اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

دکتر سید محمد حسینی در اختتامیه جشنواره فیلم کیش این جشنواره را برای وحدت اسلامی در منطقه خاورمیانه مهم ارزیابی کردند.

دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش آکادمی هنر، دکتر سيد محمد حسينی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران با بیان این مطلب در ارزیابی تاثیرات و دستاوردهای برگزاری جشنواره کیش عنوان کرد: فيلمسازان مختلف کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی با آثارشان در این جشنواره حضور جدی داشتند و آثار متنوعی را ارائه کرده‎اند. فکر می‎کنم این جشنواره در معرفی مناطق مختلف ایران عزیز و آداب و سنت­های نیک ایرانی و شناسایی مشاهیر و مفاخر ایران بتواند نقش بسیار خوبی ایفا کند، به ویژه اینکه رسانه‎های مختلف داخلی و خارجی حضور فعال دارند، امیدواریم بازتابی که پیدا می کند بیشتر بتواند به معرفی ایران عزیز منجرشود.

 

وی با اشاره به زمان برگزاری جشنواره در آستانه روز ملی خلیج فارس افزود: این جشنواره به طور خاص با عنایت در این ایام برگزار می‎شود که ارتباط پیدا کند با روز ملی خلیج فارس و قطعاً، ابزار سینما در این زمینه بسیار تأثیر گذار و ماندگار است و ما نمی‎توانستیم نسبت به این قضیه بی‎تفاوت باشیم.

 

دکترحسینی درخصوص امکان اختصاص ردیف بودجه نمایندگان مجلس به جشنواره بين‎المللی فيلم کيش خاطرنشان ساخت: بله این امکان وجود دارد و این انتظار را داریم که در ردیف بودجه اعتبار خاصی برای آن در نظر گرفته شود و سال آینده هم پیشنهاد خواهیم داد و هم اکنون هم نمایندگان عزیز مجلس هنوز فرصت دارند که اگر بخواهند نیم نگاهی به جشنواره بين­المللی فيلم کيش و اعتبارات آن داشته باشند.

 

وی با اشاره به تداوم حمایت­های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره بين­ المللی فيلم کيش در سال­های آینده ادامه عنوان کرد: به هر حال هر فعالیت فرهنگی که در کشور انجام شود ما بایستی در خط مقدم باشیم و انتظار و توقع هم همین است و ما معتقدیم که باید فعالیت­های فرهنگی و هنری در کشور رونق داشته باشد و دائماً از توان پیشکسوتان استفاده بکنیم و همینطور مجال تازه ای را باز کنیم برای جوان­هایی که مستعد و علاقمند به هنرشان هستند و بتوانند آثارشان را به جشنواره‎ها بفرستند و در چنین جشنواره هایی از طرف داوران ارزیابی شود و شناخته شوند و توانایی ها و استعدادهایی که دارند کشف شود تا در آینده این نسل نوپا این راه را ادامه دهند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم‎ترین پیام جشنواره بين­ المللی فيلم کيش شعار «میراث مشترک، آینده مشترک» خواند و اضافه کرد: ما تأکیدمان بر اشتراکات کشورهای همسایه است و یادآوری این نکته که ما در طول تاریخ پیوندهای عمیقی با هم داشته‎ایم و فرهنگ مشترکی بر کل منطقه حاکم بوده است و این مرزهای جغرافیایی که امروز هست در گذشته بین ما وجود نداشته است و بسیاری از بزرگان، عالمان، شعرا و شخصیت‎های منطقه بخشی که عمرشان را در ایران امروز و بخشی را در کشورهای دیگر گذرانده‎اند و دائماً اینها در تعامل و ارتباط بوده‎اند. امیدواریم بتوانیم فراتر از این مرزهایی که هم اکنون وجود دارد روابط بین ملت‎ها را تحکیم ببخشیم.

 

به گفته وی جشنواره بین المللی فیلم کیش تاکید بر وحدت اسلامی در منطقه دارد و اینکه اسلام می‎تواند مایه وحدت باشد. این جشنواره به مشترکات فرهنگی که در گذشته در میان ملت‎های کشورهای منطقه وجود داشته، آداب، سنت­ها و رسوم مشترکی که میان این کشورها و ملت­ها بوده و هست بویژه، امروزه که دیگر علاوه بر شعر، هنرهای دیگر می­تواند از طریق وسائل ارتباط جمعی در دسترس است برای معرفی ایران و برای معرفی روحیات مردم ما که ملت بسیار خوبی هستند به دنیا بیش از گذشته تلاش کند و اینجا نقش هنرمندان، نقشی ویژه و بسیار بارز است.

 

دکترحسینی با توجه به تحولات منطقه، برگزاری جشنواره بين­ المللی فيلم کيش را دارای اهمیت و تأثیرات بسیاری دانست و گفت: بدون تردید ما همواره با مردم مظلوم منطقه همراهی و همدردی می‎کنیم به ویژه مردم بحرین که آماج حملات هستند و این را به هیچ وجه درست نمی‎دانیم و این یکی از اشتباهات تاریخی است که در حال انجام است، مردم می خواهند که اصلاحاتی انجام بگیرد و این یک حق طبیعی و خواسته به حقی است که باید به آن توجه شود، به جای اینکه بخواهیم با مشت پولادین با این موضوع برخورد کنیم و مردم را سرکوب کنند باید حرف منطقی مردم را بشنوند و به هر حال در جشنواره هایی که برگزار می‎شود و بعضی مواقع در اصل جلسات اگر فرصت نشد به این مسائل جدی پرداخته شود در حاشیه این جلسات فرصتی است برای مبادله آرا، اندیشه ها و گفت و گو پیرامون چنین مسائلی که ما بایستی به این‎ها توجه کنیم.

 

 


درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما