اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

خاطره‎ی دلبرکان غمگین من...؛نگاهی به فیلم خودکشی باکره‎ها

 خودکشی باکره ها

نوزادی که در پدرخوانده یک غسل تعمید دید و سال‎ها بعد مری دختر مایکل کورلئونه در آخرین قسمت این سه گانه  مافیایی شد کسی نبود جز سوفیا فورد کاپولا، دختر فرانسیس فورد کاپولای بزرگ. این تنها آغازی بود برای او تا رسیدن به جایگاهی که امروزبه عنوان کارگردانی صاحب سبک دارد. میشیگان در دهه 70، سیسیلیا، لاکس، بانی، مری و تریس پنج دختر آقا و خانم لیزبون هستند. خانواده‎ای با اصول خاص خود که فرزندانشان را در محیط بسته خانه به نوعی محبوس کرده‎اند، در حالی‎که دختران با توجه به اقتضای سن شدیداً مشتاق کشف دنیای بیرون و حضور در اجتماع هستند.

 

سیسیلیا در وان حمام رگ هر دو دست خود را می‎زند. خانواده‎ی هفت نفری لیزبون، با مدیریت آقای لیزبون که معلم ریاضی خشکی است، با خودکشی نافرجام کوچک‎ترین دخترشان وارد فاز جدید می‎شود و زندگی آرام و به دور از حاشیه آن‎ها  را دستخوش تغییرات شگرفی می‎کند؛ اما این خودزنی ریشه در بی‎میلی به زندگی نیست، بلکه ناشی از سبک زندگی سخت‎گیرانه و بسیار محدود آن‎هاست، سخت‎گیری در خروج از خانه، نوع پوشش و ارتباط با محیط بیرون از چارچوب خانه و علی الخصوص جنس مخالف.

 

با خودکشی سیسیلیا والدین سعی می‎کنند در نوع نگرش تربیتی خود تجدید نظر کرده و از تلطیف کردن فضای خانه شروع می‎کنند. کشف یک دنیای جدید برای دختران در خلال مهمانی کوچکی برای تغییر روحیه دخترِ کوچک. پای پسران محل به خانه‎ای که همیشه برایشان پرسش‎انگیز و جذاب بوده است باز می‎شود؛ اما این امر هم تاثیری ندارد و سیسیلیا این بار با سقوط از طبقه بالای خانه به پایین به زندگی خود پایان می‎دهد. با این اتفاق این خانواده برای همه شناخته می‎شود و حواشی برایشان رقم می‎خورد که برای این سیستم زندگی بسیار ناگوار است.

 

فیلم The Virgin Suicides درد چیزی فراتر از تغییرات جزیی و ساختگی است. با پیش رفتن داستان این واکنش به پیرامون از سوی دختران شدت می‎گیرد و اوج آن در لاکس است، حس دوگانه‎ی وی که اشتیاقی است توام با ترس در ارتباطی پاک و عاشقانه. بوسه‎های مخفیانه شبانه که نشان از اوج این برون‎ریزی غریزه فرو خفته باکرگانی است که در لب‎های لاکس تبلور یافته. کاپولا تعمداً بر روی لاکس فوکوس می کند به عنوان شخصیتی عاصی و سمپاتیک با بازی جذاب کریستن دانست. درخواست برای رقص و مهمانی و موافقت و شور و شوق فراوان چهار دختر، هیجانی است زیاد برای تجربه فضایی جدید همراه با تابوشکنی بزرگ.

 

زیبایی خیره کننده لاکس و درخشش ویژه او با پارتنر خود. لاکس عصیانگری را به آخر می‎رساند و تمامی قواعد لیزبون‎ها را می‎شکند و تا انتهای معاشقه پیش می‎رود، تا مرز خروج از باکرگی دست و پا گیر. رابطه‎ی بی‎قید و بند لاکس نمود سر باززدن عقده‎ای جمعی است و تلاش در پی ارضای آن.

 

پس از این اتفاق دهشتناک برای این خانواده ، باز هم سخت‎گیری‎ها شدت می‎گیرد. ترس ناشی از در معرض قضاوت قرار گرفتن و از بین رفتن حریم خصوصی هم به این فشارهای درونی افزوده می‎شود. قطع درختان خاطره‎انگیز و خالی شدن آهسته آهسته حیاط خانه و گوشه‎نشینی همراه با یأس دختران.

 

انزوای دختران شدت می‎گیرد، ولی هم‎چنان این خانه با ساکنانش برای پسران جذاب است. سکانس ارتباط موازی از طریق تلفن و صفحه‎ی موسیقی از پشت خط از دلنشین‎ترین سکانس های فیلم است.

 

در ادامه این یأس به غایت خود می‎رسد تا انتهای درد. این دختران در درون خود در معرض قضاوت قرار می‎گیرند، قضاوتی سخت که ذره ذره آن‎ها را از پای در می‎آورد و مرحله به مرحله به خط پایان نزدیک می‎شوند، صفحه زندگی‎شان به آخر می‎رسد در حالی‎که چون کاغذی بی‎خط عاری از هرگونه نقشی است و چون باکره‎ای ناکام در مرز زنیت.

 

شوکس تلخ و مرگ جمعی چهار دختر. پیکره‎هایی درهم در پایانی تراژیک. ابتدای کار همراه با نگاه‎های خیره پسرها و خیرگی تحسین برانگیز آن‎ها از دختران خانواده لیزبون در کنار خیرگی تیره همراه با سکوت سرد و ماتی ممتد آن‎ها در سوگی عمیق از نابودی این تصویر رویاگونه.

 

سوفیا فورد کاپولا با خواندن رمان خودکشی باکرهها The Virgin Suicides نوشته‎ی جفری اویژنی شیفته داستان و فضای آن شد و اولین فیلم‎نامه خود را بر مبنای این داستان نوشت و شروع به ساخت آن کرد. طراحی صحنه و لباس و به طور کلی طراحی هنری اثر عاملی است مهم در فضاسازی  کار که در عین  سادگی هرچه تمام به خوبی دهه 70 را به تصویر کشیده است. 

 

شخصیت‎پردازی‎ها یکدست نیست و بعضاً به درون اشخاص ورود نمی‎کنیم اما با این حال روابط نسبتاً باورپذیر است. ریتم کلی اثر با مشکل روبه‎رو است و در لحظاتی افت می‎کند.

کریستین دانست در خودکشی باکره ها 

نکته‎ی مهم در کارگردانی صداقت در روایت است. دکوپاژهای ساده و عاری از پیچیدگی و در خدمت اثر به پیشبرد این روایت داستانی ساده ولی تأثیرگذار کمک می‎کند، اما به دلیل عدم پختگی در متن و هم چنین اجرا از عمق کافی برخوردار نیست.

 

خودکشی باکرهها روایتی است تلخ از مصور شدن امیدها، بیم‎ها و رویاپردازی‎های دوره‎ی نوجوانی و روزهای آغازین بلوغ در دختران با دنیایی عجیب و رویاگونه که کاپولا به عنوان یک زن به خوبی آن را به تصویر کشیده است و همذات‎پنداری فیلمساز با این شخصیت‎های اصلی داستان به پیشبرد قصه کمک کرده است. کاپولای جوان با گزیده‎کاری خود نشان داده است فیلمسازِ متفاوتی است که خواستگاهش سینمای مستقل است و این امر را در چهار فیلم خود به خوبی نشان داده، فیلمسازی مبتنی بر فیلمنامه‎هایی دقیق با مضامین انسانی و اصولی‎ترین مفاهیم بشری در شکلی ساده و هم‎چنین این کارگردان صاحب سبک به طور محسوسی مجرد از کاپولای بزرگ به عنوان شخصی بسیار قابل احترام است.

 

اولین کار حرفه‎ای هر کارگردان نشانگر جهان‎بینی، تفکرات و علایق اوست که شاید به صورت تیتروار بیان می‎دارد، رمانتیک سیاه خودکشی باکره‎ها تجربه‎ی قابل اعتنایی است. این اثر به عنوان اولین ساخته‎ی سوفیا فورد کاپولا کارگردان شهیر برنده شیر طلایی ونیز بسیار مورد توجه است در مسیر فیلمسازی وی.

 

 

امتیار منتقد به فیلم از 10 (6.5)

 

 

 

درباره نویسنده :
حسام کاظمی
نام نویسنده: حسام کاظمی

کارشناس ارشد

نویسنده و منتقد ادبیات و سینما

همکاری با آکادمی هنر: از سال 89


دیدگاه‌ها  

+3 #9 حمید 1397-08-26 01:16
سلام
تشکر میکنم
خیلی وقت ها دوست دارم موضوع فیلم رو بدونم اگر خوب بود ببینمش.
شما خیلی کمک کردید
هم شما و هم عزیزانی که مطلب نوشتند.
نقل قول کردن
-14 #8 B.A.R 1397-05-27 23:20
بنظر منم هدف این درام، بدجلوه دادن مذهب و خانواده های مذهبیه!
نویسنده(Jeffrey Eugenides) تمام تلاشش رو کرده تا دلخراش ترین سرنوشت رو برای اون خانواده مذهبی خلق کنه یا شایدم تهیه کننده(فرانسیس فورد کوپولا) یا کارگردان(سوفیا دختر فرانسیس) اینجوری فیلم رو جلوه داده
هالیوود تمام تلاشش رو میکنه تا مذهب و دین رو تخریب کنه
ولی جدا از هدف و نیتشون، این رمان و فیلم فوق‌العاده تأثیرگذار و قوی ساخته شده چون پشتش نام "جفری یوجنیدس نویسنده این رمان" و "فرانسیس فورد کوپولا تهیه کننده این فیلم" هستش
نقل قول کردن
-9 #7 B.A.R 1397-05-27 23:19
بنظر منم هدف این درام، بدجلوه دادن مذهب و خانواده های مذهبیه!
نویسنده(Jeffrey Eugenides) تمام تلاشش رو کرده تا دلخراش ترین سرنوشت رو برای اون خانواده مذهبی خلق کنه یا شایدم تهیه کننده(فرانسیس فورد کوپولا) یا کارگردان(سوفیا دختر فرانسیس) اینجوری فیلم رو جلوه داده
هالیوود تمام تلاشش رو میکنه تا مذهب و دین رو تخریب کنه
میخوام بدونم اگر در فیلمنامه، اون خانواده بجای مثلا مذهبی بودن، شیطان پرست بودن و به دلایلی اون دخترا خودکشی میکردن آیا فیلم اکران و اینطور شناخته میشد؟؟!!
ولی جدا از هدف و نیتشون، این رمان و فیلم فوق‌العاده تأثیرگذار و قوی ساخته شده چون پشتش نام "جفری یوجنیدس نویسنده این رمان" و "فرانسیس فورد کوپولا تهیه کننده این فیلم" هستش
نقل قول کردن
+8 #6 پریسا 1397-03-30 17:31
بنظرم بهتره این فیلم رو کمی جامع تر دید.شاید بحث فقط تمایلات دختران به برقراری ارتباط نبود؛شاید کارگردان دختران رو به عنوان یک بخش کوچک از مردم نشون داده.به دیگر زبان، شاید بشه گفت که این فیلم نشون میده منع شدن از توجه به موضوعاتی که برای نسل بشر طبیعی محسوب میشه(حالا چه رابطه جنسی چه شادی چه ارتباطات معمولی وکلا هرچیزی که از نظر روانشناسی وجودش نیاز هست) افراد رو دچار اشکال میکنه. خودکشی هم یکی از راه هایی هست که در مواقعی که فرد توانایی حل مشکل و شرایط رو نداره بدرد میخوره.
بنظرمن فیلم خوب و مفیدی بود. نشون داده بود که توی همه خونه های سنتی و با اصول همه چی خوب پیش نمیره. شاید بد نباشه یک چنین فیلمی برای به تصویر کشیدن خونه های ایران ساخته بشه.
نقل قول کردن
+7 #5 س 1396-08-26 21:19
درود
فیلم بسیار زیبایی بود. فراتر از جنسیت، ملیت، مذهب، درست رو به آزادی
فیلم فضای سرد و کلاسیک خانه، چهره های اساطیری دخترا درمقابل همه مردم عادی، سختگیری های جامع والدین در هرکشور، فرایند رسیدن به اون نتیجه نهایی رو خودم هم در همین کشور دیدم و شاهد این درد مشترک بودم.
اونجا که خواهش میکنه آلبوم های راکش رک تو آتیش نندازه من با مغز استخون تجربه کردم. برعکس نظر دوستان من فکرمیکنم فیلم خیلی خوب بود و کارگردان انگار داستان زندگی خودشو نوشته انقدر که دقیق و جامع بود اتفاقات.
نقل قول کردن
-36 #4 پری 1396-07-18 20:36
این فیلم افتضاح بود، تمام تلاش دخترها این بود که رابطه بی بند و بار داشته باشن، به نظرم تمام هدف کارگردان دین ستیزی بود، افتضاح بود، پر از عقده بود
نقل قول کردن
+10 #3 Guest 1390-09-23 15:03
حسام جان سلام و خسته نباشید...
این فیلم و ندیدم...
با توجه به نقدی که داشتی از این فیلم به نظرم فیلم کوچیکی نیست...
ارزش دیدن داره!!
متشکر...
نقل قول کردن
-21 #2 Guest 1390-09-13 17:51
آقای کاظمی این چی بود آخه؟ فیلم بود؟ بعد تو نقدت کلی خوب گفتی ازش آخرشم اومدی زدی 6.5
من که سر در نیووردم. آقا اگه بدت اومده بود واسه چی اینقدر خوب گفتی. به نظر من که فیلم مزخرفی بود
نقل قول کردن
+14 #1 Guest 1390-09-12 09:35
مثل همیشه نقدی جامع ، مختصر و کاملا مفید بود .
مرسی آقای کاظمی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما