اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نقد فیلم کتاب جنگل

 


بازسازی های سینمایی غالبا راه رفتن روی تیزی چاقو است. فیلمسازی که تصمیم می گیرد فیلمی قدیمی را بازسازی کند اصولا باید احترام گذاشتن به اثر قبلی را فراموش کند و ایده های خلاقانه ی خود را برای بهبود اثر قبلی بدان بیافزایند. جان فاورو کارگردانی که بیشتر به خاطر ساختن مرد آهنی شناخته می شود، در این میان ریسک بزرگی کرده است. فیلم جدید او اقتباسی است از یک اثر مشهور والت دیزنی به نام کتاب جنگل محصول 1967. این اقتباس جدید البته تلاش داشته که در مقایسه با اثر تحسین شده ی والت دیزنی قرابت زیادتری با کتاب رودیارد کپلینگ داشته باشد. 

 

 
داستان اصلی فیلم همانند نسخه ی انیمیشن سال 67، درباره نوزادی به نام موگلی است که در جنگلهای هندوستان گم میشود ولی پلنگی سیاه به نام باگیلا او را پیدا کرده و چون از حضور یک بچه آدم شگفت زده شده بی درنگ او را پیش گرگ ها می برد. پدر و مادر گرگی که چند توله دارند موگلی را به فرزندی قبول میکنند اما 10 سال بعد جلسهای تشکیل میشود برای تعیین تکلیف در باب موگلی که اکنون بزرگ شده است. گرگها چون میترسند که بازگشت شیر خان بعد از سالها ممکن است که به زیان موگلی تمام شود تصمیم میگیرند که او به دهکدهی آدمها برود. در این میان چون باگیلا دهکده را میشناسد انتخاب میشود که موگلی را به آنجا ببرد. اما در میانهی راه موگلی که دوست ندارد به دهکده پیش آدمها برود، فرار میکند و ...

 

نیل ستی بازیگر تازه کار سینمای هالیوود در این فیلم نقش موگلی را بازی می کند. پسری که توسط گرگ ها و در جنگل بزرگ شده و بالیده است. او به نظر من بهترین بازیگر فیلم است چون بنا به انچه ادعا شده این فیلم اولین نقش آفرینی او در یک فیلم سینمایی است. آن هم فیلمی در حد و اندازه های کتاب جنگل که بخش اعظمی از روایت داستانی اش را مدیون جلوه های ویژه بصری است. موقعیتی که میتواند هر بازیگر بزرگی را نیز دچار مشکل سازد. ستی به واقع تنها بازیگر عینی فیلم محسوب میشود که چون دیگر بازیگران سرشناس این فیلم همچون بن کینگزلی و بیل مورای تنها صداپیشگان آن هستند.

 

هر چند برخی از منتقدان اعتقاد دارند که اصولا در چنین فیلمهایی که جلوه های ویژهی بصری و میدانی دست بالا را دارند و حجم وسیعی از میزانسن کارگردان را تشکیل میدهند، بازی بازیگران هر چقدر هم که سرشناس و درجه یک باشند به چشم نمیآید و در سطحی پایین تر از آن قرار می گیرد. البته من تماماً با این نظرات موافق نیستم زیرا میتوانم همین فیلم کتاب جنگل و بازی نیل ستی در نقش پسر جنگل را مثال بیاورم. به واقع فیلم همان گونه که از نظر بصری شگفت اور و جذاب است از نظر بازی نیز در دست قابل قبولی قرار دارد. ترکیب شگفت انگیز صداپیشگان فیلم را ببینید: بن کینگزلی، بیل مورای، کریستوفر واکن، لوپیتو نیونگو و اسکارلت جوهانسون. ترکیبی که شما را وادار می نماید لااقل به خاطر جایگاه تکنیکی این بازیگران در عالم سینما هم که شده فیلم را بر روی پرده عریض سینما ببینید.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما