چند نکته در مورد دانلود غیرقانونی فیلم و سریال آن هم با دزد خطاب کردن مردم از سوی سازندگان و بازیگران سریال ساخت ایران ۲

ساخت ایران ۲

سازندگان ساخت ایران 2 در نشستی در یک رستوران لوکس که با حضور خبرنگاران (البته به گفته خود خبرنگاران تعداد عکاسان اینستاگرامی ۲ تا ۳ برابر آن‌ها بوده) نشستی را برگزار کرده‌اند. این نشست با حواشی همراه بود که مهم‌ترین آن دانلود غیرقانونی ممنوع است، بود.بنری در پشت عوامل با چنین پیامی قرار داشت و بازیگران یا بغض کردند یا دانلود کنندگان را دزد خطاب کردند یا بازیگری که در یک سال در ۱۰ فیلم و سریال حضور دارد باز هم دم از سینمای خصوصی زد. آکادمی هنر با توجه به رسوایی‌هایی که برای سینمای به اصطلاح خصوصی پیش آمده مطالبی را در چند وقت اخیر منتشر کرده است حال سعی دارد با چند نکته زیر به این پیام‌ها واکنش نشان دهد. نکات زیر اشاره خاصی به هیچ شخص خاص یا سرمایه‌گزاران این سریال یا آن سریال نیست بلکه کلیت ناشفاف اقتصادی است که سال‌هاست در سینما نیز وجود دارد و با عوام‌فریبی دم از خصوصی بودن آن زده می‌شود.


1-  دوستان ما رسوایی تهیه کنندگان و سرمایه گزاران سینمایی را که در این خبرگزاری و آن خبرگزاری می‌خوانیم فراموش نکرده‌ایم به خصوص در این چند ماه اخیر.
2-  وقتی دست تهیه کنندگان به خصوص آن‌هایی که ادعای خصوصی و عدم وابستگی دارند در جیب مردم و بیت المال می‌بینیم، حقی برای آن‌ها و بازیگرانی که حتی در یک فیلمشان هم بازی کرده‌اند نمی‌دانیم هیچ خواسته‌ای در مورد حق الناس و روزی حلال داشته‌ باشند.
3-  مردم فراموش نکرده‌اند چه آقازاده‌ها و رانت خورانی وارد صنعت فیلمسازی شدند.
4-  چیزی از سرمایه گذاری حضراتی که دستشان در صندوق رفاه فرهنگیان بود برای همین سریال‌ها نگذشته که مردم چیزی را فراموش کنند و برای سریالشان نیز بهایی پرداخت کنند.
5-  دوستان داعیه دار، لطفا سری به دو فهرست منتشر شده فارابی و رسانه‌های تصویری بزنید و اسامی سرمایه گزاران به اصطلاح خصوصی را مشاهده کنید که برای فیلم‎‌هایشان چند صد میلیون تومان پول گرفته‌اند و برخی از آن‌ها حتی فیلمی را هم نساخته‌اند.
6-  همین چند روز پیش نیز فاش شد تهیه کنندگانی ارز دولتی برای ساخت فیلم گرفته اند و آن را در بازار آزاد فروخته‌اند.
7-  قطعا دانلود غیرقانونی امری نکوهیده‌ای است و هر محصول فرهنگی مانند دیگر محصول‌ها هزینه و زمان‌بر استِ اما در یک اقتصاد ناشفاف در سینما که بیش از ۹۰ درصد دست در جیب خود مردم تا به حال بوده توقعی نباید وجود داشته باشد. فکرش را بکنید این همه سرمایه از نهادهای ریز و درشت دولتی و غیردولتی (وابسته به دولت) گرفته می‌شود و در نهایت خروجی یا تحویل داده نمی‌شود یا در گیشه شکست مفتضحانه‌ای می‌خورد و یا به گونه‌ای دیگر حیف و میل می‌شود.
8-  در آخر دوست عزیزی که می‌فرمایید این کار مردم دزدی است و کارهای مشابه در سینما گویا حلال است، لطفا خود شما هم فیلم‌های سینمای جهان را از سر کوچه خرید و از نت دانلود نکن و به صورت ارجینال بخر، زیرا در آن سو اقتصاد سینما بسیار شفاف است و مالیاتش هم پرداخت می‌شود. زمانی مسیر مردم با شما همسو می‌شود که دستتان در جیب آن‌ها نباشد، همه برای محصولات فرهنگی دیگر کشورها ارزش قائل و فیلم‌های قابل مشاهده باشند.

 

لازم است در پایان اشاره کنیم در جست‌وجوی ما بیش از ۹۵ درصد سایت‌ها سریال ساخت ایران ۲ و دیگر سریال‌ها را به صورت اینترنتی به فروش می‌رسانند. به این صورت که برای هر کیفیت مبلغ متفاوتی دریافت می‌کنند و اعلام کرده‌اند مستقیم به حساب تهیه کنندگان واریز می‌شود این پنج درصد باقی‌مانده بیشتر کلیدواژگان را روی کانال‌های تلگرام برده‌اند تا از مسدودسازی سایت‌هایشان جلوگیری کنند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر