آغاز هفتمین فستیوال مستقل مونولیو؛ فیگورها با «آخرین تپه‌ی سرخ»

 

هفتمین فستیوال مونولیو که به اجراهای نمایش های مونولوگ و مونودرام اختصاص دارد، از روز چهارشنبه ۲۶ آبان با اجرای دو نمایش «سکوت گرد» و «آخرین تپۀ سرخ» کار خود را آغاز می‌کند.


این دوره از فستیوال مونولیو که با همکاری و مدیریت هنری «محمدرضایی راد» نمایشنامه نویس و کارگردان معاصر تئاتر و با عنوان فرعی «فیگورها» برگزار می‌شود، شامل اجرای ده نمایش جدید است که همگی طی فرایندی آموزشی، در کارگاه نمایشنامه نویسی «محمد رضایی راد»شکل گرفته و برای اجرا آماده شده اند.


ویژگی مشترک همۀ این نمایش‌ها این است که با ایده گرفتن از یک شخصیت تاریخی یا حقیقی نوشته شده‌اند، هرچند که همگی نمایشنامه هایی خیال پردازانه هستند و رویکردی مستند ندارند.


«محمد رضایی راد» در یادداشتی که برای توضیح انگیزه و نحوۀ شکل گیری این پروژه نوشته، آورده است:


«مجموعه‌ی ده مونولوگ که در فستیوال مونولیو امسال عرضه می‌شود، همگی حاصل کوشش‌های دانشجویانم در دانشگاه هنر هستند. این تک‌گویی‌ها همگی بر مضمون واحدی استوارند: ترسیم لحظه‌هایی نادیده و شاید نا ـ رخ‌داده از فیگورهای تاریخی‌؛ نا ـ رخ‌داده از این حیث که لابد رخ نداده‌اند، اما رخدادشان محتمل است، دست‌کم در ساحت ادبیات و هنر. این تک‌گویی‌ها نوعی احضار تاریخ است از سوی نسلی ـ و در سرزمینی ـ که آدم‌هایش بسیار زود به درون تاریخ پرتاب می‌شوند و از‌همین‌رو بازخوانی تاریخ بیش از آن‌که ضرورتی دانشورانه باشد، الزامی هستی‌شناختی‌ست».

 

هفتمین فستیوال مستقل مونولیوبا اجرای 2 نمایش در چهارشنبۀ پایانی هر ماه، در سالن «موج نو» برگزار می شود و تماشاگران در هر سانس، با خرید یک بلیت شاهد هر دو نمایش خواهند بود.



اولین روز این فستیوال در تاریخ 26 آبان ماه به اجرای دو نمایش «سکوت گرد» نوشتۀ «پویا پیرحسینلو» به کارگردانی «پویا شهرابی» و بازیگری «نیما شهرابی» و نمایش «آخرین تپۀ سرخ» نوشتۀ «هادی خانمحمدی» به کارگردانی «عرفان خلاقی» و بازی «حسام حسینی» اختصاص دارد که در دو سانس ۱۸ و ۲۰ اجرا خواهند شد.



علاقمندان به دیدن این مونولوگ‌ها برای تهیه بلیت می‌توانند علاوه بر سایت تیوال، نیم‌ساعت پیش از شروع نمایش برای خرید حضوری بلیت به سالن موج نو (خیابان شریعتی، ابتدای خیابان میرداماد، خیابان رودبار شرقی، پلاک 57) مراجعه کنند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر