میرباقری: "سلمان فارسی" جزء برنامه‌های سال 89 است

 

معاون سازمان صدا و سیما تاکید کرد ساخت مجموعه‌های تاریخی با قسمت‌های کم در دستور کار قرار دارد و مجموعه بزرگ سلمان فارسی هم جزو برنامه‌های تولید امسال است.

 

مرتضی میرباقری، معاون سیمای سازمان صدا و سیما  در پاسخ به این سئوال که چه زمانی  تولید  فیلمنامه شهید چمران که خبر آن را چندی پیش از سوی مهدی چمران به نویسندگی سیدمهدی شجاعی منتشر شده، به خبرنگار مهر گفت: هنوز فیلمنامه‌ای در این باره به دست ما نرسیده است. نگارش فیلمنامه کار ساده‌ای نیست و این طور نیست که اگر نوشته‌ای باشد بر اساس آن فیلم یا مجموعه ساخته شود. باید با وسواس زیادی دیالوگ‌ها نوشته شود و بعد کاری تولید کرد.

 

وی درباره  اعلام نظر دو سال پیش  خود مبنی بر این‌که سیما  قصد دارد مجموعه‌های الف و الف ویژه با تعداد قسمت‌های کمتر ساخته شود، اما چرا هنوز این اتفاق نیفتادهاست  توضیح داد: اخیراً فیلمنامه‌هایی که تصویب می‌شود با تعداد قسمت‌های کمتر است. درباره مجموعه آشپزباشی هم باید بگویم با توجه به اینکه هدف ریتم تند و جذاب بود، به همین دلیل تعداد قسمت‌های آن کمتر شد.

 

معاون سیما خاطرنشان ساخت: پیشنهاد ما هم به تهیه‌کنندگان این است که فیلمنامه‌های با تعداد قسمت‌های کمتر ارائه بدهند. با توجه به پر هزنیه بود تولید سریال‌های الف ویژه قصد داریم تعداد مجموعه‌ها را بیشتر کنیم، اما با تعداد قسمت‌های کمتر. تمایل داریم به جای اینکه یک مجموعه 60 قسمتی بسازیم چهار مجموعه 10 قسمتی تولید کنیم.

 

میرباقری یادآور شد: متاسفانه تهیه‌کنندگان علاقمند هستند مجموعه‌هایی با قسمت‌های بیشتر تصویب کنند، اما ما چانه‌های خود را می‌زنیم تا فیلمنامه‌هایی با قسمت‌های کمتر تصویب شود.

 

وی درباره تولید مجموعه تلویزیونی سلمان فارسی گفت: تولید این مجموعه جزو برنامه‌های سال 89 معاونت سیما است که شروع کار آن را امسال تصویب می‌کنیم.

 

سلمان فارسی یا روزبه از صحابه ایرانی مشهور حضرت محمد (ص) بود که ایشان او را از اهل بیت خوانده است. سلمان فارسی با اینکه پسر سرپرست یکی از آتشکده‌های بزرگ ایران بود از آئین زرتشتی دوری جست و سال‌ها در پی حقیقت و دین راستین به سرزمین‌های گوناگون سفر کرد که در همین سفرها در سرزمینی به بردگی درآمد و سپس از سوی حضرت محمد (ص) آزاد شد.

 

سلمان فارسی که دانش‌های ایرانیان را می‌دانست از مشاوران حضرت محمد (ص) از جمله طراح اصلی حفر خندق در جنگ خندق بوده ‌است. او از اصحاب حضرت علی (ع) بوده و در پایان عمر خود والی مدائن شد.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر