گزارشی از نمایشگاه عکس لندن 2019 و حضور هنرمندان ایرانی

نمایشگاه عکس لندن 2019

 

نمایشگاه عکس لندن، یک رویداد هنری بین الملل برای جمع آوری بهترین های عکاسی در یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و هنری دنیا است.



این نمایشگاه دارای بخش های مختلفی است از جمله، کشف استعداد های جوان، برنامه های عمومی برای اطلاع رسانی به مردم، بخش جوایز، سخنرانی ها و گفت‌وگو ها، انتشارات ، نمایشگاه های انفرادی و تور های بازدید ازبخشهای مختلف این نمایشگاه.


پنجمین نمایشگاه عکس لندن بعد از برگزاری چهار دوره موفقیت آمیز پیشین، از ۱۶ تا ۱۹ می، به سامرست هاوس برگشت تا بهترین های عکاسی در گذشته، حال و آینده از سراسر دنیا را نمایش دهد.


این ساختمان با معماری قرن هجدهمی خود در ساحل رود تایمز قرار دارد و از سال ۲۰۰۰ میزبان رویداد های فرهنگی و هنری مختلفی بوده است، از جمله نمایشگاه جهانی عکس لندن.


دف نمایشگاه امسال معرفی گالری ها و هنرمندان با استعداد جوان و ناشناخته بود. حدود صد گالری از بیست و سه کشور مختلف در این نمایشگاه حضور داشتند. بنیان گذاران نمایشگاه عکس لندن، فریبا فرشاد ومایکل بنسون هستند و به گفته آنها تمرکز نمایشگاه امسال روی عکس هایی از ایران، آفریقای جنوبی، کشورهای اسکاندیناوی، تایوان و ژاپن بود.



امسال استیون شُر، عکاس امریکایی به عنوان عکاس برتر سال انتخاب شد. نمایشگاه انفرادی از آثار جدید استیون شُربا عنوان ( جزییات) در بخش برنامه های عمومی بر پا شد. دراین نمایشگاه، مجموعه (لس آنجلس) نیز نمایش داده شد. مجموعه لس آنجلس، عکس هایی هستند که شُر، یک روزه، در۴ فوریه ۱۹۶۹ در کالیفرنیا عکاسی کرده است. استیون شُر اولین عکاس زنده دنیا است که نمایشگاه انفرادی در موزه متروپولیتن، داشته است.



معرفی کامل آثار ویویَن مِیِر (۱۹۲۶-۲۰۰۹) اولین بار در انگستان نیز از جمله نمایشگاه های ویژه عکس لندن امسال بود. ویوین میر سالها معلم سر خانه بود تا اینکه در سال ۲۰۰۷، عکس های او کشف شد و به نمایش در آمد.



مجموعه عکس های اِمون دویل (ساخت دابلین)، سوزان میسلاس (اتاقی برای خودشان)، ریچل براون، مری مک کارتنی (با حمایت مجموعه عکاسی سلطنتی)، گوین ترک( چهره یک تخم مرغ) و نمایشگاه گروهی آرتونر با عنوان شکستن مرزهای عکاسی از دیگر نمایشگاه های ویژه عکس لندن ۲۰۱۹ بودند

 

پنجمین نمایشگاه عکس لندن


رویا خواجوی، کیوریتور و مشاور هنری مقیم نیویورک است که امسال با همکاری موسسه هنرهای تجسمی نمازی در نمایشگاه عکس لندن حضور داشتند.


خانم خواجوی به معرفی آثار هنرمندان ایرانی مقیم ایران و خارج از ایران می پردازد. رویا خواجوی در اینباره گفت: "تاکید داشتم که آثار زنان با استعداد و کمتر شناخته شده ایرانی را معرفی کنم. آثار هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه در مورد پیچیدگی های زندگی زنان ایرانی است و موضوع کارهای آنها زن، قدرت و اعتماد به نفس زنان است."


او از سال ۲۰۱۴ با برگزاری نمایشگاه های انفرادی و گروهی سعی کرده از هنرمندان با استعداد اما کمتر شناخته شده حمایت می کند.


از آثار این غرفه، عکس های مریم پالیزگیر و مجموعه (تجلی) هستند. در این عکسها، با الهام از فضاهای معماری شهری دراین مجموعه عکس، با رنگ‌های شفاف و درخشان و نورهای مستقیم، کنجکاوی بیننده برای کشف توهم موجود در فضای عکسها برانگیخته می شود. پالیز گیر، با ایجاد سطوح شفاف بر روی یکدیگرو موادی مثل پلکسی، قطعات چوب رنگ شده، بیننده را با مفهوم جابجایی، حرکت و فضا در گیر می کند. در این مجموعه آثار او سیال بودن معنای واقعیت و عدم واقعیت دیده می شود.



مریم خسروانی با نمایش مجموعه آثار (تهی) در این نمایشگاه حضور داشت که عکس هایی اند با موضوع زن، خاطره و تناقض. سپیده صالحی با مجموعه ( مُهر، پرتره) که عکس هایی از پرتره زنی که صورتش را پنهان کرده و روی تصاویر با مهر پوشیده شده است.



از دیگر هنرمندان حاضر در نمایشگاه عکس لندن، بهار بهبهانی، کامران طاهری مقدم، پژمان حسینی، مهدی کرم پورو داریوش نهداران بودند.



در بخش رویداد های عکس لندن، گفت و گو، سخنرانی و نمایش فیلم برای عموم انجام شد.


فیلم (خزر سواری)، ساخته بهار بهبهانی، با همکاری آلماگل مِنلیبا یِف، هنرمند قزاقستانی، در روز جمعه ۱۷می در بخش رویداد ها، نمایش داده شد. این فیلم، گفتگویی است بین دو فرهنگ در خاورمیانه و آسیای مرکزی که مرز بینشان آبهای دریای خزر است. دریای خزر با موقعیت استراتژیک خود که منبع، نفت، خاویار و به عبارتی، قدرت منطقه ای است.



در فیلم خزر سواری، چالش بین تاریخ و گذشته افتخارآمیز همراه با اوضاع نابسامان وضعیت کنونی کشورهای اطراف خزر، با استفاده از سمبل ها و نشانه ها دیده می شود. در این فیلم، کلیشه های ملی، تقابل خوبی و بدی و حقیقت و خیال، به تصویر کشیده شده است.



نمایشگاه عکس لندن شنبه نوزدهم ماه می تمام می شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر