اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

یادداشت پیتر بردشاو بر «درخت زندگی»: حماسه‎ای تاریخی و جسورانه از ترنس مالیک در عشق و فقدان

 

برد پیت و شان پن در درخت زندگی ساخته ترنس مالیکترنس مالیک به طرز چشم‎گیر ولی در عین حال آرامی ظهور کرده است. به مثابه کشتی فضایی ما را به نوع جدیدی از سینما برده است:

این یک اثر حماسی از خودستایی‎ها، کنایه به رئالیسم، ردی از کمدی و طنز، انگاره‎ای از یک خاطره و ترس و شگفتی حاصل ازدست رفتن عشق است.

شان پن در مرکزیت فیلم ولی در نقش کوچک جک ایفای نقش کرده است. شخصیتی برگرفته از نگرانی مربوط به قرن بیست و یکم که حال از زندگی‎اش مأیوس و سرخورده است. در لحظات بحرانی زندگی او خاطرات کودکی خود را  مرور می‎کند. او لحظات رابطه‎اش با پدر (برد پیت)، برادرش که در نوزده سالگی از دنیا رفته است را به خاطر می‎آورد. برادری که پس از پریشان حالی مادرش (جسیکا چستین) از تلگراف بیرون زده و وارد خدمت نظامی شد و در حال خدمت جان سپرد.

 

جک با گذر زمان حال مرارت‎های کودکیش را بهتردرک می‎کند. و زمانی‎که در حال التیام جراحت‎های روحی‎ خود می‎باشد خاطرات هم‎چنان او را می‎آزارد. رویاهای کودکیش هم‎چنان او را همراهی می‎کنند. خاطرات آن دوران به او بصیرتی وصف ناپذیر داده که بتواند درک بهتری از دنیا و پیرامونش داشته باشد. فهم این‎که این دردها ابدی نیست. به یک معنا، جلوه‎ای زیبایی‎شناسی از درد برای رسیدن به تکامل در روبروی او قرار می‎گیرد.

برد پیت کاملا بر نقشش آقای اوبراین در فیلم تسلط یافته است. شخصی پرهیزگار (خداترس)، با موهایی کوتاه و دگمه‎ی پیراهنی تا بالا بسته، انسانی با تندی و کمی خشونت ولی در عین حال باوقار و آرام است. نقش مقابلش جسیکا چستین نریشنی تأثیربرانگیز در سؤال از پسرش دارد که رحمت الهی و زیبایی‎های طبیعی همه تجسمی از وجود و تجلی حضور خداوند است و این به عنوان خط مشی اصلی زندگی خانواده اوبراین به نظر می‎رسد. اما آقای اوبراین از آن پدر اولیه فاصله می‎گیرد. او از دست پسرها عصبانی است برای اعتقاد سنتی و مذهبیش احترام بسیار خاصی قائل است.

او وارد چلنج خاصی با فرزندانش می‎شود. او برای تنبیه آن‎ها از نافرمانی‎ها و بی‎نزاکتی‎هایشان تردید ندارد. او عضوی از کلیسا و یک موسیقیدان ناامید است که این ناامیدی سبب خروش خشم او از هر مسئله‎ای می‎شود. فرزندانش احساس هراس و هم‎چنین عشق می‎کنند. مالیک به خوبی آن‎ها را در یک لحظه ناب احساسی قرار می‎دهد. آن‎ها خشم پدر و داشتن رفتار ملایم با مادر بیمارشان را پذیرفته‎اند.

و در درخت زندگی یک سمفونی اعوجاج برانگیز و نامأنوس از بی‎روایتی برای مخاطب، جنگل‎های ماقبل تاریخ، بیابان‎های خشک، سیارات و اشکال مارپیچ در نماهای عریض کوبریکی وجود دارد. خارق العاده است اگر رودخانه‎ای دایناسور زخمی زمین‎گیر را ببلعد و دیگر دایناسورها برای رسیدن به او علف‎های بلند را درنوردند و با گردنشان آن را نوازش کنند. آیا چنین چیزی برای شما پیامی از جنگی برای بقای عالم را متصور خواهد کرد؟ پس چگونه است ما چیزی غیر از بقا بخواهیم؟ ما برای بقای خود چه انجام داده‎ایم؟ و مالیک به نظر می‎رسد با کنار زدن جزئیات اضافه فیلمی را خلق کرده که پاسخ به تمام این سؤال‎ها باشد.

این فیلم را به هر کسی نمی‎توان توصیه کرد و من هم به سکانس پایانی که به یک نوع رستگاری و هستی‎شناسی می‎رسد شک دارم و در مورد آن ایمان ندارم اما این سینمایی که با این فیلم رودرروی ما قرار گرفته یک سینمای جسورانه در مقیاسی وصف ناپذیر است. مالیک فیلمی را ساخته که تطبیق آن با دیگر آثار فیلمسازان را بسیار دشوار کرده است.



 

پیتر برد شاو از گاردین اغلب فیلم‎های کن را به نقد کشیده و تنها به این فیلم لقب شاهکار (5 ستاره از 5 ستاره) داده است. 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
دکتر مجید رحیمی جعفری

سوابق تحصیلی: دکتری تئاتر دانشگاه تهران – کارشناس ارشد ادبیات نمایشی با پایان‎نامه بررسی روابط بینامتنی در سینمای ایران (1390-1370) – مهندس تکنولوژی نساجی با پایان‎نامه تأثیر مُد در طراحی ماشین آلات.

 

عرصه فعالیت: مدیرمسئول مجموعة هنری آکادمی هنر / مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته های پژوهش هنر، ارتباط تصویری و تصویرسازی؛ مقطع کارشناسی طراحی لباس / طراح دو دوره سوالات کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در رشته‌های طراحی لباس، ارتباط تصویری و تصویرسازی / منتقد و پژوهشگر هنر / تهیه کننده تئاتر / نمایشنامه و فیلمنامه‎نویس / عضو سابق  گروه پژوهشی نشانه‎شناسی هنر خانة هنرمندان ایران / دبیر اجرایی چندین همایش‎ علمی / همکاری با نشریات علمی-پژوهشی (همکاری در مقام داور فصلنامه جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، روایت شناسی انجمن علمی نقد ادبی ایران) و تخصصی (از جمله فارابی و صنعت سینما)


نظریه ها: نظریه بیناجسمی / تئوریزه کردن نظریه بینارسانه در سال 1390 /  همکاری با دکتر حمیدرضا شعیری در تئوریزه کردن نظریه ناسرگی 1389

 

زمینه پژوهش: نشانه شناسی گفتمانی / بینامتنیت / نقد ادبی / جلوه‎های نمایشی / سینمای آمریکا / فشن آرت / ژانر / سینمای گرایندهاوس / ارتباط تصویری

 


دیدگاه‌ها  

+2 #1 نعمت نعمتی 1390-03-05 20:31
سلام
استفاده کردم و ترغیب شدم در اولین فرصت که فیلم به دستم رسید به تماشایش بنشینم. سپاس از تحلیل خوب نویسنده.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما