تقدیر جشنواره تئاتر دانشجویی از فعالیت‎های دکتر فرزان سجودی و دکتر محمدرضا خاکی


چهاردهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر دانشگاهي ايران در حالي شامگاه گذشته ـ31 ارديبهشت ماه ـ با معرفي برگزيدگان بخش‌هاي مختلف به کار خود پايان داد که دانشجويان با يک دقيقه سکوت براي زنده‌ياد جواد ذوالفقاري ، از تلاش‌هاي دکتر فرزان سجودي تقدير و بزرگداشتي براي دکتر محمدرضا خاکي برپا کردند.

 

 تقدیر از دکتر فرزان سجودی

به گزارش اکادمی هنر، در آغاز مراسم ،غلامرضا خواجه سروي ـ معاون فرهنگي اجتماعي وزير علوم ـ با تقدير از برگزار کنندگان اين دوره از جشنواره اظهار اميدواري کرد تا در سال‌هاي آينده اين جشنواره پربارتر و فاخرتر برگزار شود. او خاطر نشان کرد:تئاتر دانشگاهي فرصت و نقطه‌اي است که مي توانيم توانايي دانشگاهيان را در حوزه تئاتر به نمياش بگذاريم و دست در دست هم دهيم تا تئاتر دانشگاهي قوي‌تر از گذشته در خدمت مردم ايران باشد.

همچنين جشنواره تئاتر دانشگاهي ايران با اهداي لوح تقدير جشنواره به همسر و پسر زنده‌ياد ذوالفقاري ياد او را گرامي داشتند.

اما در ادامه اين مراسم برگزيدگان بخش پوستر معرفي شدند.

هيات داوران در بخش مسابقه پوستر لوح تقدير و جايزه نقدي يک ميليون و 500 هزار ريالي را به هورا حسيني براي پوستر نمايش «هملت ماشين» ا زدانشکده سينما تئاتر و تنديس جشنواره به همراه جايزه نقدي 2 ميليون و 500 هزار ريالي را به کمال کچوييان براي طراحي پوستر نمايش «خاطره‌اي نداشتم حتي اگر هزار سالم بود» از دانشگاه سوره اهدا کرد.

 

در بخش نمايشنامه‌نويسي (جايزه اکبر رادي) نيز هيات داوران در اين بخش از ميان 11 کانديد ضمن اهداي لوح تقدير و جايزه نقدي 3 ميليون ريالي به طور مشترک به پوريا کاکاوند براي نمايشنامه «الساندروپيتزي» از دانشگاه سوره و سعيد نيکو رزم براي نمايشنامه «معصومه» از دانشکده هنر و معماري، تنديس جشنواره ، ديپلم افتخار و جايزه 5 ميليون ريالي اکبر رادي را به جابر رمضاني براي نمايشنامه «اسکيس» از دانشگاه سوره اهدا کرد.

 

در اين مراسم بعد از اجراي قطعاتي توسط گروه موسيقي «وصل يار» کليپي درباره « دکتر فرزان سجودي» پخش شد که مشکلاتی در صدای آن وجود داشت. دکتر فرزان سجودی دانشیار دانشگاه هنر تهران دارای مدرک دکتری زبان‎شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی می‎باشد.

در ادامه با حضور خوتجه سروري و دکتر سقاييان رئیس دپارتمان تئاتر داشنگاه تربیت مدرس از سال‌هاي تلاش دکتر سجودي در حوزه تئاتر تقدير به عمل آمد.

او در جمع حاضران گفت: صداي اين نماهنگ به گونه‌اي بود که چيزي نشنيديد و بخش‌هايي از آن هم پخش نشد ،اما اجازه دهيد به اين نکته اکتفا کنم: مادامي که فضاي بازي براي اين انرژي فوق العاده فراهم نشود،تئاتر دانشگاهي به جايي نخواهد رسيد.

 

سپس با حضور سجودي و ناظرزاده جايزه بخش پژوهش به نام «ناظرزاده کرماني» به برگزيدگان اهدا شد.

 

در اين بخش هيات داوران به صورت مشترک از هادي معصوم درست و ابراهيم اميني تقدير کرد و جايزه برگزيده اين بخش را به محمد هاشمي و رامتين شهبازي اهدا کرد.

در ادامه اين مراسم برگزيدگان بخش نمايش‌هاي خياباني و ميداني معرفي شدند.

 

در بخش بازيگري زن هيات داوران با اهداي لوح تقدير و اهداي جايزه 2 ميليون ريالي به هانيه يحيايي بازيگر نمايش «‌مرد که گريه نمي‌کند» از دانشگاه غير انتفاعي قزوين جايزه برگزيده 2 ميليون و 500 هزار ريالي و تنديس جشنواره را به ساناز روشني براي بازي در نمايش خياباني «آخرين روايت از شهرزاد قصه‌گو» از دانشگاه آزاد اراک اهدا کرد.

 

در بخش بازيگري مرد نيز‌ هيات داوران با اهداي لوح تقدير و اهداي جايزه 2 ميليون ريالي به مصطفي کوليوندي بازيگر نمايش «ايستکاه وفاي به عهد» از جهاددانشگاهي خوزستان ، جايزه برگزيده 2 ميليون و 500 هزار ريالي و تنديس جشنواره را به حميدرضا معدن‌کن براي بازي در نمايش خياباني « سالواتوره» ‌از دانشگاه هنر و معماري اردکان يزد اهدا کرد.

 

در بخش طرح و ايده نيز هيات داوران با اهداي لوح تقدير و اهداي جايزه 2 ميليون ريالي به امير بهبود نيا براي نمايش «سفر به آوينيون» ‌از دانشگاه علامه بحر العلوم بروجرد ، جايزه برگزيده 2 ميليون و 500 هزار ريالي و تنديس جشنواره را به اصغر گروسي براي طراحي نمايش «سالواتوره » اهدا کرد.

 

در بخش کارگرداني نيز هيات داوران با اهداي لوح تقدير و اهداي جايزه 2 ميليون ريالي به مهران نو روستا از دانشگاه غير انتفاعي قزوين براي نمايش «مرد که گريه نمي‌کند» ، جايزه برگزيده 2 ميليون و 500 هزار ريالي و تنديس جشنواره را به وحيد نظافت و امير بهبودي نيا براي نمايش خياباني «سفربه آوينيون » ‌از دانشگاه علامه بخر العلوم اهدا کرد.

 

همچنين هيات داوران سه نمايش خياباني «مرد که گريه نمي کند» ، «سفر به آوينيون » و «سالواتوره » و در بخش نمايش‌هاي آييني نمايش «بزم و رزم» را براي شرکت در جشنواره خياباني مريوان معرفي کردند.

 

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نيز لوح تقدير و جايزه نقدي به مبلغ 2 ميليون ريال را به نمايش خياباني

 

« ايستگاه وفاي به عهد» به کارگرداني مصطفي کوليوندي اهدا کرد.

 

همچنين در بخش نمايش‌هاي آييني هيات داوران از ميان چهار گروه شرکت کننده لوح تقدير را به نمايش «بزم و رزم» به کارگرداني مجتبي رادي از دانشگاه رازي کرمانشاه اهدا کرد.

 

در بخش پايان‌نامه‌هاي نظري نيز انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، لوح تقدير و جايزه 2 ميليون ريالي را به‌طور مشترک به مرضيه دهکردي براي پايان‌نامه نظري «بررسي جايگاه رئاليسم در تئاتر دفاع مقدس با تاکيد بر دو اثر اجرا شده » و سيد ميثم مطهري براي پايان‌نامه نظري «جايگاه پژوهش و ميزان تاثير گذاري آن بر جريان تئاتر دفاع مقدس» اهدا کرد.

 

بر اساس اين گزارش،در ادامه مراسم برگزيدگان مسابقه نمايش‌هاي راديويي معرفي شدند.

 

در بخش افکتور هيات داوران لوح تقدير وجايزه نقدي 2 ميليون و 500 هزار ريالي به طور مشترک به پريسا درخشنده براي نمايش راديويي «تاريکي» از دانشکده هنر و معماري و نرگس موسي‌پور براي حضور فعال در سه نمايش راديويي اهدا کرد.

 

در بخش بازيگري مرد نيز هيات داوران ضمن تقدير از بازي مهران زنجاني در نمايش «چشم در غبار» از دانشگاه آزاد اسلامي چالوس لوح تقدير و جايزه 2 ميليون و 500 هزار ريالي را به طور مشترک به شاهرخ شهير براي بازي در نمايش «25 دقيقه به رفتن» از دانشگاه سوره و محسن گيلک‌زاده براي بازي در نمايش راديويي «پدر يک خائن» از دانشگاه آزاد اسلامي تنکابن اهدا کرد.

 

هيات داوران در اين بخش برگزيده‌اي نداشت.

 

در بخش بازيگري زن نيز هيات داوران لوح تقدير و جايزه 2 ميليون و 500 هزار ريالي را به طور مشترک به مهسا ايرج پور براي بازي در نمايش «25 دقيقه به رفتن» از دانشگاه سوره و هانيه نجفي براي بازي در نمايش راديويي «تاريکي» از دانشکده هنر و معماري اهدا کرد.

 

هيات داوران در اين بخش تنديس جشنواره ، ديپلم افتخار و جايزه نقدي سه ميليون ريالي خود رابه مريم پاکزاد براي نمايش راديويي «چشم در غبار» از دانشگاه آزاد اسلامي چالوس اهدا کرد.

 

در بخش کارگرداني نيز هيات داوران ضمن تقدير و اهداي جايزه نقدي 2 ميليون ريالي به رضا دادشي کارگردان نمايش «پدر يک خائن» از دانشگاه آزاد اسلامي تنکابن تنديس جشنواره ، ديپلم افتخار و جايزه 3 ميليون ريالي خود را به وفا مصطفي پور و مبين بومي افراز براي نمايش راديويي «چشم در غبار» از دانشگاه آزاد اسلامي چالوس اهدا کرد.

 

در بخش نمايشنامه نويسي هيات داوران ضمن تقدير و اهداي جايزه نقدي 2 ميليون ريالي به حمزه علي محمدي براي نمايش « 25 دقيقه تا رفتن» از دانشگاه سوره، تنديس جشنواره ، ديپلم افتخار و جايزه 3 ميليون ريالي خود را به وفا مصطفي پور براي نمايش راديويي «چشم در غبار» از دانشگاه آزاد اسلامي چالوس اهدا کرد.

 

در بخش تهيه‌کنندگي نيز هيات داوران ضمن تقدير و اهداي جايزه نقدي 2 ميليون ريالي به مريم فلاح براي

 

تهيه نمايش «تاريکي» از دانشکده هنر و معماري، تنديس جشنواره ، ديپلم افتخار و جايزه 3 ميليون ريالي خود را به جعفر قلي پور براي تهيه نمايش راديويي «چشم در غبار» از دانشگاه آزاد اسلامي چالوس اهدا کرد.

 

در اين بخش زنده‌نام از برگزيدگان نمايشنامه‌نويسي و کارگرداني دعوت به همکاري با راديو نمايش کرد.

برگزيدگان بخش مسابقه نمايشنامه خواني نيز به ترتيب زير اعلام شدند.

 

در بخش نقش خوان زن هيات داوران در اين بخش ضمن اهداي لوح تقدير و جايزه نقدي يک ميليون و 500 هزار ريالي به شکيبا فدايي براي نقش خواني در نمايشنامه‌خواني «صداي پاي افرادي که ابرها را تعقيب مي‌کردند» از دانشگاه تهران ، تنديس جشنواره ، ديپلم افتخار و جايزه نقدي خود به مبلغ 2 ميليون ريال را به امينه مزروعي براي نقش خواني در نمايشنامه خواني «ميهماني روشنفکري» از دانشکده هنر و معماري اهدا کرد.

 

در بخش نقش خوان مرد نيز هيات داوران در اين بخش ضمن اهداي لوح تقدير و جايزه نقدي يک ميليون و 500 هزار ريالي به فريبرز کريمي براي نقش خواني در نمايشنامه خواني «صداي پاي افرادي که ابرها را تعقيب مي‌کردند» از دانشگاه تهران ، تنديس جشنواره ، ديپلم افتخار و جايزه نقدي خود به مبلغ 2 ميليون ريال را به بهنام شرفي براي نقش خواني در نمايشنامه‌خواني «ميهماني روشنفکري» از دانشکده هنر و معماري اهدا کرد.

 

در بخش سرپرست خوانش نيز هيات داوران تنديس جشنواره ، ديپلم افتخار وجايزه نقدي به مبلغ 2 ميليون ريال را فريبرز کريمي براي سرپرستي و هدايت در نمايشنامه‌خواني «صداي پاي افرادي که ابرها را تعقيب مي‌کردند» از دانشگاه تهران اهدا کرد و در بخش نمايشنامه نويسي به دليل ضعف ساختاري و نيز عدم انتخاب موضوع و قصه مناسب هيچ اثر ي را شايسته انتخاب و تقدير ندانست.

 

اما در بخش دانشجويان تئاتري برگزيدگان به شرح زير اعلام شدند.

 

در بخش موسيقي لوح تقدير به همراه جايزه نقدي سه ميليون ريالي به بامداد افشار براي ساخت موسيقي نمايش «برگشت افتخار اميز مردان جنگ » تعلق گرفت.

 

در بخش طراحي صحنه نيز لوح تقدير به همراه جايزه سه ميليون ريالي به ميلادنيک آبادي براي طراحي صحنه نمايش «تلخ همچون خون در رگ هاي يرما» از دانشکده هنر و معماري اهدا شد.

 

هيات داوران در اين بخش با اهداي ديپلم افتخار ، لوح تقدير و پنج ميليون ريال جايزه نقدي به احمد اميد زاده طراح صحنه نمايش «گزارش بازگشت » از دانشکده هنرهاي زيبا را به عنوان نفر برگزيده اين بخش انتخاب کرد.

 

در بخش طراحي لباس نيز هيات داوران ضمن تقدير از شب بو طوفاني براي طراحي لباس نمايش «تلخ همچون ...» جايزه بخش طراحي لباس شامل لوح تقدير ، جايزه نقدي سه ميليون ريالي را به رضا بهجت براي طراحي صحنه نمايش «بازگشت افتخار آميز مردان جنگ» از دانشکده سينما تئاتر اهدا کرد.

 

در بخش بازيگري زن هيات داوران در اين بخش لوح تقدير و جايزه نقدي سه ميليون ريالي خود را به فرانک کلانتر براي بازي در نمايش «گزارش بازگشت» از دانشکده هنرهاي زيبا و «آپارتمان شماره جنگ» از دانشكده سينما تئاتر اهدا کرد .

 

در اين بخش تنديس جشنواره ، ديپلم افتخار و جايزه نقدي پنج ميليون ريالي به فرزانه سهيلي براي بازي در نمايش «تلخ همچون...» از دانشکده هنرو معماري اهدا شد.

 

در بخش بازيگري مرد نيز هيات داوران لوح تقدير و جايزه سه ميليون ريالي خود را به حميد رضا رحمتي براي نمايش «بازگشت افتخار آميز مردان جنگ» از دانشکده سينما تئاتر اهدا کرد.

در اين بخش تنديس جشنواره ، لوح تقدير و جايزه پنج ميليون ريالي به نويد محمد زاده براي بازي در نمايش «بالاخره اين زندگي مال کيه» از دانشکده هنرهاي زيبا رسيد.

در بخش نمايشنامه نويسي نيز هيات داوران لوح تقدير نمايشنامه نويسي و جايزه نقدي سه ميليون ريالي خود را به سيد محمد مساوات براي نگارش نمايشنامه «روبان قرمز» از دانشکده هنر و معماري اهدا کرد.

هيات داوران در اين بخش هيچ نمايشي را شايسته دريافت جايزه ندانست.

در بخش کارگرداني نيز ‌هيات داوران لوح تقدير به همراه جايزه سه ميليون ريالي خود را مشترکا به سيد محمد مساوات براي نمايش «روبان سياه» از دانشکده هنر و معماري و اشکان خيل نژاد براي نمايش «بالاخره اين زندگي مال کيه» ازدانشکده هنرهاي زيبا اهدا کرد. هيات داوران در اين بخش هيچ نمايشي را شايسته دريافت جايزه ندانست.

 

جايزه ويژه هيات داوران در اين بخش شامل تنديس جشنواره به همراه ديپلم افتخار و جايزه نقدي 10 ميليون ريالي به گروه نمايش «هملت ماشين» به کارگرداني فرزانه اسدي اهدا شد.

 

در بخش مسابقه دانشجويان ساير رشته‌ها (غير تئاتري ) نيز در بخش موسيقي هيات داوران ضمن تقدير از وحيد الهويي و وحيد هوشياني براي موسيقي نمايش «ساعتم با مرگ تو ناکوک شد » جايزه اين بخش شامل لوح تقدير و جايزه نقدي به مبلغ دو ميليون ريال به حسين ضروري براي نمايش «پرواز پادشاه يا شاهي کيکاوس هم چند سالي بود » ا زدانشگاه علم و صنعت اهدا شد.

 

در بخش طراحي لباس نيز هيات داوران ضمن تقدير از مارال بچه‌لو براي طراحي لباس نمايش «اثر پرتوهاي گاما برروي گل هاي هميشه بهار کره ماه » جايزه طراحي لباس را شامل لوح تقدير و جايزه نقدي دو ميليون ريالي را به مهسا غفوريان براي نمايش «پوچي پوچ خانم مير مازاد» ا زدانشگاه آزاد اسلامي تبريز اهدا کرد.

 

در بخش طراحي نور نيز هيات داوران ضمن تقدير براي طراحي نور نمايش «پدرانه»، جايزه اين بخش شامل لوح تقدير و جايزه نقدي به مبلغ دو ميليون ريال را به فتح الله نيازي براي نمايش « اثر پرتوهاي گاما...» از دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران اهدا کرد.

 

در بخش طراحي صحنه هيات داوران تقدير طراحي صحنه را شامل لوح تقدير و جايزه نقدي به مبلغ 2 ميليون و 500 هزار ريال به امين فاضلي براي طراحي صحنه نمايش «پدرانه» از دانشگاه آزاد مشهد اهدا کرد.

 

هيات داوران ديپلم افتخار ، تنديس جشنواره و جايزه نقدي 4 ميليون ريالي را به فتح الله نيازي براي نمايش «‌اثر پرتوهاي گاما...» از دانشگاه آزاد واحد تهران اهدا کرد.

 

در بخش بازيگري زن نيز هيات داوران با اهداي لوح تقدير و جايزه 2 ميليون و 500 هزار ريالي به مهسا غفوريان براي بازي در نمايش «‌پوچي پوچ خانم ميرمازاد» از دانشگاه آزاد اسلامي تبريز جايزه برگزيده ، تنديس جشنواره و جايزه نقدي 4 ميليون ريالي خود را به عاطفه نيک آزاد براي بازي در نمايش « طبقه پايين خانه پدري » از دانشگاه آزاد اميديه اهدا کرد.

 

در بخش بازيگري مرد نيز هيات داوران با اهداي لوح تقدير و جايزه 2 ميليون و 500 هزار ريالي به طور مشترک به حيدر رحيمي بازيگر نمايش « طبقه پايين خانه پدري » ازدانشگاه آزاد اروميه و امير بشيري براي بازي در نمايش پدرانه از دانشگاه آزاد مشهد جايزه برگزيده، تنديس جشنواره و جايزه نقدي 4 ميليون ريالي خود را به سروش طاهري براي بازي در نمايش «‌به آسمان نگاه کن» از دانشگاه علمي کاربردي واحد 48 اهدا کرد.

 

در بخش کارگرداني هيات داوران لوح تقدير و جايزه نقدي 4 ميليون ريالي را به نيما دهقاني و جاويد قادم مقامي براي کارگرداني «پرواز پادشاه يا شاهي کيکاووس هم چند سالي بود » از دانشگاه علم و صنعت اهدا کرد و ديپلم افتخار، تنديس جشنواره و جايزه نقدي به مبلغ پنج ميليون را به فتح الله نيازي براي نمايش « اثر پرتوهاي گاما...» از دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز داد.

 

در بخش نمايشنامه نويسي نيز هيات داوران ضمن اهداي لوح تقدير و جايزه سه ميليون ريالي به طور مشترک به مهسا غفوزيان براي نمايش «‌پوچي پوچ خانم ميزمازاد» از دانشگاه آزاد اسلامي تبريز و نيما دهقاني براي نمايش «‌پرواز پادشاه يا...» از دانشگاه علم وصنعت، تنديس جشنواره و جايزه نقدي به مبلغ 5 ميليون ريال را به عاطفه نيک ازاد براي نمايش «طبقه پايين خانه پدري» از دانشگاه آزاد اميديه اهدا کرد.

 

در پایان این مراسم بزرگداشت دکتر محمدرضا خاکي استادیار تئاتر دانشگاه تربیت مدرس دارای مدک دکتری از فرانسه برگزار شد و لوح افتخار جشنواره تئاتر دانشگاهي توسط جليل دارا، اسماعيل شفيعي و رحمت اميني به او اهدا شد.

خاکي در اين مراسم عنوان کرد: همه ما از يک بدنه هستيم و با هم کار مي کنيم، پس اگر تئاتر دانشگاهي را از بدنه تئاتر جدا کنيم ديگر چيزي از آن باقي نمي ماند و چيزي براي عرضه ندارد.

بر اساي اين گزارش،دبير پانزدهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي طي يک ماه آينده معرفي خواهد شد.

 

 

منبع: ایسنا 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر