اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارش دیدار رهبر انقلاب با هنرمندان صدا و سیما

 

به گزارش آکادمی هنر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از کارگردانان، نویسندگان، هنرمندان و دست اندرکاران مجموعه های نمایشی صدا و سیما، جایگاه رسانه ملی و بخصوص بخش «هنرهای نمایشی و فیلم و سریال» را، مهمتر از هر زمان دیگر دانستند و با تشکر صمیمانه از تلاشهای ارزنده مدیران و هنرمندان رسانه ملی در این زمینه افزودند: با استفاده ازامکانات سخت افزاری و نرم افزاری از جمله تاریخ و فرهنگ جذاب و پر فراز و نشیب ایران، می توان فاصله زیاد وضع موجود با وضع مطلوب را کاهش داد و پر کرد.

 

 

 

رهبر انقلاب اسلامی، هنرهای نمایشی را در "نگاه راهبردی به نقش رسانه در عرصه فرهنگ سازی"، بسیار تأثیرگذار خواندند وافزودند:  واقعیات نشان می دهد که صدا و سیما و بویژه بخش هنرهای نمایشی، نقش بسیار مهمی در حال و آینده کشور برعهده دارند.
ایشان رسانه ملی را، عمده ترین مرکز هدایت فکری جامعه برشمردند و با اشاره به تعبیر حضرت امام خمینی درباره صدا و سیما افزودند: این دانشگاه بزرگ باید همچون قله ای عظیم و سرچشمه ای همیشه جوشان، زلالِ معارف الهی – انسانی – اجتماعی – فرهنگی و سیاسی را در زندگی مردم جاری سازد که این جایگاه بسیار مهم، تکالیفی اساسی را در مقابل مسئولان، دست اندرکاران و همکاران هنرمند صدا و سیما قرار داده است.

رهبر انقلاب اسلامی، استفاده دشمنان ملت ایران را از هنرهای نمایشی برای تأثیرگذاری در افکار عمومی، نشانه ای از ظرفیت عظیم اینگونه هنرها دانستند و خاطرنشان کردند: ملت بزرگ، زنده و هد فمند ایران ، دارای پیامهای ناب و سعادت آفرینی است و از این لحاظ نیز باید حقیقتاً در اعتلای  هنرهای نمایشی اهتمام ورزید و در این زمینه سرمایه گذاری مادی و معنوی کرد.
ایشان، با اشاره به سخنان برخی هنرمندان در این دیدار درباره دغدغه های روحی و روانی در ساخت آثار هنری و نیز مشکلات ناشی از پرداختن به برخی انتقادات افزودند: روح هنرمند، لطیف و ظریف است اما هنرمندان در این زمینه حساسیت زیادی نشان ندهند و با اعتماد به نفس به کار بسیار مهم خود بپردازند.

ایشان در همین مقوله ، برخی دغدغه های هنرمندان را غیرواقعی دانستند و افزودند: بعضی ایرادهایی که به سریالها و فیلم ها گرفته می شود درست است و مواردی وجود دارد که لازم است حتما رعایت شود.
حضرت آیت الله خامنه ای، عبور از خط قرمزهای اخلاقی ، دینی و فرهنگی را دارای ضررهای فراوان خواندند و خاطرنشان کردند: در برخی سریالها، نیازی به طرح اینگونه موارد ، اصولاً وجود ندارد و به هر حال مسائلی که شرع مقدس لازم دانسته است، در تولیدات هنری کاملا رعایت شود.

ایشان، ترویج ارتباط غلط زن و مرد را از جمله مسائل کاملاً غیرلازم برشمردند و در تشریح مفهوم صحیح انتقاد به عنوان یک عنصر ضروری افزودند: به موازات طرح  نقاط منفی و تاریک جامعه، باید با طرح نقاط مثبت و ترسیم مبارزه شخصیتها و قهرمانهای سریال  با زشتی ها و پلیدیها، بگونه ای عمل کرد که در نهایت ،آن نقاط منفی ،طرد و مغلوب شوند چرا که در غیر این صورت ،طرح نقاط منفی ،عملاً به نق زدنهای مکرر و سیاه نمایی تبدیل می شود و در جامعه یاس و نومیدی ترویج می کند.

رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: در هر داستان  وسرگذشتی ،در چالش خیر و شر،  انگیزه های سالم موجود برای مبارزه با جریان شر نیز، هنرمندانه به تصویر کشیده شود تا فضای واقعی جامعه در ذهن مخاطب ترسیم گردد.

ایشان ایستادگی تاریخی ملت ایران در مقابل جبهه استکبار را منشا دشمنی صریح واشکار قدرتهای بزرگ با این ملت خواندند وافزودند: دوران کنونی  از لحاظ سیاسی دورانی استثنایی است اما بدون تردید ملت بزرگ ایران این گذرگاه دشوار را نیزپشت سر خواهد گذاشت و در هر حرکتی از جمله آثار هنری و نمایشی باید واقعیت مسلم این دوران تاریخی، یعنی دشمنی  قدرتهای زورگو با ملت ایران را در نظر داشت و نقش خود را در مقابله با این دشمنی ایفا کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای دروغهای فضاحت بار دشمنان ملت ایران را در زمینه دمکراسی – حقوق بشر و همکاری با ملتها یادآور شدند و افزودند: کسانی که سلاح و مواد شیمیایی را برای جنایت آفرینی در حق ملت ایران، در اختیار صدام قرار می دادند امروز شبکه های به ظاهر فرهنگی تشکیل می دهند تا همان هدف را دنبال کنند و این واقعیت نباید از چشم کسی پوشیده بماند.

حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به تاریخ کهن این سرزمین ،ملت ایران را  از لحاظ تاریخی ملتی حقیقتاً عفیف و نجیب خواندند و با یاد آوری تلاش بی وقفه شبکه های بیگانه برای شکستن حریم عفاف و حجاب و ویران کردن بنیان خانواده در ایران افزودند: آنهایی که با این ملت  ادعای دوستی می کنند با تولید فیلمهای سینمایی و تلویزیونی ضد ایرانی، دشمنی خود را با تاریخ و فرهنگ این ملت پرافتخار آشکار کرده اند  و در چنین شرایطی، هر کار نمایشیِ سیاسی، باید با هوشیاری کامل صورت گیرد تا در جهت اهداف دشمن نباشد.

رهبر انقلاب اسلامی در تشریح انتظار رهبری نظام از جامعه هنرمندان بویژه دست اندرکاران عرصه های فیلم و سریال تأکید کردند: اگر شما در آثار خود با هوشیاری و دشمن شناسی، ایستادگی تاریخی ملت ایران را به زیبایی ترسیم کنید، خود ، قهرمان یک داستان حقیقی می شوید و اثر نمایشی شما نیز مطمئناً جذاب تر و گیراتر خواهد بود و این مسئله ای است که از جامعه هنرمندان و بویژه هنرمندان فعال در صدا و سیما توقع می رود .

ایشان با قدردانی از تلاشهای فاخر و ارزشمند هنرمندان توانا ، و دست اندرکاران سریالها و فیلم های تلویزیونی افزودند: در پشت هر لحظه این گونه آثار فاخر، دریایی از کار و تلاش و ابتکار و خلاقیت وجود دارد و باید واقعآً قدردان این گونه کارها بود.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین از آقای ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما، مدیران بخشهای مختلف رسانه ملی بویژه بخش هنرهای نمایشی صمیمانه تشکر کردند و افزودند: با وجود این تلاشهای ارزشمند ، میان وضع کنونی و آنچه باید انجام شود فاصله زیادی است که می توان با استفاده از ظرفیتهای سخت افزاری ونرم افزاری و تلاش بیشتر برای اعتلای برنامه ها به خصوص برنامه های نمایشی این فاصله را کاهش داد و پر کرد.


در ابتدای این دیدار سیدعزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در سخنانی با اشاره به جایگاه رسانه ملی به عنوان یک دانشگاه عمومی که وظیفه هدایت و مدیریت افکار عمومی را بر عهده دارد گفت: صدا و سیما نقش و جایگاه ویژه ای در عرصه مواجهه با جنگ نرم دشمن دارد و بر همین اساس، رسانه ملی مهندسی و مدیریت پیام در برنامه های مختلف از جمله برنامه های نمایشی را از طریق تعیین راهبردها، اهداف و اولویت ها در افق رسانه، بطور جدی در دستور کار قرار داده است.

رئیس رسانه ملی با اشاره به نتایج نظرسنجی ها مبنی بر علاقه گسترده مردم به فیلم ها و برنامه های نمایشی تولید داخل، افزود: در 6 سال گذشته برنامه ریزی گسترده ای برای تولید و تأمین فیلم و سریال در داخل انجام و تلاش شده است. وی گفت با تعیین ضوابط خاص و تشکیل شورای راهبردی و استفاده از مرکز نظارت صدا و سیما در مراحل تحقیق فیلم نامه، پیش تولید، تولید، و پس از تولید، سعی شده است در روند تولید برنامه های پرمحتوا و جذاب نظارتی دقیق انجام شود.

آقای ضرغامی با اشاره به بررسی سالیانه بیش از دو هزار طرح و فیلمنامه در شوراهای طرح و برنامه شبکه های مختلف سیما خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجموع تولید سالیانه برنامه های نمایشی اعم از سریال، فیلم و انیمیشن در شبکه های ملی و استانی، دو هزار ساعت است که در مقایسه با سال 82، پنج برابر شده است.

وی مجموع پخش برنامه های نمایشی، فیلم و انیمیشن در شبکه های داخلی و برون مرزی صدا و سیما را بیش از سی و سه هزار ساعت در سال بیان کرد و گفت: این رقم در مقایسه با سال 82 به 9 برابر افزایش یافته است.

رئیس رسانه ملی میزان تولید و پخش سریالهای ایرانی را دو برابر سریالهای خارجی و تولید و پخش فیلم های ایرانی را 44 درصد فیلم های پخش شده برشمرد و خاطرنشان کرد: در 6 سال گذشته 20 سریال با موضوع انقلاب اسلامی تولید و پخش شده که 2 برابر تولید تمامی سالهای قبل از این دوره است.

ضرغامی افزود: دهها اثر نمایشی دیگر نیز با موضوعات اعتقادی، نقد صهیونیزم، طرح و معرفی شخصیتهای برجسته ملی و دینی، دفاع مقدس، هشدارهای اجتماعی، جنبش نرم افزاری علمی، کار و کارآفرینی، ترویج کتابخوانی، دستاوردهای هسته ای، و روشنگری درباره جریانات انحرافی تولید و پخش شده است.

سیدعزت الله ضرغامی با یادآوری تلاشهای رسانه ملی در تعمیق و گسترش نهضت آزاداندیشی و بسط ایمان روشن بینانه دینی، به برخی اقدامات دیگر در رسانه ملی در حوزه فیلم و سریال از جمله تولید سریالهای بلند شبانه، ساخت 650 فیلم داستانی تلویزیونی در 6 سال گذشته، تجربه های جدید در حوزه طنز، افزایش تولید تله تئاتر، ساماندهی موسیقی در مجموعه های نمایشی، راه اندازی برخی رشته های جدید در مقاطع «کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا»، و راه اندازی شبکه مستقل فیلم و سریال به زبان عربی در ماههای آینده، اشاره کرد و گفت: رسانه ملی با گامهای استوار در میدان جنگ نرم ایستاده است و در این مسیر از تمام ظرفیت های فکری و هنری جامعه کمک خواهد گرفت.

وی بر لزوم حمایت بیش از پیش دستگاههای مختلف از صدا و سیما در عرصه جنگ نرم تأکید کرد و افزود: رسانه ملی برای ادای صحیح وظایف خود در این نبرد سخت و پیچیده و ورود به عرصه های جدید و نو، نیازمند حمایت نخبگان حوزه و دانشگاه، افزایش تحمل و انتقاد پذیری افراد حقیقی و حقوقی، پرهیز از تنگ نظریها و نگرشهای سطحی و عجولانه، و تفاوت قائل شدن میان خطاهای تاکتیکی و خطاهای راهبردی است.

همچنین در این دیدار تعدادی از کارگردانان، نویسندگان و بازیگران سینما و تلویزیون به بیان دیدگاههای خود درخصوص مسائل مختلف هنری پرداختند.

مسعود جعفری جوزانی کارگردان فیلم و سریالهای تلویزیونی از جمله سریال در چشم باد در صحبتهای خود به انتقاد از وضعیت سینما و عملکرد مسئولان هنری در این بخش پرداخت و گفت: در عرصه سینما زمینه لازم برای حضور فعال سینماگران مستقل و البته متعهد وجود ندارد و سینماگران یا باید به سلیقه نازل توزیع کنندگان، یا دستورات حزبی برخی مسئولان هنری و یا برخی کارهای افراطی تن دهند.
وی با تأکید بر لزوم عمل به رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی برای اعتلای فرهنگی در حوزه سینما، خواستار اعتماد مسئولان هنری به سینماگران امتحان داده، ایجاد فضای لازم برای ورود کارگردانان به عرصه های نو و مسائل روز جامعه، مشورت با سینماگران و هنرمندان، و پرهیز از تنگ نظری و اعمال سلیقه شخصی در عرصه هنر و سینما شد.


سیروس مقدم، کارگردان سریالها و فیلم های مختلف تلویزیونی و سینمایی نیز در این دیدار با اشاره به تأسیس روزافزون شبکه های ماهواره ای بیگانه برای اثرگذاری بر افکار عمومی گفت: صدا و سیما برای پیروزی در مقابله با هجوم سنگین فرهنگی بیگانگان، باید به امکانات مادی حقیقی و حقوقی کامل مجهز باشد.
این کارگردان سینمایی – تلویزیونی با انتقاد از برخی محدودیتها در پرداختن به «نقاط ضعف صنفها، سازمانها و گروههای مختلف اجتماعی» خواستار افزایش آستانه تحمل مسئولان و قشرهای مختلف اجتماعی شد.


محمدرضا ورزی از کارگردانهای سریالهای تلویزیونی از جمله عمارت فرنگی و سالهای مشروطه به ضرورت ارتباط مراکز پژوهشی با برنامه سازان صدا و سیما در سریالهای تاریخی اشاره کرد و گفت نیاز است مورخین طراز اول کشور به درخواست همکاری برنامه سازان تاریخی پاسخ مثبت دهند و به جای نقد پس از ساخت سریال، نظراتشان را هنگام فیلمنامه نویسی بیان کنند.
این کارگردان سریالهای تاریخی صدا و سیما با اشاره به نیاز به فضاهای خاص برای فیلمبرداری این سریالها افزود: ساخت شهرک تلویزیونی جدید و وسیع کاملاً ضروری است.


خانم پروانه معصومی بازیگر سینما و تلویزیون یکی از مسائل مهم عرصه هنری را مشخص نبودن جایگاه واقعی زنان در سینما و تلویزیون دانست و با انتقاد از رویکرد برخی فیلمها و سریالها به دلیل توجه نکردن به مسائل واقعی کشور گفت: در برخی از فیلم ها و سریالها فقط به مسائل و موضوعات پایتخت نشینان و برخی شهرهای بزرگ پرداخته می شود و توجهی به مسائل و موضوعات مورد توجه ساکنان دیگر شهرها و بویژه روستاهای کشور نمی شود.


شهاب حسینی بازیگر سریالها و فیلم های مختلف تلویزیونی و سینمایی نیز در این دیدار با اشاره به روزهای پایانی فیلمبرداری سریال شوق پرواز و پرداختن به زندگی سرلشکر شهید خلبان عباس بابایی در این سریال گفت: باید با پرداخت زیبا و هنرمندانه شخصیت بزرگان و نخبگان اجتماعی – سیاسی – علمی – فرهنگی – دینی و ورزشی، نسل جوان کنونی را در درک هویت ملی خود کمک کرد.
شهاب حسینی گفت: هنرمندان، سربازان عرصه فرهنگ هستند و باید همچون «رزمندگان شجاع، مبتکر و مصمم دفاع مقدس»، به وظیفه سنگین خود در عرصه فرهنگ عمل کنند.


محمدحسین لطیفی از کارگردانان سینما و مجموعه های تلویزیونی از جمله نردبان آسمان، وفا و روز سوم نیز با اشاره به تأثیر فیلمها و کارهای مذهبی و دینی بر مخاطبان، گفت ورود به این عرصه نیاز به شجاعت دارد و نباید به بهانه برخی ضعفها از ورود به ساخت فیلمهای مذهبی و دینی غافل شویم.
مشکلات فنی ساخت فیلمهایی با مضمون دفاع مقدس، ضرورت حمایت قانونی از حقوق مؤلفین و مصنفین حوزه فیلم و سریال، از دیگر محورهای سخنان این کارگردان سینما و سیما بود.


مهدی سجاده چی نویسنده سینما و تلویزیون از جمله نویسنده سریالهای خاک سرخ و شهریار با اشاره به جایگاه نویسندگان فیلم های سینمایی و تلویزیونی خواستار توجه بیش از پیش به این ضعف و برطرف کردن اشکالات قانون فعلی مالکیت معنوی شد.
وی همچنین شرایط کنونی سینما را نامناسب خواند و خواستار نگاه واقع بینانه و کارشناسی به مشکلات عرصه سینما شد.


در ادامه این دیدار ضیاءالدین دری نویسنده و کارگردان سریالها و فیلم های تلویزیونی و سینمایی با تشکر صمیمانه از توجه ویژه رهبر انقلاب به مسائل و مشکلات نخبگان هنری و فرهنگی گفت: جامعه ایران، جامعه ای متکثر و متنوع است و در چنین جامعه ای، جلب رضایت مردم و کاستن از شکاف فرهنگی قشرهای مختلف، وظیفه سنگین و پیچیده ای است که رسانه ملی برای تحقق آن، نیازمند حمایت کامل است.


نویسنده و کارگردان سریالهای مختلف تاریخی از جمله کلاه پهلوی، فشارهای ناشی از اظهار نظرهای غیرتخصصی و محدودیت در باورپذیر کردن نقش های منفی را از جمله مشکلات اینگونه سریالها دانست و خواستار نوعی تغییرات در روش و اصول نظارتی دستگاههای ذیربط شد.


ابوالقاسم طالبی کارگردان تلویزیون و سینما از جمله سریال «به کجا چنین شتابان» گفت: فیلمسازان ضمن دغدغه دفاع از انقلاب اسلامی، پرداختن به چالشهای فراروی آن را هم ضروری می دانند اما هنگام انتقاد از برخی دستگاهها و نهادها با مشکلات زیادی مواجه      می شوند.
این کارگردان افزود: اگر امکان آسیب شناسی از برخی مشکلات نباشد، مجموعه های تلویزیونی در نهایت کارهای متوسط و بدون خاصیت خواهد شد.

در پایان این نشست هنرمندان حاضر، از نزدیک با رهبر انقلاب اسلامی صمیمانه گفتگو کردند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

دیدگاه‌ها  

0 #1 Guest 1389-04-13 15:52
متاسفانه حضرت أقا مطلبي رو اشاره ميكنند ولي جناب ضرغامي توجهي ندارند و فكر ميكنم دليل اصلي اين باشه كه ايشون اصلا تخصصي در اين زمينه ندارند أيا براستي ما شخصيت هاي متعهد و متخصص براي مديريت صدا و سيما نداريم؟
اميدوارم اين بار أقاي ضرغامي توصيه هاي رهبري رو قبول كنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما