اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

10 هنرمند جهانی پاپ آرت که باید بشناسید

 


شما هر زمان از مردمی که علاقمند هنرهای تجسمی هستند در مورد هنر پاپ بپرسید آن‌ها بلافاصله نام سه هنرمند بزرگ منتسب به هنر پاپ را برای شما ردیف می‌کنند: اندی وارهول، روی لیختن‌اشتاین و جاسپر جانز. موزه‌ی هنر فیلادلفیا در سال 2015 نمایشگاهی در مورد هنر پاپ با عنوان «پاپِ بین‌المللی» برگزار کرد. هدف این نمایشگاه که به همت مرکز هنری واکر در فیلادلفیا برگزار شد، معرفی ده تن از چهره‌های شاخص هنر پاپ به علاقمندان بود. هنرمندانی که از نظر شهرت بین المللی همواره زیر سایه‌ی امثال وارهول و جانز بودند. در این یادداشت قصد داریم که تا این ده هنرمند کمترشناخته‌شده در حوزه‌ی هنر پاپ را معرفی کنیم:

 
1. آنتونیو هنریک آمارل (2015-1935)


آمارل از موفق‌ترین هنرمندان پاپ در حوزه‌ی نقد سیاست روز جهان بود. او از منتقدین سرسخت حکومت دیکتاتوری نظامی برزیل در دهه‌ی 60 میلادی محسوب می‌شد. آمارل سال گذشته در سن 74 سالگی در پایتخت برزیل درگذشت.

 

2. اِوِلین اکسل (1972-1936)


هنرمند فمنیست بلژیکی؛ اولین اکسل به استفاده‌ی هوشمندانه از رنگ در کارهایش شهره بود. اکسل متاسفانه زندگی کوتاهی داشت و هرگز شاهد موفقیت‌های بین‌المللی کارهایش نبود. او 36 ساله بود که در بروکسل درگذشت.


3. روزالین درکسلر (-1926)


درکسلر هنرمندی است که به استفاده‌ی خلاقانه از هنر عکاسی در کارهایش مشهور است. عمده کارهایی که او در حوزه‌ی هنر پاپ انجام داده، به نوعی طراحی از روی عکس‌های خبری و پوسترهای تبلیغاتی بوده است. درکسلر هم اکنون زنده است و در آمریکا زندگی می‌کند اما فعالیت چندانی در حوزه هنر معاصر ندارد.

 

 4. اِررو (-1932)


«من نقاشی می‌کشم چون که نقاشی برای من یک اتوپیای شخصی است» اِررو زمانی چنین نوشته بود. او نیز از معدود هنرمندان پاپ آرت است که امروزه فعالیت چندانی ندارد. اررو بیشتر به دلیل طراحی‌هایش در زمینه‌ی غذا معروف است. بسیاری از منتقدان او را از هنرمندان ضد مصرف‌گرایی در جبهه‌ی هنر پاپ آمریکا می‌دانند.

 

5. ژیری کولار (2002-1914)


ژیری کولار؛ شاعر، نویسنده، شاعر و نقاش معروف اهل کشور چک اسلواکی سابق. تابلوی مونالیزای او مشهور است. او در این اثر عکس های در قطع کوچک مونالیزا را به سک سری از وسایل عادی زندگی چسباند. از هاون گرفته تا ماکتِ کره‌ی زمین!


6. آن ماری مایولینو (-1942)


پس از مهاجرت به برزیل، آن ماری مایولینو، هنرمند ایتالیایی‌الاصل در سال 1967 نمایشگاهی از آثار خود با عنوان «آبجکتیویته‌ی جدید برزیل» را در پایتخت برزیل ترتیب داد. منتقدان این نمایشگاه را از نقاط عطف هنر پاپ در سطح بین‌المللی می‌دانند.


7. کوجیما نوبوآکی (-1935)


نوبوآکی را به عنوان جاسپر جانز ژاپن می‌شناسند. او به ویژه به خاطر مجسمه‌هایش با پرچم ایالات متحده مشهور است.


8. دلیله پوزوویو (-1945)


متولد آرژانتین. پوزوویو در اصل یک طراح مد است. او از مهم‌ترین هنرمندان زنده‌ی آمریکای لاتین محسوب می‌شود. هر چند عمده فعالیت‌های هنری‌اش از دهه‌ی 70 به بعد به حوزه‌ی طراحی مد اختصاص یافته است.


9. یوکو تادانوری (-1936)


هنرمند مشهور حوزه‌ی طراحی گرافیک در ژاپن؛ یوکو تادانوری. او را یکی از پرچم‌داران هنر سنتی ژاپن نیز قلمداد می‌کنند. او در کارهای مشخصاً پاپیولارش سعی کرده که تا همواره از عناصر هنر بومی ژاپن نیز استفاده کند.


10. جانا زلیبشکا (-1941)


این هنرمند اسلواک در سال 2015 در موزه‌ی تیت لندن گفت که هرگز یک هنرمند منتسب به جبهه‌ی هنر پاپ نیست. او در دهه‌ی شصت وارد پاریس شد و از آن به بعد در آنجا زندگی کرد. هنر زلیبشکا را می‌بایست همچون مفصل بین هنر پاپ و رئالیسم جدید هنر اروپایی قلمداد کرد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما