بلیط‌های نمایش اعتراف در بازار سیاه

 

 

شهاب حسینی، بازیگر ایرانی به تازگی نمایشی را به نام «اعتراف» با بازی خودش و علی نصیریان در نقش‌های اصلی روی صحنه برده است. بعد از پدیده «عاشقانه‌های ناآرام» اکنون نوبت به «اعتراف» شهاب حسینی رسیده. بلیت‌های این نمایش در بازار سیاه به قیمت یک میلیون تومان به فروش می‌رسد. پدیده‌ای تازه در تئاتر ایران، در پرتو خصوصی‌سازی در دولت یازدهم و انفعال تماشاگر ایرانی.

 

پیمان شریعتی، مدیر مجموعه تئاتر شهر با تأیید این خبر به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است که پدیده بلیت یک میلیون تومانی در تئاتر ایران تازگی دارد: "اصولاً واگذاری و تبدیل بلیت در برنامه‌های هنری و به ویژه هنگامی که برخی خریداران به دلایل مختلف امکان حضور در برنامه را از دست می‌دهند و بلیت خود را دوباره در اختیار مجموعه فروش قرار می‌دهند، عرف و رایج بوده، اما آنچه الان در نمایش “اعتراف” شاهدش هستیم اتفاق جدیدی است"

 

پیش از این شهاب حسینی و علی نصیریان در فصل نخست مجموعه پربیینده «شهرزاد» در کنار هم بازی کرده بودند. بی‌تردید تکیه نمایش «اعتراف» به این سریال پربیینده در اقبال فروش آن بی‌تأثیر نبوده است.

 

«اعتراف» درباره مردی قاتل است که شبی برای اعتراف به کشیش کلیسا مراجعه می‌کند. به تدریج معلوم می‌شود که کشیش، سال‌ها پیش پدر او بوده. یک مرد دائم‌الخمر و خشن که شبی زنش را به قتل می‌رساند. کار تنها فرزند او به یتیم‌خانه می‌کشد، بارها مورد تجاوز قرار می‌گیرد و به قاتلی سنگدل بدل می‌شود. او تصادفاً پدرش را که اکنون توبه کرده و در خدمت کلیسا درآمده در خیابان می‌بیند و او را تعقیب می‌کند و حالا قصد کشتن او را دارد. گفتارهای درونی پسر با گفتارهای درونی پدر می‌آمیزد و بیننده را به مفهوم عدالت نزدیک می‌کند.

برد میرمن این نمایش را بر اساس یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی در ده قسمت کارگردانی کرده و روی صحنه برده است. نمایش «اعتراف» شهاب حسینی، برداشت ایرانی از آن نمایش است. در سریال «شهرزاد» هم علی نصیریان نقش «بزرگ‌آقا»، یک پدر ظالم و قدرتمند را ایفا می‌کند و شهاب حسینی، در نقش «قباد»، فرزند برادر و تنها وارث اوست. در این سریال هم این دو در رابطه پرتنش یک پدر با پسرش بازی می‌کنند.

 

در نمایش «اعتراف»، علاوه بر این دو بازیگر نام‌آشنا، صالح میرزا آقایی، نیما رئیسی، مهدی بجستانی، پرویز بزرگی، شهرام ابراهیمی، میثاق زارع، غزاله نظر، ایلیا نصرالهی، پرند عین بیگی، تنی آواکیان، فاطمه عرب کرمانی، مهران هاشمی و فرنام حقیقت‌جو نیز نقش‌هایی را به عهده دارند. قیمت واقعی بلیت نمایش اعتراف ۱۵۰ هزار تومان است. مدیر مجموعه تئاتر شهر در گفت‌وگو با ایسنا وعده داده که در آینده، مدیران وزارت ارشاد اسلامی مانع از «فروش نجومی بلیت‌های تئاتر» بشوند: "همه ما مسئول هستیم این پدیده را بررسی کنیم و بر مبنای آن تصمیمات جدی‌تری بگیریم. قطعاً در آینده سعی می‌شود با این پدیده برخورد قاطعانه‌تری صورت گیرد"

 

دو سال پیش که نخستین زمزمه‌های «خصوصی‌سازی» تئاتر ایران درگرفته بود، نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» به کارگردانی مریم جلالیان و با حضور بازیگران شناخته‌شده سینما، کسانی مانند محمدرضا فروتن، فریبرز عرب نیا، نیکی کریمی و یکتا ناصر، پانته‌آ بهرام و سیامک صفری روی صحنه رفت. بلیت این نمایش ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشت. کیفیت پایین این نمایش و گران بودن بلیت آن به یک بحث قدیمی دامن زد: آیا تئاتر باید خصوصی شود؟

 

اکنون دو سال بعد، در نمایشی بیش و کم مشابه با بازیگران شناخته‌شده سینما، قیمت بلیت در بازار سیاه بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته. در آن زمان کانون کارگردانان خانه تئاتر در بیانیه‌ای به اجرای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» اعتراض کرده بود. در بیانیه کانون کارگردانان تئاتر آمده بود که اجرای این نمایش به «بازشدن پای افرادی به تئاتر» منجر شده که «جز پول و سرمایه هیچ چیز دیگری ندارند.»

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر