150 سالگی امیل نولده؛ ون گوگِ آلمان

 

 

امیل نولده، نقاش برجسته آلمانی از چهره‌های بنام سبک اکسپرسیونیسم در جهان محسوب می‌شود. او در زمان حیات مورد غضب نازی‌ها قرار گرفت و آثارش نیز به عنوان هنر منحط ممنوع شد. ۷ اوت ۲۰۱۷ مصادف است با تولد ۱۵۰ سالگی او.


هنرمند صاحب‌سبک

 

امیل نولده، نقاش بنام آلمانی (تولد: ۱۸۶۷ / مرگ: ۱۹۵۶) از نمایندگان مهم هنر آوانگارد اروپا محسوب می‌شود. او با الهام از سبک امپرسیونیسم و استفاده از رنگ‌های غلیظ به استیل تصویری ویژه‌ی خود دست یافت، از جمله در اثری به نام "دریای آزاد" که در سال ۱۹۴۸ خلق شد. دنیای هنر در آن زمان نتوانست به ابعاد آثار نولده پی برد. آکادمی هنرهای زیبا‌ی مونیخ حتی درخواست نولده برای تحصیل را در سال ۱۸۹۸ رد کرده بود.

 

پیوستن به اکسپرسیونیست‌ها

 

چندی نگذشت که استعداد امیل نولده مورد توجه قرار گرفت. در سال ۱۹۰۶ گروهی از اکسپرسیونیست‌های جوان به نام محفل "پل" (Die Brücke) در درسدن از او دعوت کردند که به جمع‌شان بپیوندد. نولده در دو نمایشگاه گروه شرکت کرد، اما چندی بعد از این جمع کناره گرفت. اثری به نام "پل" که نولده آن را در سال ۱۹۱۰ میلادی آفرید.

 

گشت‌وگذار چشم

 

نولده شخصیتی تکرو بود و شیفتگی زیادی به سفر داشت. بسیاری از آثار مهم او الهام‌گرفته از گذشت و گذارهای او در طبیعت است. نقاشی‌های خوش‌منظره‌ی او از کوهستان‌ها در حین راهپیمایی‌های بی‌شمار او در اروپا شکل گرفته‌اند. این در حالی است که نقاشی‌های آبرنگ او با الهام از سفرهایش به آفریقا، جزایر جنوب اقیانوس آرام، روسیه و چین خلق شده‌اند. طبیعت بی‌جان از نولده با بزی راه‌راه که متعلق به سال ۱۹۲۰ است.

 

ون ‌گوگ آلمان

 

هنر در خلاء پدید نمی‌آید و نولده نیز هنرمندی بود که می‌کوشید از هنرمندان و نقاشان دیگر تأثیر و الهام بگیرد. او به ویژه به آثار ونسان ون‌ گوگ، (تولد: ۱۸۵۳ / مرگ: ۱۸۹۰) و نقاشی‌های او از گل و گیاه علاقه داشت. از این رو جای شگفتی نیست که گل‌ها از سوژه‌های محبوب امیل نولده بودند، از جمله گل‌های خشخاش که این هنرمند آلمانی با رنگ‌های غلیظ و سبک ویژه‌ی خود به تصویر کشیده است.

 

گل‌های ارزشمند

 

امیل نولده آثار زیادی به دنیای هنر ارائه داد و در طول عمر خود بیش از ۵۰۰ اثر آفرید که برخی از آنها فوق‌العاده ارزشمند هستند. در سال ۲۰۱۲ میلادی باغ گل در حراجی بنگاه ساتبیز به مبلغ بیش از ۳ میلیون دلار به فروش رفت. خلق این نقاشی به سال ۱۹۰۸ میلادی برمی‌گردد.

 

استاد رنگ‌ها

 

دستخط ماهرانه و نگاه منحصر به فرد سبب شد که نولده در همان دوران حیات به شهرت برسد. او زمانی گفته بود: «ما آبی نقره‌ای داریم، آبی آسمانی و آبی رعدگونه. هر رنگ روح ویژه‌ی خود را دارد که مرا خوشبخت می‌کند یا انزجار مرا برمی‌انگیزد و در نهایت الهام‌بخش است.» یکی از آثار معروف نولده محفل نام دارد که در سال ۱۹۱۱ میلادی خلق شده است.

 

هنر منحط

 

رژیم نازی آلمان در دوران رایش سوم به آثار نولده انگ انحطاط زد و آن‌ها را ضبط کرد، علیرغم آنکه نولده تا حدی از رژیم حمایت می‌کرد. نازی‌ها هنرهای بیش از اندازه مدرن و تجربی را سانسور می‌کردند. برخی از آثار او مانند "رقصندگان با شمع" که در سال ۱۹۱۲ آفریده شد، از دید نازی‌ها بیش از حد اروتیک بود. نولده در سال‌های جنگ جهانی در خلوت خود آثاری با آبرنگ تحت عنوان "نقاشی‌های کشیده‌نشده" به جای گذاشت.

 

شهرت جهانی

 

نولده پس از جنگ جهانی دوم در دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی جوایز متعددی در آلمان کسب کرد و مورد تقدیر قرار گرفت. برخی از آثار نولده از جمله شب شرجی (۱۹۳۰) در موزه بنیاد نولده در زبول(Seebüll)، محل درگذشت او در معرض نمایش قرار دارند. نقاشی‌های زیادی از او نیز در موزه‌ها و نمایشگاه‌های معروف جهان چون موزه هنرهای مدرن در نیویورک، موزه هنر بازل و موزه آلبرتینا در وین نگهداری می‌شوند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر