اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

جوزاني برنامه‌هاي خانه هنرمندان و ايرانشهر را در سال 90 تشريح كرد


مديرعامل خانه هنرمندان ايران و مديرتماشاخانه ايرانشهر از طرح نهاد اجتماعي هنر، تشكيل صندوق قرض‌الحسنه هنرمندان، راه‌اندازي سالن سينما تك فريدون ناصري و ... به عنوان مهمترين فعاليت‌هاي اين تشكل در سال 90 خبر داد و به تشريح اين برنامه‌ها پرداخت.


مجيد جوزاني درباره طرح نهاد اجتماعي هنر توضيح داد: قرار است اين طرح اوايل سال آينده بعد از تدوين و تصويب در خانه هنرمندان ايران به عنوان بزرگترين نهاد هنري كشور به دولت برود. 


وي ادامه داد: بخشي از اين طرح در برنامه‌ي سوم توسعه موجود بوده، اما در هر حال آنچه ما پيشنهاد مي‌دهيم طرح جامع و كاملي است كه در وهله نخست بايد ذيل آن انواع بيمه‌ها براي هنرمندان تعريف شود. همچنان كه بر تمام حوزه‌هاي ديگر مانند حوزه‌هاي اقتصادي و صنعتي، شاغلان اين حوزه‌ها از بيمه‌هاي مختلفي مانند بيمه عمر، بيكاري، تامين اجتماعي و ... بهره‌مند هستند.


به گفته‌ي جوزاني ارائه وام‌هاي مختلف از ديگر بخشهاي اين طرح است كه مي‌تواند در ذيل اين نهاد قرار بگيرد.


وي از كمك به هنرمندان پيشكسوت به عنوان يكي ديگر از بخشهاي اين طرح نام برد و توضيح داد: در حال حاضر چنين موضوعي در معاونت هنري وجود دارد، اما ما در تلاش هستيم تا جامعه هنري بر اساس قوانين بتواند كمك بيشتري دريافت دارد.


مجيد جوزاني عنوان كرد:در ابتداي سال 90 اين طرح در شوراي عالي خانه هنرمندان تصويب خواهدشد و بعد از آن به دولت ارائه مي‌شود و درمطبوعات نيز منتشر خواهد شد.


مدير عامل خانه هنرمندان ايران سپس از آخرين مراحل دريافت مجوز براي راه‌اندازي صندوق قرض‌الحسنه هنرمندان به عنوان يكي ديگر از برنامه‌هاي خانه هنرمندان ايران ياد كرد و افزود: خوشبختانه با حمايت بانك مركزي و آقاي بهمني اين مجوز آخرين مراحل خود را طي مي‌كند كه در آخرين بخش بايد نيروي انتظامي هم با ما همكاري كنند، بعد از دريافت مجوز اين صندوق سال آينده افتتاح مي‌شود.


وي همچنين يادآور شد: سال جاري شهرداري بودجه‌اي را به عنوان وام نويسندگان، هنرمندان و خبرنگاران درنظر گرفته كه اين وام در شهرداري در حال پرداخت است، اما ما مي‌خواستيم يك بخش در اختيار خانه هنرمندان قرار بگيرد تا اين تشكل بتواند وام‌هاي قرض‌الحسنه را به اعضاي انجمن‌هاي خود ارائه كند. بر همين اساس مبلغ يك ميليارد تومان در اختيارمان قرار گرفت. ضمن اينكه اميدواريم مبلغ صندوق شهرداري كه براي سال جاري دو ميليارد تومان بود، سال آينده به چهارميليارد تومان برسد.


جوزاني با اشاره به مشكلاتي كه در سيستم بانكي كشور براي واگذاري وام‌هاي مختلف وجود دارد اظهار گله‌مندي كرد: در حال حاضر متاسفانه شخصيت حقيقي افراد براي گرفتن وام ناديده گرفته مي‌شود و فرد ديگري بايد فرد متقاضي را تاييد كند. شايد به اين دليل كه مردم بدقولي‌هاي مختلفي انجام داده‌اند. اما جامعه هنري قشر فرهيخته‌ي جامعه است و بايد برخورد متفاوتي با اين جامعه صورت بگيرد.بر همين اساس براي وام‌هايي كه ما تعريف مي‌كنيم حضور يك ضامن كافي است و حتي اگر فردي همين يك ضامن را هم نداشته باشد اگر هيات مديره انجمنش او را تاييد كرد، مي‌تواند وام بگيرد.


وي توضيح داد: مبلغ اين وام بين دو تا پنج ميليون تومان است و نخستين هنرمندي كه از اين وام استفاده كرد آقاي جواد ذوالفقاري است كه اميدواريم سال آينده تعداد كساني كه مي‌توانند از اين وام استفاده كنند، به چهارصدنفر برسد.


وي همچنين اظهار اميدواري كرد: سال 90 صندوق قرض‌الحسنه هنرمندان تاسيس شود.


مجيد جوزاني در ادامه اين نشست از ارائه تقاضايي مبني بر نامگذاري يكي از شعبه‌هاي بانك شهر به نام فرهنگ و هنر خبر داد و گفت: از آنجا كه جامعه هنري شريف و حساس است، بايد برخورد همكاران بانكي با اين جامعه متفاوت باشد. ضمن اينكه با راه‌اندازي اين بانك شرايطي فراهم مي‌شود كه بودجه‌هاي فرهنگي، وام‌هاي توليدي و ... از طريق اين بانك انجام شود و رئيس اين بانك را شهردار تهران انتخاب مي‌كند.


مديرعامل خانه هنرمندان ايران در ادامه از راه‌اندازي سالن سينماتك اين تشكل به عنوان يكي ديگر از مهمترين فعاليت‌هاي خود در سال 90 خبر داد و افزود: آخرين مرحله‌ي اجرايي سينماتك در حال انجام است و از آنجا كه اين سالن در تالار ناصري راه‌اندازي مي‌شود، به ياد استاد فريدون ناصري نامگذاري مي‌شود.


وي ادامه داد: اين سالن احتمالا ارديبهشت‌ماه افتتاح مي‌شود، اما ممكن است به خاطر برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي كه ما مدنظر داريم افتتاح آن يك ماه به تعويق بيفتد، زيرا معتقديم بايد از آغاز برنامه‌ريزي درستي انجام شود.


جوزاني درباره‌ي ويژگي‌هاي اين سالن توضيح داد: بعد از بررسي سينماتك‌هاي جهان به ويژه سينماتك پاريس طرح‌هايي را براي راه‌اندازي سالن سينماتك ناصري طراحي كرديم. حتما در اين سالن به سبك فيلمخانه ملي دوره‌هاي مرور آثار فيلمسازان بزرگ برگزار مي‌شود كه با برپايي جلسات نقد و بررسي همراه خواهد بود.


وي متذكر شد: گرچه بسته‌بندي‌هايي كه در بردارنده تمام آثار فيلمسازان مشهور باشد موجود است، اما از آنجا كه نمايش يك هنر جمعي است و به صورت جمعي جذابيت متفاوتي دارد، بهتر ديديدم تا آثار فيلمسازان بزرگ روي پرده سينما به نمايش دربيايد. علاوه بر اين جلسات پژوهشي هم برگزار خواهيم كرد.


به گفته جوزاني برگزاري بزرگداشت‌هاي مختلف و اكران فيلمهاي خاص فرهنگي و برپايي نشست‌هاي افتتاحيه فيلمهاي روي پرده سينما از ديگر برنامه‌هاي اين سينما تك است.


وي همچنين اظهار اميدواري كرد:با همكاري اداره كل نظارت اين امكان فراهم شود تا برخي از فيلمهاي خاص فرهنگي كه در مكان‌هاي ديگر امكان پخش ندارند، در سينما تك ما اكران شوند.


جوزاني درباره‌ي برگزاري شب افتتاحيه براي فيلمهاي مختلف يادآور شد: از آنجا كه سالن ما تنها 157 صندلي دارد بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي كرد كه برخي از آثار خاص بتوانند مراسم افتتاحيه داشته باشند.


او ادامه داد: در كنار 157 صندلي سه جايگاه ويژه براي جانبازان و معلولان طراحي شده تا به راحتي بتوانند وارد سالن شده و از برنامه‌ها استفاده كنند.


به گفته‌ي او اين سالن به مجهز‌ترين سيستم پخش فيلم تجهيز شده است كه اين سيستم با كمك موسسه سينما شهر و شهرداري تهران ساخته شده است. اين سالن سيستم اعلان و اطفاي حريق دارد و طراحي و ساخت آن توسط مركز معماري ايران انجام شده است.


جوزاني درباره ديگر امكانات اين سالن يادآور شد: سيستم صداي سالن دالبي است و در حال حاضر امكان پخش 35 دارد و اميدواريم به سرعت بتوانيم اولين پخش هارد را هم تعبيه كنيم.


وي ادامه داد:قطعا مدير برنامه‌ريزي و هماهنگي خواهند داشت و تلاش مي‌خواهم از ميان گزينه‌هاي مختلف كسي را كه به اين كار و به اين رشته آشنا باشد، انتخاب كنيم.


مدير تماشاخانه ايرانشهر در ادامه‌ي اين نشست درباره حضور برخي از چهره‌هاي سينمايي در ايرانشهر توضيح داد: گاه برخي از همكاران به ما خرده مي‌گيرند كه پاي سينمايي‌ها به تئاتر باز نشود، در حالي كه اين قدرت تئاتر است چرا كه همواره پتانسيل سينمايي كشور از تئاتر تامين مي‌شود. بنابراين ورود سينمايي‌هاي مطرح در تئاتر نشانگر قدرت و جذابيت اين هنر است.


او ادامه داد: بسياري از كارگردان‌هاي بزرگ امضايشان پاي خودشان است، كسي به من به عنوان مدير تماشاخانه خرده نخواهد گرفت كه چرا فلان فيلم‌ساز مطرح در تماشاخانه ايرانشهر نمايش اجرا مي‌كند. حتي اگر نمايش آن فيلمساز اثر متوسطي باشد به عهده خود اوست. جامعه‌ي تئاتري از ورود سينمايي‌ها به تئاتر نه تنها نبايد ناراحت باشند بلكه بايد خوشحال باشند كه تئاتر اين همه جدي گرفته مي‌شود.


جوزاني تاكيد كرد: هرگز هيچ چيزي را به كارگردان‌هايي كه اينجا كار مي‌كنند تحميل نكرده‌ام، بلكه به عنوان مدير تماشاخانه تلاش كرده‌ام انتخاب درستي در مورد يك كارگردان و اثر نمايشي او داشته باشم. اما هرگز به خود اجازه نمي‌دهم در كار گروه‌ها دخالت كنم.


وي با بيان اينكه بايد برگشت جامعه سينمايي به تئاتر را به فال نيك گرفت از حضور كيومرث پوراحمد به عنوان يكي از كارگردان‌هاي سينما ياد كرد كه سال آينده قرار است نمايشي را در اين تماشاخانه اجرا كند.


او توضيح داد: آقاي پوراحمد امسال در نظر داشت نمايش «خرده‌خانم» را كه كار ايراني بسيار جذابي است، به صحنه بياورد، اما نتوانست چنين كند و قرار است شش ماهه اول سال 90 اين نمايش را كه متن آن نوشته اصغر عبدالهي است در اينجا به صحنه بياورد.


به گفته‌ي جوزاني برنامه‌ي سالن شماره يك تماشاخانه ايرانشهر در سال 90 با ادامه اجراي نمايش‌هاي «عجايب‌المخلوقات» به كارگرداني رضا ثروتي و «دايي‌وانيا» به كارگرداني حسن معجوني آغاز مي‌شود و از اواسط يا اواخر ارديبهشت‌ماه پارسا پيروزفر نمايش «گلن گري گلن راس» را به صحنه مي‌آورد.


كيومرث پوراحمد ديگر كارگرداني است كه نمايش «خرده‌خانم» را در اين تماشاخانه اجرا مي‌كند و اميررضا كوهستاني هم نمايش «ايوانف» را به صحنه مي‌آورد.


وي ادامه داد: همچنين سالن استاد سمندريان تماشاخانه ايرانشهر كار خود را با اجراي دو نمايش«مرغ دريايي» به كارگرداني حسن معجوني و «درس» داريوش مهرجويي ادامه مي‌دهد و بعد از آن آتيلا پسياني دو نمايش «ساعت صفر» و «تيكي تاكا» را در اين تماشاخانه به صحنه مي‌برد. بعد از آن هم كار مشترك بين گروه تئاتر بازي و دانشگاه منچستر انگلستان به صحنه مي‌رود و رضا حداد هم ديگر كارگرداني است كه نمايش خود را در اين تماشاخانه اجرا مي‌كند.


جوزاني يادآور شد: اگر هر يك از كارگردان‌ها به هر دليلي نتواند نمايشش را اجرا كند، بلافاصله رزروهايي كه داريم به جاي آن نمايش اجرا مي‌شود.


او خاطرنشان كرد: در نظر داريم سالن‌ها ميزبان دو نمايش همزمان باشند اما بايد در وهله اول شكل دكورها معلوم شود تا به كارها لطمه‌اي زده نشود. البته خوشبختانه جامعه‌ي تئاتري آنقدر نجيب و اهل همكاري است كه حاضرند كنار يكديگر كار كنند، مانند حسن معجوني و رضا ثروتي كه هر يك به خاطر ديگر همكارش، بخشي از ايده‌هايشان را كنار گذاشتند و به اين شكل مشكل كمبود سالن تا حدي جبران مي‌شود.


مدير تماشاخانه ايرانشهر اضافه كرد: دوست داشتم براي تماشاخانه دفترچه اجرا چاپ كنيم، اما چنين چيزي مقدور نيست و فقط مي‌توانيم برنامه‌اي كه در آن گروه‌ها و آثار مشخص شده باشد منتشر كنيم، چرا كه ممكن است بازيگران نمايش‌ها تغيير كنند.


او در ادامه با اظهار تاسف از نبود تشكل گروهي در تئاتر ايران افزود: در تمام دنيا گروه‌ها تشكل‌هاي گروهي دارند و مي‌توانند براي سالهاي آينده‌شان برنامه‌ريزي كنند. بحث اوليه شكل‌گيري تئاتر خصوصي، استقرار گروه‌ها در سالن‌ها و بهره‌مندي از كمك دولتي است.


مجيد جوزاني همچنين از بازسازي تالار استاد انتظامي به عنوان يكي ديگر از برنامه‌هاي خانه هنرمندان ايران در سال 90 خبر داد و گفت: بعد از راه‌اندازي سينما تك، بازسازي تالار استاد انتظامي‌ را پيش‌رو داريم، قرار است جايگاه تماشاگران به صورت سه سويه تعبيه شود، ضمن اينكه امكانات نوري و صوتي ارتقا داده مي‌شود و سيستم سرمايش و گرمايش راه‌اندازي خواهد شد.


به گفته‌ي او بعد از بازسازي اين سالن رپرتوار اجراهاي برگزيده دانشجويي و تجربي در اين سالن برگزار مي‌شود كه در نخستين مرحله چهارپايان‌نامه برتر دانشجويي به انتخاب امير دژاكام براي اجرا معرفي مي‌شوند.


مجيد جوزاني توضيح داد: در تمام دانشگاه‌هاي دنيا اجراهاي تئاتر تجربي و دانشجويي اجراهاي منحصر به فرد و جذابي است و بايد اين كارها ديده شوند، ما به عنوان مدير وظيفه داريم اين فرصت را به همه دانشجويان ارائه كنيم و اگر چنين نكنيم كوتاهي كرده‌ايم.


او درباره حمايت‌هاي مالي خانه هنرمندان از اين آثار دانشجويي متذكر شد: امكان كمك مالي نداريم اما به جز آن تمام امكانات ديگر را براي كارهاي دانشجويي تامين مي‌كنيم و تمام فروش گيشه را به گروه‌ها ارائه خواهيم كرد.


مدير تماشاخانه ايرانشهر درباره‌ي تاخير در نصب بنرهاي تبليغاتي برخي از نمايش‌ها خاطرنشان كرد: اين تاخير به دليل كوتاهي گروه‌هاست. سازمان زيباسازي و شهرداري به طور همزمان با درخواست‌هاي متفاوتي براي تبليغات روبه‌رو مي‌شوند كه بايد فرصتي براي اولويت‌بندي اين درخواست‌ها داشته باشند از آنجا كه در آستانه اجراي برخي از نمايش‌ها تازه پوستر نمايش مي‌رسد، معمولا اين بنرها با تاخير نصب مي‌شود. البته اميدوارم اوايل سال آينده بتوانيم تابلوي دوازده متري ديجيتال تماشاخانه را نصب كنيم. ضمن اينكه قرار است تابلوي راهنماي خانه هنرمندان در برخي مناطق مانند منطقه 6، 7 و 11 نصب شود.


وي همچنين درباره انعقاد قرارداد مكتوب با گروه‌هاي نمايشي گفت: گاهي قول‌هاي شفاهي داده مي‌شود كه ايرادي هم ندارد اما در هر حال آيين‌نامه اجراي ما در سايت تماشاخانه ايرانشهر قرار دارد. هر كسي كه در اين تماشاخانه اجرا دارد، آيين‌نامه‌اش امضاء شده است مگر اينكه قرار باشد به عنوان اجراي دوم در كنار يك اجراي ديگر حضور داشته باشد. در هر حال آيين‌نامه اجرا به منزله‌ي قرارداد است و در آن همه چيز به طور شفاف مشخص شده است.


جوزاني در ادامه از برگزاري هفته‌هاي فرهنگي در خانه هنرمندان ايران ياد كرد و گفت: اولين هفته فرهنگي ويژه استان سيستان و بلوچستان است كه از 20 تا 26 فروردين‌ماه برگزار مي‌شود. هر استاني كه بتواند برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام دهد و منابع مالي را تامين كند، مي‌تواند هفته فرهنگي خود را در فضاي خانه هنرمندان برپا كند. اين هفته‌هاي فرهنگي شامل آداب و رسوم و تمام ويژگي‌هاي هنري يك استان است.


او با بيان اينكه خانه‌ي هنرمندان ايران در نظر دارد سالانه بين چهار تا شش هفته فرهنگي برگزار كند، اضافه كرد: اين هفته‌هاي فرهنگي با همكاري دبيرخانه شهرداري كلانشهرهاي تهران، شهرداري تهران، شهرداري منطقه6 و مسوولان ارشاد و فرمانداري هر استان برگزار مي‌شود.


مديرعامل خانه هنرمندان ايران از ارائه طرح سازمان جشنواره‌ها به معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد و متذكر شد: گاه در برگزاري جشنواره‌هاي حوزه معاونت هنري هم‌پوشاني وجود دارد كه ايرادي ندارد، اما وقتي يك سازمان تمام اين جشنواره‌ها را برگزار مي‌كند، آيا بهتر نيست ميان آنها يك تعامل و هارموني گرافيكي وجود داشته باشد تا احساس شود همه‌ي اين جشنواره‌ها به مناسبت بزرگداشت دهه‌ي پيروزي انقلاب اسلامي برگزار مي‌شود، اما در حال حاضر چنين هماهنگي وجود ندارد و حتي گاه اين جشنواره‌ها يكديگر را حذف مي‌كنند.


وي ادامه داد: اگر در معاونت هنري، ستاد تبليغاتي مشخصي براي همه جشنواره‌ها راه‌اندازي شود و از سوي ديگر امكاناتي فراهم شود كه اين جشنواره‌ها بتوانند به يكديگر كمك كنند و از امكانات هم بهره‌مند شوند، مسلما هر يك از اين جشنواره‌ها به شكل بهتري برگزار خواهد شد اما زماني اين امكان فراهم مي‌شود كه همه اينها در سازمان جشنواره‌هاي معاونت هنري سروسامان بگيرد.


جوزاني تاكيد كرد: اين سازمان مي‌تواند بودجه مشخصي به برگزاري جشنواره‌ها اختصاص دهد، دبيران هر يك از جشنواره‌ها را انتخاب كند. درصحبتي كه با آقاي شاه‌آبادي داشتم به ايشان گفتم، شكل‌گيري اين سازمان نيازمند آيين‌نامه‌اي است اما اين محاسن را دارد كه در طول سال مي‌توان براي برگزاري همه جشنواره‌ها برنامه‌ريزي بلندمدت انجام داد. در حال حاضر بسياري از گروه‌هاي مطرح تئاتري دنيا به دليل نبود برنامه‌هاي بلندمدت نمي‌توانند در جشنواره تئاتر فجر شركت كنند. چرا كه اين گروه‌ها همواره برنامه‌هاي چندساله خود را پيشاپيش تنظيم مي‌كنند.


در اين نشست مجيد جوزاني آماري از فعاليت‌هاي خانه هنرمندان ايران در طول سال 89 ارائه كرد. 


بر اساس اين آمار در مجموع در تالارهاي خانه هنرمندان ايران از فروردين تا بهمن امسال 171مورد برنامه به مدت هزارو216ساعت و با حضور 33 هزار و 417 تماشاگر برگزار شده است.


همچنين در نگارخانه‌هاي اين تشكل در همين مدت 169 نمايشگاه با حضور 176 هزار و 563بازديدكننده برگزار شده است، در فضاي باز خانه هنرمندان هم 108هزار و 460 تماشاگر حضور داشته‌اند.


در مجموع تعداد 210هزارو160 نفر در برنامه‌هاي خانه هنرمندان ايران شركت كرده‌اند و 318 هزار و 620 نفر از خانه هنرمندان ايران بازديد كرده‌اند. همچنين در ميان نمايش‌هايي كه در تماشاخانه ايرانشهر اجرا شده بود، نمايشهاي «كاليگولا» به كارگرداني همايون غني‌زاده با 225 تماشاگر در هر اجرا و فروشي برابر با 41ميليون و 800 هزار ريال پرفروش‌ترين نمايش سال در تماشاخانه شماره يك است و همين نمايش پرتماشاگرترين نمايش امسال نيز هست.


نمايش «درس» به كارگرداني داريوش مهرجويي با 210 تماشاگر در هر اجرا و فروشي برابر با 33 ميليون و 750 هزار ريال پرفروش‌ترين نمايش سال در تماشاخانه ايرانشهر است. ضمن اينكه نمايش «متولد1361» به كارگرداني پيام دهكردي با 255 تماشاگر در هر اجرا پرتماشاگرترين نمايش سال در اين سالن است. در مجموع 33 نمايش در تماشاخانه ايرانشهر اجرا شده است كه اين نمايش‌ها شامل نمايش‌هاي شركت كننده در جشنواره تئاتر فجر هم هست. 728 اجرا در اين تماشاخانه به صحنه رفته 8 ميليارد و 173 ميليون و 615 هزار ريال فروش گيشه‌ي اين نمايش‌ها بوده است كه 80 درصد آن سهم گروه‌ها و 20 درصد سهم تماشاخانه مي‌شود.


نمايش «جن‌گير» به كارگرداني كوروش نريماني با 10 هزار و 250 تماشاگر و فروشي برابر با يك ميليارد و 264 ميليون و 650 هزار ريال ديگر نمايش پرفروش و پرتماشاگر اين تماشاخانه بوده است.

 

منبع: ایسنا

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما