اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

برزخ ... / یادداشتی بر فیلم "فارغ التحصیل"

فارغ التحصیل مایک نیکولز

 

برزخ میان کودکی و معصومیت و قلمرو نهادینه شده از ارزش­های سنتی و خانواده و رسوم رایج و از طرف دیگر بلوغ و جنسیت به معنای رشد عقلانی و جسمانی و نشانه­ای از مردانگی. این مسئله در صحنه­های آب، استخر و آکواریوم و سکوت در لحظه­های زیر آب نمود می یابد.

 

 

"بن" به عنوان شخصیت اصلی فیلم در چندین صحنه زیر آب و میان حباب­ها و سکوتی مبهم دیده می­شود. این سکوت مبهم و عرصة ناشناختگی و عمق استخر به نوعی عرصة کشف نشدة جسمانی و روانی و ورود به دورانی جدیدی را ندا می­دهد، چنان­چه از ابتدای فیلم به مسئلة آینده و مسیر پیش روی "بن" و نگرانی او اشاره می­شود.

 

عمق آب و رفتن او به این عمق مبهم به نوعی رفتن به زیرلایه­های شخصیتی است که هنوز کشف نشده و هویتی که در مرحلة بازیابی واقع شده است. از دیگر نشانه­های برزخ میان دو مرحلة کودکی و جوانی و گذار از این مراحل،صحنه های تاریک و روشنی است که در طول فیلم روی آن­ها تاکید می­شود. صحنه­های تاریکی که "بن" به عنوان جوانی موفق و فارغ التحصیل نسبت به آیندة خود در ذهن دارد. آینده­ای که تاریک است و مبهم. این تاریکی با جرقه­هایی روشن و سپس دوباره تاریکی تکرار می­شود. این تاریکی و روشنی ظاهری که در طول فیلم چندین باز تکرار می­شود، خود نشانه­ای است از تردید و ابهام در این مرحله زا زندگی "بن".

 

می­توان گفت چیزی که این فیلم را در زمرة فلیم­های مطرح و با اهمیت دهة 1960 قرار می­دهد، موج جوان‌گرایی و جنبش­های مرتبط با جوانان در این دهه در امریکا بوده است و این فیلم از کلاسیک­های این سبک محسوب می­شود که به مسائل جوانان، برزخ­گونگی آن­ها، بلوغ فکری و جسمانی، شورش و غلبه بر سنت‌ها، مطرح کردن احساسات و تفکرات آن­ها می­پردازد، اما نمی توان این نکات را دور از نظر نگاه داشت. فیلم از نظر درام، کش­مکش، شخصیت­پردازی، ساختار و دیالوگ در حد سطحی و ضعیفی قر ار دارد.

 

هیچ کش­مکشی تا پایان فیلم میان شخصیت­ها و محیط برای پیشبرد فیلم دیده نمی­شود صرفا کشمکش درونی "بن" به صورتی ناقص پرداخت شده است. او میان قلمروهای مختلف در جدال با خود است. میان کودکی و بلوغ، میان ارزش­های سنتی و غلبه بر آن­ها، میان حال و آینده، میان هوس و پاکدامنی...

 

فیلم در ساختار یک خطی پیش می­رود و داستان فرعی برای جذابیت و کشش فیلم مطابق با داستان اصلی  مطرح نمی­شود، صرفا فریبی ساده­انگارانه و عشقی سطحی و پر تب و تاب محور فیلم است. شخصیت بن نیز با آن­که خواستار نشان دادن دوره­ای مبهم از زندگی یک جوان است، اما پرداخت درست و عمیقی نشده و صرفا به نشان دادن چند نماد در صحنه­های فیلم بسنده شده و به زیرلایه­های روانی و جامعه شناختی اشاره­ای نشده است، به هیمن دلیل مخاطب نمی­تواند با "بن" و عشق عجولانه­ای او همذات­پنداری کند.

فیلم the graduate مایک نیکولز

 

گرچه پس­زمینه­های اجتماعی و آموزشی و مادی زندگی بن نشان داده می­شود اما علت­یابی و دلیل درستی برای ضعف­ها و خلاءهای او ارائه نمی­شود و این پس زمینه­ها به صورت تزئینی باقی می­ماند. هم­چنین شخصیت­های فرعی (خانم رابینسون و ایلاین) که مهم­ترین ویژگی­شان کمک به شخصیت اصلی و برجسته کردن ویژگی­های او است، صرفا در حد یک ماکت اغواگر و معشوقه­ای احساساتی باقی می­مانند. پدر و مادر "بن" نیز به مثابة شخصیت­های قالبی در فیلم حضور دارند که دارایی هیچ پیچیدگی نبوده و تک بعدی هستند.

 

دیالوگ­ها نیز درحد روزمره باقی می­مانند و از پس هیچ دیالوگی به پس زمینه­های شخصیتی و ویژگی­های خاص شخصیت­ها نمی­توان رسید. درصورتی که دیالوگ­ها زمانی می­توانند نقش خود را به درستی ایفا کنند که در عین عادی و طبیعی بودن، احساس و اطلاعاتی را غیرمستقیم بیان کنند و به شخصیت­ها نیز پیچیدگی­های خاص خود را بدهند و آن ها را از پیش افتادگی بیرون بیاورند.

در قسمت گره­گشایی نیز تا حدی به رفتارهای خانم رابینسون اشاره می­شود، ازدواج از روی اجبار او، هنر خواندنش در دانشگاه و از هنر متنفر بودنش و سایر رفتارهای ضد و نقیض­اش... اما هرگز دلیل درستی برای رفتار اغواگرانة او ارائه نمی­شود، حتی به طور غیرمستقیم نیز اطلاعاتی در باب رفتار او ارائه نمی­شود و احساسی به مخاطب منتقل نمی­شود. او ناراضی است اما این نمی تواند علت همة رفتارهای او باشد.

 

فارغ التحصیل نامزد دریافت7 اسکار بهترین فیلم، یهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلمنامة اقتباسی و بهترین فیلمبرداری شد و جایزة اسکار بهترین کارگردانی را نیز به دست آورد!! دیالوگ "خانم رابینسون شما دارید من رو فریب می­دید،این­طور نیست " از طرف انجمن امریکا در مقام شصت و سومین دیالوگ در لیست صدتایی­ها قرار گرفت.

 

 

درباره نویسنده :
راضیه مهدی‌زاده
نام نویسنده: راضیه مهدی‌زاده

سمت در آکادمی هنر: دبیر فیلموسوفی

سوابقتحصیلی: دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات سینما دانشگاه هنر تهران / کارشناسی فلسفه محض دانشگاه تهران

فعالیت ها: پژوهشگر سینما، نویسنده، سردبیر مجله سیاه و سفید، سردبیر و هیئت تحریریه سایت سینمایی سینما-چشم.

همکاری با نشریات فیروزه، مرور، آفتاب، آدم برفی ها، آکادمی علمی-تخیلی،روان شناسی هنر،روزنامه های شرق و اعتماد و...


دیدگاه‌ها  

0 #1 payam 1393-05-03 05:25
mamnoon. neveshtatoon ghabele ehteram va ba arzesh bood khanoom mehdizade. va man ham ta hade ziyadi ba maghaleye shoma raje be in film movafegh hastam ke be noii taghire zamani va faseleye do borhe az zendegi az nojavani be booloogh ro dar khod dasht hamoontor ke tozihate kameli ham dar in zamine dade boodid. sepas az shoma
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما