اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

7 مولفه در طراحی پوستر فیلم‌های مهم: قسمت اول

فیلم the hangover

1-جلب توجه: پایین آمدن از روی دیوار
فرمول ساده تبلیغات برای فروش در اولین مسئولیت کاربردی بی‌شک AIDA اختصاری از چهار مهارت توجه، علاقه، گرایش و حرکت است که تا کنون برای کمپین تبلیغاتی هزاران فیلم موفق مورد استفاده قرار گرفته است. اولین و مهم‌ترین قدم برای یک طرح جلب توجه است. ربودن و جلب توجه عابرین و تشویق آن‌ها به نگاه کردن این حرکت الزاماً نباید با تصاویر جذاب و یا نقاشی‌های زننده صورت بگیرد، هرچند که در جلب توجه بسیار موثرند. عاملی که سینمای هالیوود تا به امروز به کرات از آن بهره جسته است.


جلب توجه با استفاده از شخصیت‌های فیلم و یا یکی از اتفاقات مهم فیلم یکی دیگر از راه هایی است که طراحان می‌توانند از آن استفاده کنند و نگاه هر بیننده‌ای را بربایند، برای مثال نگاهی بیاندازید به پوستر فیلم خماری The Hangover در مثل کلاسیک هیچ کدام از شخصیت‌ها از ظاهری زیبا سود نمی‌جویند و مناسب طراحی آیکونی نیستند ولی در جلب توجه افراد بسیار موثر عمل می‌کنند. درجه‌ی براق بودن پس زمینه تصویر کاملِ سر و شانه‌های شخصیت و هم‌چنین نورپردازی درخشان، نگاه نکردن به آنان را بسیار سخت خواهد کرد.

فیلم بدن جنیفر

2- تصویر نگاری: نشان دادن بدون گفتار
موثرترین پوسترهای فیلم آن‌هایی هستند که تصویر نگارند و زمینه فیلم را بدون گفتن کلمه‌ای و فقط با نشان دادن یک تصویر بیان می‌کنند. آنان از زبان تصویر بهره می‌جویند، چه نمای بسته یک شخصیت و یا اتفاق مهم، چه یک نقاشی ساده که مبین طرح اصلی داستان باشد، در ترکیبی با طراحی چشم‌نواز می‌تواند راهی بسیار موثر در جلب توجه و ایجاد علاقه در یک نگاه باشد.

پوستر فیلم بدن جنیفر Jennifer's Body در بالا یک مثال بسیار قابل ذکر است، اگرچه وامداری بزرگ از سریال پرطرفدار خون حقیقی True Blood نیز هست. این پوستر از تکنیک‌هایی که بازاریاب‌ها در طی دهه‌ها پرورش داده‌اند استفاده می‌کنند که شامل کشش جنسی، تضاد رنگ‌ها و فاصله‌گذاری به شمار می‌رود. هم‌زمان به ما یک پرده از این‌که کل فیلم بر چه مضمونی استوار است را نشان می‌دهد که چه برای بازار و بینندگان عادی و چه طرفداران ژانر وحشت به صورت همزمان و از طریق تصویر راهی را می گشاید.

سرآغاز

3- علاقه: برای تماشای فیلم اتگیزه ایجاد کنید

هنگامی که استفاده از نمادها و تصاویر انتزاعی برای فیلم شما کارایی ندارد (برای مثال یک درام جدی یا یک فیلم جنایی که با نمادگرایی نمی‌توان آن را توضیح داد) استفاده از یک عکس که برای بینندگان تداعی‌گر ایده‌آلِ فیلم باشد موثر است.

 

پوسترهای بسیاری از فیلم‌های امروزی از عکس‌هایی استفاده می‌کنند که تماشاگر را در وسط یک صحنه از فیلم قرار می‌دهد و تعلیق و یک انگیزه و کشش زیاد ایجاد می‌کند. انگیزه این است که در راستای بهبود شرایط تماشاگر با نگاه کردن به پوستر وادار به تماشای فیلم می‌شود تا از قصه سر در بیاورد.

 

پوستر فیلم سرآغاز  Inception در بالا از این استراتژی بهره می‌برد که بیننده را در وسط یک صحنه از فیلم قرار می‌دهد که تنها با تماشای فیلم و صحنه‌های قبل و بعدش می‌توان آن را توضیح داد در نتیجه کنجکاوی ایجاد شده توسط پوستر تعبیر دیگری است از فروش بالا در گیشه. این نوع استراتژی طراحی بیشتر متمایل به صحنه‌هایی غیر واقعی و فانتزی است و به خصوص نمی‌توان ابعاد ماورالطبیعه و روانکاوانه را از یاد برد.

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما