌كننده هم همچنان حضور دارند، بنابراين نبايد صحنه را خالي كنيم.

امير جعفري كه در نمايش‌هاي«رويا در شب نيمه پاييز»،«مرگ فروشنده» و «دل سگ» بازي كرده است با اشاره به برخي مشكلات مميزي‌هاي اخير، ادامه داد: كساني كه كارها را بازبيني مي‌كنند نبايد براساس شنيده‌ها قضاوت كنند، چرا وقتي كاري تصويب مي‌شود مجوزش را لغو مي‌كنند و به اين شكل مجوز خودشان را زير سوال مي‌برند؟! كساني كه تصميم‌گيرنده هستند بايد تكليف را معلوم كنند. نمي‌شود از يك‌سو متن را تصويب كنند و بعد در بازبيني، برخي از موارد متن را حذف كنند.

او كه اين روزها سرگرم روخواني نمايشنامه‌ي «گلن‌گري گلن‌راس» به كارگرداني پارسا پيروز‌فر است، اظهار اميدواري كرد: به زودي با عليرضا نادري همكاري كند.

امير جعفري با اشاره به علاقه‌مندي بسيارش براي كار‌كردن با عليرضا نادري توضيح داد: سه سال است هر جا قرار‌داد مي‌بندم به طرف قرار‌دادم مي‌گويم قرار است با عليرضا نادري يك تئاتر كار كنم، چرا كه اين آرزوي من است. حيف است هنرمنداني مانند او اين همه مدت كار نكرده باشند، مگر ما چند نفر مانند عليرضا نادري داريم؟! بايد قدر اين افراد را بدانيم و شرايط را براي كاركردن‌شان فراهم كنيم.

به گزارش ايسنا، نمايش «درس» به كارگرداني داريوش مهرجويي هر روز ساعت 30/20 دقيقه در تالار استاد سمندريان تماشاخانه‌ي «ايرانشهر» به صحنه مي‌رود.اين نمايش روزهاي آخر هفته يك نوبت نمايش فوق‌العاده راس ساعت 22:30 دقيقه دارد.در اين نمايش، نادر سليماني و طناز طباطبايي ديگر بازيگراني هستند كه در كنار امير جعفري بازي مي‌كنند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر