اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

چرخه معکوس مرد آهنی / نگاهی به فیلم Iron Man 3

 

مرد آهنی 3 

شروع فاز دوم طرح کمپانی مارول فیلم سینمایی مرد آهنی، که سال گذشته با فیلم انتقام جویان Avengers  به اوج خود رسید، باعث شد تا رابرت داونی جونیور که نقش مرد آهنی با تونی استارک را بازی می‌کند، یکی از چهره‌های اصلی طرح کمپانی تهیه کننده این فیلم برای به تصویر کشیدن اضطراب و تشویش در زندگی یک ابر قهرمان، که در دنیایی پر از خدایان اساطیر، بیگانگان و حتی هیولاها زندگی می‌کند؛ قرار گیرد.

فیلم مرد آهنی 3، تلاش‌هایی برای جذب مخاطبان جدید کرده است یا حداقل تلاش کرده افرادی که طرفدار فیلم‌های ابرقهرمانانه هستند را با خود همراه کند. این تلاش‌ها از سال 1999 با نوشتن پیش‌درآمدی (که چگونه یک آماتور کامپیوتر پس از تحقیر تبدیل به خاستگاهی از شر و بدی می‌شود) آغاز شد و با پیگیری موضوعاتی در خصوص هستة فیلم مرد آهنی و خارج نشدن از طرح کلی داستان ادمه یافت.


شین بلیک نویسنده و کارگردان مرد آهنی، رقیب تجاری و فنی دیگری برای استارک بوجود آورد. آلدریخ لیکیان (گای پیرس) به‌عنوان ظالم‌ترین رقیبی که تا به حال او داشته است. او از یک مرد نقابداری که یک پای او نیز لنگ می‌زند در یک فرآیند افراطی تبدیل به رئیس خوش اندام و جذاب می‌شود که این تغییرات سبب شد آلدریخ تبدیل به چرخه معکوسی از زندگی استارک شود. کیلیان جرأت این‌که به پپر بات(گوینث پالترو) نیز نزدیک شود را دارد. پپر بات شخصی است که استارک در طول این سه فیلم رابطه‌اش با او بیشتر شده است.

داونی جونیور در نقش استارک در جنگ همیشگی بین بی‌مسئولیتی و بلوغ در رفتار گرفتار است؛ اما همیشه نیاز به نگرش عاقلانه در رفتار خود دارد چرا که در این مواقع او را تونی استارک می‌نماند. مثل جاس ودن، بلیک نیز سابقه بسیار خوبی در نوشتن فیلم‌نامه دارد او با اعتباری که از سبک فیلم‌نامه نویسی خود دارد (مثل فیلم  Kiss Kiss Bang Bang 2005 بوسه بوسه شلیک شلیک) نقش مؤثری ایفا می‌کند. جان فاوریو کارگردان مرد آهنی‌های قبل، هنوز تابع نقش خود به‌عنوان هپی موگان است، اما بلیک سبک خود را آورد. او با سنت شکنی در واقع حماسه‌ای ایجاد کرد. مردآهنی 3 در واقع بین صحنه‌های شگفت‌انگیز از جنگ‌های منجر به پیروزی و موانع آن گیر کرده است.

 آدم‌کش بی‌عرضه و نالایق AIM ترجیح می‌دهد تسلیم شود تا اینکه مانند فیلم‌های ابرقهرمانانه با هزار انگیزه غیرقابل باور به ضرب گلوله کشته شود. چ.ن می‌خواهد مانند سریال‌ها، به قسمت‌های 30 یا 40 نیز برسد. او توضیح می‌دهد: "من حتی دوست ندارم این‌جا کار کنم". صحنه‌های جالبی در تغییراتی که در شخصیت‌ها روی می‌دهد وجود دارد. بن کینگزلی در تغییر جدیدی از شخصیت بین اسامه بن لادن و دست نشاندة خود قرار می‌گیرد. کینگزلی در سال 2004 در فیلم Thunderbirds بازی کرد، اما پس از آن راه کاملا متفاوتی را پیش گرفت. کشش خاصی در اواسط فیلم ایجاد می‌شود. در اواسط فیلم تونی استارک مجبور می‌شود تکنولوژی را به صورت آنی در شهر کوچکی ابداع کند، چنین توصیفی از این صحنه، تمام حساسیت‌ها و وسواس‌هایی را که سینمای آمریکا به‌طور عام و فیلم‌های ابرقهرمانانه به طور خاص ایجاد کرده است را خراب می‌کند.

  با وجود تعداد انبوهی از قهرمان‌های موجود در کتاب‌ها، از یادداشت‌ها و نشانه‌ها به این راه حل می‌رسیم که نبوغ و اشتیاق کودکانه، بسیار قابل تحسین‌تر از کج خلقی و ناامنی آزار دهنده احمقانه می‌باشد.  یکی از عناصر مثبت فیلم مرد آهنی 2 (2010)، رشد شخصیت‌های بانوان و افزایش احترام تونی استراک به آن‌ها بود. در قسمت سوم به‌نظر می‌آید پپر به نقش سنتی خود به‌عنوان یک گروگانگیر بازگشته است. در ابتدا چنین به نظر می‌رسد که فیلم برای او نوشته شده است. حفظ رابطه با ابر قهرمانی که با او ملاقات‌هایی در گذشته داشته چالشی برای سوپرمن فیلم نیز است.  رئیس او دروغ‌های او را بی‌فایده می‌داند در حالی که او قدم به قدم در حال پیشروی با شخصیت‌های بد فیلم است. این سری مرد آهنی اعتبار خود را از صحنه‌هایی طنز پاسترو که بسیار خوب درآمده است، می‌گیرد. او ابر قهرمان را بدست می‌آورد و شرارت‌های او را مورد سرزنش قرار می‌دهد و لحظات خوبی را با او برگزار می‌کند.

  مارول در خلق آثار تلاش دارد چیزهایی را از فیلم‌های دیگر خود گسترش دهد. سریال هیولای جهان در سال 1940 نزدیکترین نمونه است و این باعث می‌شود تا لذت خطر کردن برای ساخت اثر دیگری را بپذیرد. اما بلیک از این مسیر ناامید نشد. همان‌گونه که ثور، کاپیتان آمریکایی، انتقام‌جویان و خیلی از فیلم‌هایی که در حال توسعه خصوصیت ضد قهرمانی را دارند تولید شدند؛ اما این سنتی که مارول پیش گرفته مقدمه‌ای برای قصه بعدی نیست. ساموئل ال جکسون در نقش نیک فری در فیلم انتقام‌جویان تمام شد و انتقام‌جوی دیگری در حال آمدن است، اما وجود شخصیت‌هایی که رگه‌هایی از طنز در آنها باشد این پکیج کامل می‌شود.

 

منبع: سایت اند ساوند

 

 

 

 

درباره نویسنده :
ساناز محمدعلیها
نام نویسنده: ساناز محمدعلیها

سمت در آکادمی هنر: روابط عمومی

کارشناس مترجمی زبان انگلیسی

فعالیت ها: مترجم متون هنری / روابط عمومی و بازیگری در تئاتر / خبرنگاری  


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما