اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارش آکادمی هنر از آیین گشایش پانزدهمین جشن سینمای ایران

آیین گشایش پانزدهمین جشن سینمای ایران شامگاه چهارشنبه 15 تیر ماه با حضور سینماگران عضو خانه سینما در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش آکادمی هنر، در این مراسم به طور رسمی جشن سینمای ایران آغاز شد و از دست اندرکارن جشن سال گذشته تقدیر به عمل آمد.

کیومرث پوراحمد

در ابتدای این مراسم کیومرث پوراحمد دبیر جشن پانزدهم با اشاره به تی شرت های متحدالشکلی که به تن دست اندرکاران جشن امسال بود، گفت: «این تی شرت ها را برای این پوشیدیم که بگوییم ماهستیم، یگانه ایم و پرشماریم. ما اهالی سینما با هر نوع تفکر، گرایش و راه و رسم  زیاد با هم دعوا داریم و باز هم دعوا می کنیم اما یادمان باشد  سینمای ایران نهال نازک و شکننده ای است که انواع و اقسام تهدید ها بالای سرش است. با اینکه جمع اضداد هستیم هر وقت خواستیم یگانه شدیم. مانند گردهمایی باغ فردوس برای مبارزه با قاچاق فیلم ها که حرکت بزرگی بود.»

او ادامه داد: «اما عده ای هستند نمی خواهند یگانه بمانیم یادمان باشد مدیران دولتی مهمانند و ما صاحبخانه ایم. اجازه ندهیم مهمان ها بین صاحبخانه ها تفرقه بیاندازند و حکومت کنند. آنها مشغله شان و مسئله شان سیاست است. ما سیاستمان سینما است. شغل و کسب کار و عشقمان سینما است. پس سینما را دریابیم و به امتیازهای نیم بندی که به ما می دهند دل خوش نکنیم، مقابل همکارانمان نایستیم و به میز و صندلی ها دل خوش نکنیم.»

دبیر جشن با اشاره به طیف های مختلف فیلمسازان گفت: «بعضی برای پول فیلم می سازند که عیبی هم ندارد و آن پول هم نوش جان شان. بعضی با فیلم کوپنی و با سخیف ترین کارها آمار فروش را بالا می برند اما گذر زمان نشان می دهد چه کسی و چه فیلمی ماندگار است و چه فیلمی به زباله دان تاریخ سینما می رود. همه کار خودشان را می کنند اما یادمان باشد  سینما به همه نوع فیلمی احتیاج دارد و با تیشه به ریشه سینمای مستقل نزنیم . ممکن است به طور موقت جای پایی باز شود اما در دراز مدت این تیشه به ریشه خودمان می خورد وتیشه زنان از گردونه سینما خارج می شوند.این جبر تاریخ است. عمر همه ما با پلک زدنی تبدیل به تاریخ می شود.ما نگرانیم. همه نگرانند. من نگرانم ممکن است بمیریم و جشن شانزدهم را نبینیم اما ممکن است نمیریم و این جشن را نبینیم وبا این وضعیت چندش آور و نفرت انگیز ممکن است تا سال دیگر اصلا سینمایی نباشد تا جشنش را بگیریم»منوچهر محمدی

ما سینماگران باید همچنان  نگران باشیم

 

منوچهر محمدی که با دعوت پوراحمد روی صحنه آمد  از هیات مدیره مدیر عامل خانه سینما و پوراحمد و  میری و دست اندرکاران جشن سینمای ایران تشکر کرد و گفت:«به دلیل خاصی نسبت به جشن خانه سینما علاقه، حساسیت، نگرانی ودلواپسی دارم. شاید دوستان خاطرشان باشد که انعقاد نطفه جشن خانه سینما در دورانی بوجود آمد که مرحوم سیف اله داد رییس هیات مدیره و احمدرضا درویش مدیرعامل خانه سینما بود. من هم به عنوان نفر چهارم و یا پنجم مورد مشورت قرار گرفتم و این جشن برقرار شد. می توانیم از آن مجموعه ومجموعه های بعدی شاهد مثال بیاوریم که دوستان بدانند پاره ای از تصمیمات درست و به موقع که اصالت و ریشه داشته باشد دوام خواهد آورد . حالا مرحوم داد در میان ما نیست و آقای درویش هم سال ها است که فعالیت صنفی نمی کند اما روحی که در این جشن دمیده شده و کارهای که انجام گرفت باعث شد امروز این جشن 15 ساله بشود.»

او با اشاره به نگرانی اهالی سینما گفت:« شرایط خاص فرهنگی و اقتصادی باعث می شود که همه نگران باشند. دوستانی که به فکر سینما هستند می توانند نطفه بحث هایی را باز کنند که در سال های بعد در سایه آن افکار بتوانیم از سینما پاسداری و نگهبانی کنیم. در نشست مطبوعاتی که با کارگردانان داشتیم بعضی حرف ها زده شد. بعضی می گویند کار این خانه سینما تمام شد یک خانه سینمای دیگردرست می کنیم. این معاونت سینمایی تمام شد سازمان سینمایی می سازیم. این پروانه ساخت تمام شد باید یک پروانه ساخت دیگر درست کنیم. این جور تصمیمات غیرکارشناسانه و غیرخردمندانه برای این است که اسباب و لوازمی فراهم شود تا دوستان آدرس غلط دهند و تمام مسائل اصلی که مثل خوره به جان این سینما افتاده،فراموش  شود.»

او ادامه داد: «مسائل حیاتی تری وجود دارد که اگر کسی دلش برای سینما و هویت فرهنگی آن بسوزد باید به آنها فکر کند. در شرایط حاضر محصولات سینمای ایران در خارج از کشور به تاراج می رود به دلیل اینکه کپی رایت نداریم و نمی توانیم از حقوق خود دفاع کنیم . امنیت شغلی اصناف این وضعیت را دارد ، وضعیت خانه سینما این است. در این شرایط، پروانه ساخت را  به این وضعیت درآوردند. زمانی که در سال  64 اولین فیلمم را تهیه کردم با این پروانه ساخت به هر شهرستانی می رفتیم با عزت و احترام از ما استقبال می کردند اما حالا این پروانه در ادارات تابع وزارت ارشاد هم ارزش ندارد. دوستان سینمایی وظیفه دارند از این موقعیت ها استفاده کنند وحرفشان را بزنند . هنوز در کشور شرایطی هست که اجازه داریم و حق داریم از منافع صنفی استفاده کرده، نقطه نظراتمان را بیان کنیم و فضایی ایجاد کنیم که دوستانی که نظری دارند، تحلیل خود را ارائه دهند. یک سال از عمر سینمای ایران صرف این شد که مدیران می گویند قصد دارند معاونت را تبدیل به سازمان کنند. این چند تا واحد را ادغام کنند مثل مسئله ای مشابهی که در این چند وقت از ادغام و لغو ادغام دیدیم. ما سینماگران باید همچنان  نگران باشیم و حساسیت مان را از دست ندهیم.»

 

 

می خواهند تفرقه بیاندازند و حکومت کنند

محمد علی سجادی در ادامه مراسم روی صحنه آمد و با اشاره به نگرانی اهالی سینما گفت: «کار از نگرانی گذشته و اوضاع خرابتر از این حرف ها است. با گفتن این نگرانیها درد و دل می کنیم و باری از روی دلمان بر می داریم. این نگرانی انقدر عیان و آشکار است که اگر بخوهیم راجع به کانون کارگردانان حرف بزینم نمی توانیم کلوزآپ کانون را از لانگ شات شرایط اجتماعی جدا کنیم. چه کنیم که دوستانی که خود را چوپان ما می دانند با ما طوری رفتار می کنند که در این مسیر بیفتیم. در این شرایط چه کسی از همدلی بدش می آید .اما متاسفانه بحران خانه سینما و کانون کارگردانان مثل وضعیت ترافیک تهران شده است که وقتی می  خواهند مشکل ترافیک را حل کنند تمام خیابان ها را یک طرفه می کنند و شما را وارد می کنند در یک جاده یک طرفه حرکت کنید. در حال حاضر اعضای کانون کارگردانان با مشکل معیشتی و کاری روبرو هستند و معاونت جدید سینمایی با اضافه کردن عدد و رقم کارگردانان جدید سعی می کند فضایی را بوجود بیاورد که کارگردانان قدیمی بیکار بمانند یا مثل آقای پوراحمد تئاتر کار کنند و یا مثل من رمان بنویسند.آنوقت مجوز چاپش را هم نمی دهند!»

سجادی با بیان اینکه مسوولان قصد دارند در میان سینماگران تفرقه بیاندازند، گفت:« وضعیت خیلی نگران کننده است. مسوولان با تشکیل اتحادیه 2 ما را در مقابل یکدیگر قرار داده اند تا تفرقه بیاندازند وحکومت کنند. چون نمی توانند از پس مشکلات سینما بربیایند پس ما را روبروی هم قرار می دهند تا با هم بدهنی کنیم و مقابل هم بیاستیم. دوستان را دلخوش می کنند که به آنها امکانات داده اند و اختیار پروانه ساخت را به آنها می دهند . این یعنی اینکه ما تبدیل به ممیز و سانسورچی بشویم. دوستانی که قرار است ریل گذاری کنند، معلوم نیست قطاری را که لومیر راه انداخته را می خواهند به کجا ببرند. این سرازیری که در حال حاضر این قطار می رود جای خوبی  نیست . پشت میزها خالی می شود آنچه می ماند من و شما هستیم و برای همین است که هرسال جشن می گیریم. با همه اینها اما من هنوز فکر می کنم قطار لومیر و سینما به راه خودش ادامه می دهد.»

کامران ملکی که اجرای مراسم را بر عهده داشت از حامی خانه سینما جلال شمسیان که مدیر عامل شرکت نوین عرفا است  تقدیر کرد و از فیلم های چشم، یک پذیرایی ساده و فیلم جدید حسن فتحی به عنوان آثاری که او در سینما تهیه کرده، یاد کرد.

امین تارخ، فرشته طائرپور و کیومرث پوراحمداو همچنین از داروغه زاده مدیر عامل موسسه تصویر شهر و حجازی مدیر پردیس های سینمایی که برای برگزاری جشن سینمای ایران از خانه سینما حمایت کردند، تشکر کرد.

 

در ادامه مراسم به پیشنهاد دبیر و مدیر اجرایی پانزدهمین جشن سینمای ایران از برگزار کنندگان جشن سال گذشته به دلیل تلاش ستودنی، که در شرایط بسیار دشوار جشن چهاردهم را برگزار کردند تقدیر شد، این سپاس با حضور کیومرث پوراحمد، محمد مهدی عسگرپور، فرشته طائرپور و امین تارخ از اعضای شورای سیاستگذاری جشن امسال،تقدیر کردند.  

 

پس از تقدیر از فرهاد توحیدی او با  اشاره به نامه ای که سید ضیا هاشمی به او نوشته با ذکر حکایتی کوتاه گفت:« من چهار میلیون از یک نفر طلبکارم اما او طلب من را نمی دهد به کسی احیانا نداده تا به دست من برساند؟»

سید محسن هاشمی مدیر اجرایی جشن سال گذشته نیز هم پس از تقدیر  گفت:« وظیفه خود می دانم از هیات مدیره یازدهم ، اقای توحیدی دبیر مهربان و فروتن سیزدهمین و چهاردهمین جشن سینمای ایران و دوست و برادرعزیزم آقای  محمد مهدی عسگرپور به خاطر حسن اعتمادشان به خودم بسیار سپاسگذار باشم.»

از شاپور عالی دایی مدیر امور مالی خانه سینما هم تقدیر شد .او  گفت:«جایزه گرفتن از جایزه بگیرها خیلی کیف دارد از هیات  مدیره و پیشنهاد دهندگان اين تقدير و همکارانی که با من کار می کنند به ویژه خانم بابایی که خیلی در حوزه مسئولیت من زحمت می کشند، تشکر می کنم.»

منصوره وافری  رئیس دفتر مدیر عامل و هیات مدیره خانه سینما هم یکی دیگر از افرادی بود که مورد تقدیر اعضای شورای سیاستگزاری قرار گرفت.

 

 

امیدوارم این جشن محل همگرایی و اتفاق نظر باشد

در ادامه مراسم محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما  با ابراز شادمانی از اینکه جشن سینمای ایران در هر شرایطی برگزار شده گفت:« در طول سال های گذشته خانه سینما پابرجا مانده و جشن ها خود را برگزار کرده است . ما برگزاری این جشن ها را در شرایط مختلفی تجربه کردیم . در روزهایی که حال عمومی سینما خوب بود و در روزهایی که شرایط سختی بر ان حاکم بود. دو سال گذشته حال سینما خوب نبود به خصوص  در دو دوره قبل که آقای توحیدی یک جشن را کامل  و یکی جشن را نیمه برگزار کرد تا بدانیم به هرحال جشن سینمای ایران برپا است.  مجموعه همکاران ما در ستاد برگزاری جشن زیاد نیستند و همه برنامه ها توسط همین تعداد محدود مدیریت می شود.ما به نمایندگی از همه آنها از این چهار عزیز تشکر کردیم. از آقای شمسیان هم تشکر می کنم که در این شرایط خاص همراه ما شد و به خانه سینما کمک کرد که انشالله خدا به زندگی شان برکت بدهد.»

 

او ادامه داد:« معمولا جشن به طور طبیعی محلی برای همدلی وهم افزایی است اما متاسفانه در کشور ما به دلیل بیماری فرهنگی که وجود دارد جشن ها تبدیل به محل افتراق می شود. من تجربه داوری داشته ام و پذیرش داوری یک جشن تقریبا یه یک کار سخت تبدیل شده است . یک دوره این توفیق را داشتم اما همیشه اما و اگر و حرف و حدیث های فراوانی دراین رابطه وجود دارد. اما امسال آیین نامه بهتری نسبت به سال قبل تهیه شده که ادامه منطقی سال قبل است تا در نهایت بتوانیم در پایان این دوره آکادمی هنر و علوم سینمایی را تاسیس کنیم که برگزاری این جشن هم مقدمه آن آکادمی باشد.امیدوارم  همه دوستان با سعه صدرنتایج داوری ها را بپذیرند و این جشن محل همگرایی و اتفاق نظر باشد و بتوانیم همگرایی را تا حد ممکن بالا ببریم.»

ملکی در ادامه برنامه از همه افرادی که در طرح همیاری خانه سینما شرکت کرده اند، تشکر کرد . گفت: «این کمک ها در خاطره تاریخی سینما باقی خواهد ماند.»

در ادامه از قاسم قلی پور رییس پیشین هیات داوران خانه سینما که مدت 27 ماه این مسدولیت را بر عهده داشت با حضور تورج منصوری، و امیر اثباتی تقدیر شد. قلی پور گفت: «این جایزه به عنوان رییس هیات داوران به من داده شده اما مجتبی متولی، مهدی خادم، حمید دهقان پور، ابراهیم حاج علیرضا، ...، علی رضا خمسه و محمدرضا سکوت در طول دو سال و چند ماه زحمت بسیار ی متحمل شدند و این جایزه به نام من شد . دست همه آنها را می بوسم.»

محمدمهدی عسگرپور و رضا میرکریمی

در پایان مراسم از سید حسین مناجاتی که میزبانی مراسم گشایش جشن سال گذشته را برعهده داشت نیز تقدیر شد.

گروه موسیقی سنتی در میان بخش های مختلف اجرای زنده داشت و در ساعت 10 مهمانان شام خود را صرف کردند.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: محمد حسین آبادی

دیدگاه‌ها  

0 #1 Guest 1390-04-23 04:13
بدترین قسمتش حضور محمود اربابی بین ایناس!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما