گزارش اختصاصی آکادمی هنر از اولین نشست مطبوعاتی و رسانه‎ای هیات مدیره‎ی جدید خانه سینما

 

اولین نشست مطبوعاتی و رسانه‎ای هیات مدیره‎ی جدید ِ خانه‎ی سینما روز شنبه 11 دی‎ماه ساعت 10 صبح در خانه‎ی سینما ساختمان بهار برگزار شد. در این نشست فرهاد توحیدی (رییس هیات مدیره) ، امیر اثباتی (نایب رییس هیات مدیره) و ابراهیم مختاری (دبیر هیات مدیره)  به تشریح دیدگاه‎ها و برنامه‎های جامعه اصناف سینمای ایران پرداختند.

در ابتدای این جلسه که با حضور اهالی رسانه برگزار شد، توحیدی از آغاز به کار همزمان هیات مدیره‎ی جدیدِ خانه‎ی سینما و شورای عالی سینما اظهار خرسندی و بیان کرد: «نفس عمل تشکیل شورای عالی سینما با حضور آقای رییس جمهور در رأس آن عملِ مثبتی است. اما گمان می‎کنیم  در مورد جلسه ی اول می‎توانست خیلی مفیدتر باشد. همچنین وزن ترکیب‎های موجود در شورای عالی سینما از لحاظ آشنایی با برنامه های نظری سینما پایین است که باید کسانی که این مسایل را آسیب شناسی کرده‎اند شرکت می‎کردند.»

اثباتی نیز سینمای ایران را دارای مشکلات و افتان و خیزان‎هایی دانست که برای کمک به رفع آن از خبرنگاران در خواست کردند : « کمتر به مسائل حاشیه‎ای پرداخت شود و بیشترمسائل بنیادی مدِ نظر قرار گیرد .»

 

 

پس از این مقدمه‎ی کوتاه هیات مدیره به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ دادند.ابتدا توحیدی در پاسخ به این سوال که چرا از خانه‎ی سینما فردی به شورای عالی سینما معرفی نشده است، اظهار داشت : « نه تنها فردی از خانه‎ی سینما دعوت نشد بلکه فردی هم از تشکیل این شورا خبر دار هم نشد. اگر به خانه ی سینما (عصاره‎ی سینمای ایران) تنها مکانی که برای سینما برنامه دارد، بی‎توجهی شود؛ در واقع از این توان ِ مدیریت ِ سینمایی گذر کرده است.»

 

 

 

 

ایشان در رابطه با کنسل شدن جلسه‎ی خانه‎ی سینما در روز  سه‎شنبه‎ی گذشته (7/9/89) با معاونت سینمایی  نیز اظهار داشت : «جلسه به روز  دوشنبه ( 13/9/89 ) 10 صبح موکول شده است» و همچنین  رویکرد  دوره‎ی  دوازدهم  خانه‎ی سینما را با معاونت سینمایی، یک رویکرد تعاملی و انتفادی اعلام کردند.

 

توحیدی برنامه‎های خانه ی سینما را  در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی برنامه‎های هیات مدیره‎ی جدید به شرح زیر اعلام کرد :

-         تدوین برنامه‎ی 2 سال آینده‎ی  خانه  سینما.

-         تقویت وساماندهی مالی خانه سینما.

-         کاهش هزینه های مصرفی.

-         تجدید نظر در اساس در آمدها.

-         دریافت حق عضویت سالانه از اعضا.

-         جذب حامیان مالی.

-         برنامه ریزی برای ترغیب تماشاگران جهت حضور در سینماها.

-         برنامه ریزی جهت ایجاد امنیت شغلی.

-         تامین منابع انسانی.

-         حمایت از نشر تجارب ملل در حوزه ی سینم .

-         شفاف سازی ِ توزیع و اکران فیلم.

-         پیگیری خرید تولیدات توسط صدا و سیما.

-         پیگیری حضورِ موثرِ اعضای خانه سینما  در مجامع تصمیم گیری ( شورای عالی سینما و ...)

-         پیگیری بیمه‎های تکمیلی .

-         تنظیم  آیین نامه‎ی  پیمان ِ جمعی ِ کار .

-         حضور 2 نماینده‎ی خانه سینما (کانون کارگردانان  و تهیه کنندگان) در جلسات صدور پروانه ساخت.

-         اصلاح  ساختار  جامعه   اصناف.

-         تغییر ساختار اساسنامه‎ی  خانه سینما.

-         تشکیل صنف  واحد تهیه کنندگان (در مدت 100 روز)

 

توحیدی  در رابطه با بودجه‎ی  خانه سینما نیز توضیح داد:

«امسال توافق نامه‎ای  جهت دریافت  بودجه  با ارشاد وجود ندارد، اما پیگیر عقد توافق نامه هستیم  و طبق قانون، سنت و عرف  این تکلیف با ارشاد است و ما نیز از  طریق معاونت سینمایی توافق نامه و  الباقی  بودجه پرداخت نشده را پیگیری می‎کنیم.

 

اثباتی نیز از راهکارهای عملی در رابطه  با بودجه را  اختصاص هزینه‎ی  بخشی از  فروش تولیدات  در       فعالیت‎های صنفی داست و این مساله را منطقی انگاشت که بخشی از فروش در فعالیت های صنفی ِ که متعلق به همین سینماست هزینه شود .

 

توحیدی همچنین آمار میزان بدهی‎های خانه سینما را بیش از 500 میلیون اعلام کرد که شامل هزینه‎های روزمره‎ی ستادی ، بخش عمده‎ای مربوط به بیمه‎های تکمیلی – که صندوق حمایت از حقوق هنرمندان، خانه سینما را مجبور به لغو قرارداد با نماینده‎ی بیمه و انعقاد قراردادی جدید با نماینده‎ای دیگر کرد که  80  میلیون خسارت لغو قرار داد به دوش خانه سینما گذاشت.

همچنین مبلغ 306 میلیون را پرداخت نشده از توافق نامه‎ی سال 88 اعلام و تنها از پرداخت 275 میلیون از 800 میلیون توافق نامه‎ی امسال  خبر داد.

پس از بودجه، مختاری ایرادات ساختاری تشکیلات صنفی را  اینگونه بیان کرد :

«    - ساختار وضعیتی دارد که برای تعیین هیات مدیره امکان لابی دارد.

-         تبدیل اعضای پایین دست به ماشین امضا.

-         صنف تهیه کنندگان همانطور که 20 صنف دیگر تولید هر کدام یک رای دارن، یک رای دارند. در صورتی که تهیه یکی از 4 قدم تولید فیلم،  نباید برابری  رای  با دیگر صنوف داشته باشد.»

 

که این ایرادات بعلاوه‎ی ایرادات موجود دیگر، در قدم اول به اصلاح ساختار تشکیلات صنفی منجرب می‎شود  و در قدم بعدی بحث اصلاح ساختار سینمای ایران  مطرح  می‎شود.

 

توحیدی در رابطه با عدم حضور آقای عسگرپور و دلیل عدم روبرو شدن ایشان با خبرنگاران را اختصاص نشست مطبوعاتی دیگری  مختص آقای عسگرپور اعلام کردند.

 

ایشان در پاسخ به بیان این سوال که: «در دوره‎ی جدید با توجه به اختلافات آقای عسگرپور و شمقدری  که ضررش به سینمای ایران می‎خورد ، چه تدبیری اندیشیده‎اید؟» بیان داشت: «آقای عسگرپور یکی از مدیران برجسته‎ی فرهنگی کشور است که از توان ِ بالایی برخوردارند  و از خبرنگاران  در خواست می‎کنم  اختلافات شخصی  بین ِ مدیر یک نهاد دولتی و یک نهاد مدنی را تقلیل ندهید که اختلافات ، اختلافات دیدگاهی  و قابل حل  است.»

 

توحیدی همچنین در مورد انتخاب مجدد آقای عسگرپور  در لابی اصناف پاسخ داد:

«لابی بین یک یا دو یا نهایتاً چند صنف اتفاق می‎افتد نه بین 25 صنف! پس انتخابشان با توجه به توان ِ مدیریت ایشان کاملاً  طبیعی بود و در صورت عدم انتخاب آقای عسگرپور، باید می‎پرسیدیم چرا ؟»

 

هیات مدیره در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با جریمه‎ی 4000تومانی آقای فرج ا... سلحشور بیان کردند:

«نفس ِ صدور ِ این حکم ِ قضایی مهم است  که  سبب می‎شود هر کسی بدون داشتن ِ مسئولیت  هر سخنی    را نگوید و اتهام زنی و اظهار نظر نکند  و نه 4000 تومان .»

 

ایشان در رابطه با جشن خانه سینما نیز بیان کردند که با توجه به میزان ِ هزینه‎ای که بتوانیم تامین کنیم به همان نسبت جشنی خواهیم گرفت.

 

هیات مدیره در پاسخ به آخرین سوال خبرنگاران مبنی بر موضع و اقدامات خانه سینما در رابطه با 2 حکمِ صادره برای کارگردانان سینمای ایران آقایان جعفر پناهی و محمد رسول اُف بیان کردند :

«ما همه از صدور چنین حکمی متأسفیم و  نامه‎ای  که به امضای  12 نفر از اعضای خانه سینما رسیده ارسال و تقاضای ملاقات حضوری با آیت الله لاریجانی، رییس قوه‎ی قضایی را داده‎ایم  .  در دیدار  با آقای محمد جواد لاریجانی رئیس انجمن حقوق بشر نیز ایشان قول مساعدت دادند. همچنین معاونت سینمایی نیز در دیدار با آقای احمدی نژاد  خواستار مساعدت ایشان شدند و آقای احمدی نژاد نیز قول‎هایی در این رابطه داده‎اند .

امیدواریم در دادگاه تجدید نظر،  این 2 سینماگر کشورمان بدون هیچ مشکلی به جمع ما برگردند.»

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: علیرضا ملک‎نیا