اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

مجلس ماجراي بودجه خانه تئاتر را پيگيري مي‌كند


سيداحمدرضا دستغیب(نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) با ابراز بی‌اطلاعی از پرداخت نشدن به‌موقع بودجه خانه تئاتر گفت: اگر بودجه‌ای توسط مجلس تعیین شده است، باید پرداخت شود. درغیر این‌صورت، موارد نقض آن باید توسط سازمان یا دستگاهی که بودجه‌اش را دریافت نکرده، به ما گزارش داده شود.

وی درخصوص پیگیری نمایندگان مجلس برای پرداخت بودجه‌هایی که مصوب می‌کنند و بايد توسط وزارتخانه‌ها پرداخت شود، گفت: اینکه ردّ بودجه‌ها را بگیریم که آیا مثلا وزارتخانه‌ها به مجموعه‌های خود پولی داده‌اند یا خير و اینکه اين پول چقدر بوده است، پیگیری نمی‌شود.

دستغیب، بحث پرداخت نشدن بودجه خانه تئاتر را قابل پیگیری دانست و توضیح داد: باید این مساله در کارگروه هنر و رسانه در کمیسیون فرهنگی مطرح شود و دوستان بايد ماجراي بودجه خانه تئاتر را در این کارگروه پیگیری کنند؛ البته من هم این موضوع را دنبال خواهم کرد تا ببینیم مشکل چه بوده است.

وی، وزارت ارشاد را مسوول پرداخت بودجه خانه تئاتر دانست و افزود: اگر چنین نهادها و موسساتی، بودجه مصوب در قانون بودجه دارند، علی‌القاعده باید توسط وزارت ارشاد به آنها تحویل داده شود.

نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این پرسش که "چرا با هر کسری و کمبودی در بودجه، حوزه هنر بیش از سایر بخش‌ها و حوزه‌ها درمعرض خطر قرار می‌گیرد؟" اظهار کرد: این امر فقط مربوط به حوزه هنر نیست. درحال حاضر، مشکل بودجه در بخش تخصیص اعتبارات عمرانی، بسیار جلوتر از حوزه هنر و حتی در سطحی وسیع تر قرار دارد.

وی عنوان کرد: وقتی مشکلی در بحث تخصیص اعتبارات پیش می‌آید، حوزه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثلا مدتي پیش بحث تاخیر در خرید گندم از کشاورزان مطرح بود که مشکلاتی را هم برای آنها به وجود آورد؛ البته همه اینها به تدریج مرتفع خواهد شد.
دستغیب با بیان اینکه بودجه امسال وزارت ارشاد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، دلیل کسری بودجه را برای پرداخت نکردن بودجه موسسات و مراکز فرهنگی مردود دانست.

وی تاکید کرد: با شروع به کار مجلس، این مساله را در کمیسیون فرهنگی طرح خواهیم کرد تا ببینیم علت چه بوده است.
دستغیب درباره میزان حضور خود در فضاهای تئاتری گفت: مدتی است که فرصت نداشته‌ام بروم تئاتر ببینم. اما اخیرا کار "اپرای عروسکی مولوی" را دیده‌ام.

 

وی به بازدید خود از پشت صحنه این نمایش عروسکی اشاره کرد و گفت: من پشت صحنه تئاتر عروسکی مولوی را دیدم که از تکنولوژی روز هم در آن استفاده شده بود. گاهی کاری روی صحنه می‌آید که توانسته سنت و مدرنیته را به خوبی با یکدیگر تلفیق کند؛ اگرچه در برخی نمایش‌ها نیز تنها از روش‌های سنتی استفاده شده که آن هم در جای خود ارزشمند است.
دستغیب اضافه کرد: آن چیزی که من در تئاتر دیده‌ام، این بود که ظرفیت و استعداد بسیار بالایی در بخش هنر و به خصوص در حوزه تئاتر و نمایش‌های عروسکی داریم که این ظرفیت و استعداد در تئاتر باید به هر نوعی حمایت شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در شیراز پیگیری کردیم که بتوانیم باتوجه به ظرفیت‌هایی که در آنجا وجود دارد، این جریان را تقویت کنیم و به هر نوعی که ممکن است کارهایی توسط دستگاه‌های دولتی یا شرکت‌ها به مناسبت‌های مختلف برای اجرا؛ سفارش داده شود.
وی، تئاتر را نشانگر هویت ملی دانست و افزود: این مساله علاوه بر آنکه می‌تواند ریشه در هویت داشته باشد، می‌تواند بخش قابل توجهی از اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را به نحو سالمی غنی‌سازی کند.

 

منبع: ایلنا

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما