اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

اجرای تازه‌ای از نمایش «مرگ یزدگرد» بیضایی در تهران

 

نمایش «مرگ یزدگرد»، اثر بهرام بیضایی، در جشنواره آئینی- سنتی تهران روی صحنه خواهد رفت.

 

 

سهیل بابایی، کارگردان نمایش «مرگ یزدگرد»، آن را با بهره‌گیری از آیین‌های بومی ایران و آفریقا، در جشنوارۀ آیینی و سنتی تهران روی صحنه می‌برد. 

 

نمایش «مرگ یزدگرد»، یکی از ۱۴ نمایشی است که برای اجرا در هفدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی در تهران انتخاب شده است. «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان (به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی)، «معرکه در معرکه» نوشته داوود میرباقری (به کارگردانی محسن آزاد)، «جیجک علیشاه» نوشته ذبیح بهروز (به کارگردانی رحمت امینی)، «نقل موسیقایی رستم و اشکبوس» از شاهنامه (به کارگردانی لیلا حقانی) و «رام کردن زن سرکش» نوشته داود فتحعلی بیگی (به کارگردانی محمدرضا صفوی)، از جمله نمایش های دیگری است که در این جشنواره اجرا می شوند.

 

نمایشنامه «مرگ یزدگرد» یا «مجلس شاه کُشی»، یکی از شاخص ترین نمایشنامه‌های بهرام بیضایی و از آثار ارزشمند ادبیات نمایشی ایران است که بعد از انقلاب به وسیله بیضایی نوشته شد و برای نخستین بار از یکم تا بیستم آبان ماه ۱۳۵۸ به کارگردانی خود بیضایی در تالار چهارسوی تئاترشهر تهران اجرا شد.

 

بیضایی در سال ۱۳۶۰، فیلمی نیز بر اساس این نمایشنامه ساخت که در آن امین تارخ، مهدی هاشمی و سوسن تسلیمی بازی می‌کنند. این فیلم تنها یک بار در سال ۱۳۶۱ و در نخستین جشنوارۀ فیلم فجر به نمایش درآمد و پس از آن توقیف شد و تا امروز اجازۀ نمایش ندارد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما