گزارش اختصاصی اکادمی هنر از مراسم «در ستايش هفتادسالگي» ویژه بزرگداشت آیدین آغداشلو، محمد احصایی و عباس کیارستمی

 

به گزارش آکادمی هنر مراسم «در ستايش هفتادسالگي» ویژه بزرگداشت سه هنرمند فراموش نشدنی ایران آيدين آغداشلو، محمد احصايي و عباس كيارستمي در اولين روز یازدهمین سال 1389با نمایش سه تابلوي ديده نشده از اين سه هنرمند در تالار «بتهوون» برگزار شد.

استقبال از این مراسم بسیار پر شور بود، به جز هنردوستان، اصحاب رسانه و جمعي از اعضاء انجمن طراحان گرافي؛ می‌توان به هنرمندانی چون جعفر پناهي، همايون ارشادي، سيف‌الله صمديان، ساعد مشكي، حبيب رضايي، سيد محمد بهشتي، مژگان والي‌پور، ليلي گلستان،عباس مشهدي‌زاده در بین حضار اشاره کرد.

 

  

درب‌های سالن ساعت 17 بر روی مشتاقان باز شد و خیل علاقمندان مجبور شدند به دلیل محدودیت فضا در تلويزيون‌هاي مداربسته به تماشای مراسم بنشینند. البته با خود باید تأملی داشته باشیم که این سالن‌ها بسیار کوچک هستند(ظرفیت سالن بتهوون 150 نفر است). وقتی نام بزرگانی چون آغداشلو، احصایی و کیارستمی می‌آید همه به دنبال بزرگترین مراسم هنری کشور هستند. ولی متأسفانه ما یک خانه هنرمندان داریم که باید همه برنامه‌هایمان را در سالن‌های کوچک آن برگزار کنیم. نام‌های هر سه به بزرگی هنر کشور هستند و شاید هر کشوری برای هنرمندان خود در این سطح مراسمی بس بزرگتر و حتی نصب تندیسی تمام قدی از ان‌ها را در برنامه می‌گذاشت. اما بضاعت همین بود و مراسمی کوچک برگزار شد.

 

برنامه با نیم ساعت تأخیر با پخش سرود ملی آغاز شد و امرالله فرهادی مدیر مدرسه ویژه پس از خیرمقدم به میهمانان از حضار برای شرایط موجود عذرخواهی کرد. فرهادی از برنامه ریزی در چند ماه گذشته با آقایان حقیقی، عباسی و شافعی برای برگزاری مراسم‌هایی با عنوان «شب‌های ویژه» جهت نكوداشت بزرگان فرهنگ و هنر خبر داد و اضافه کرد پس از بررسی‌ها متوجه شدند آيدين آغداشلو،‌عباس كيارستمي و محمد احصايي سه هنرمند و دوست دیرینه در یک زمان قریب هفتادسالگی را پشت سر گذاشته‌اند.

 

فرهادي در ادامه گفت: هر سه اين عزیزان از آغاز تاسيس مدرسه كوچك ويژه همراه ما بودند و تدريس را نیز بر عهده گرفتند. خوشبختانه ابراهيم حقيقي نيز مديريت برنامه را عهده‌دار شد و هر آن چه كه امروز نظاره گر هستيد ماحصل تلاش ايشان است.

 

در ادامه مراسم پس از فرهادی، ابراهیم حقیقی -هنرمند طراح و گرافیست- این برنامه‌ها را وظیفه گروه دانست که برای معلمان و استادان هنر نکوداشت برگزار شود و سخن راندن در مقابل آن‌ها را بسیار سخت قلمداد کرد.

 

حقيقي پس از معرفی زمينه‌هاي شكل‌گيري این برنامه‌ها گفت: «در ستايش هفتادسالگي» در ستايش هنرمند و به طور كلي هنر است. به خاطر دارم که در جايي صحبت از سه اختراع تاثيرگذار بشر يعني باروت، قطب‌نما و كاغذ بود كه هر سه به شكلي جهان را متحول كردند. اما از ميان آنها وقتي كاغذ اختراع شد و گونه‌هاي متفاوت آن به شكل عكس، فيلم و بعدها در قالب ديجيتال تجلي پيدا كرد، اين صفحه كاغذي توانست جهان‌گشايي كند و در اين ميان تصور همه ما بر اين است كه اين جهان‌گشايي از طريق هنر موثرتر از هر نوع ديگري است، زيرا هنر كه راستين و پابرجاست.

وی در مورد چینش این سه هنرمند در این نکوداشت چنین گفت: هر سه اين هنرمندان شناخت دقيقي از ريشه‌هاي كهن فرهنگي و بومي خودشان دارند و پايشان در اين فرهنگ مستحكم است. به طوري كه آن را با رفتار امروزي و مدرن پيوند زده و دست به خلق اثر هنري مي‌زنند. آنها به هيچ وجه متكي به مال و منال پدري نبوده و جاه و مقامي نيز نداشته‌اند، بلكه از كار و كاركردن خودشان به اينجا رسيدند و از طوفان‌ها همچنان استوارانه و با استقامت عبور كرده و به سلامت به مقصد رسيدند. به طوري كه در آغاز هفتاد و يك‌سالگي همچنان پابرجا و مستحكم هستند.

 

او در انتها به اين نكته اشاره كرد كه سال 1319 سال پرباري بوده كه هنرمندان ديگري همچون داريوش مهرجويي، خسرو سينايي، قباد شيوا، محمود دولت‌آبادي، احمدرضا احمدي، علي گلستانه و سپانلو و خيلي‌هاي ديگر هفتادسالگي خود را از پس آن سپري كردند،اما از ميان آنها نهايتا اين سه هنرمند انتخاب شدند.

 

حقيقي در پايان سخنانش از تمام حاضران درخواست كرد تا براي پاسداشت هفتادسالگي اين سه هنرمند به پا خيزند. حاضرین براي يك دقيقه ایستاده به تشويق هر سه هنرمند پرداختند.

 

در ادامه اين مراسم فيلم مستندي از ساخته‌هاي ابراهيم حقيقي كه گفت و گویی با هر سه هنرمند درباره يكديگر و درباره هفتادسالگي‌شان بود نمایش داده شد. در پایان برنامه صادق خرازي يكي از مجموعه‌داران هنري متنی را در مدح هفتاد سالگی هر سه هنرمند قرائت کرد.

 

بسياري از علاقمندان هدايا و دسته‌گل‌هايي براي هر يك از سه هنرمند آورده بودند كه در مراسم اهدا نشد؛ اما هر سه براي اداي احترام به مشتاقان خود به روي سن رفته و يك دقيقه‌اي ايستادند. در ادامه اين مراسم جمعيت حاضر براي تماشاي سه تابلوي ديده نشده هر يك از اين هنرمندان به تالار «مرتضی مميز» رفتند. تابلو عكس «غنچه‌هاي سرخ» از عباس كيارستمي، «تابلوي «فيروزه» از محمد احصايي و «مجموعه‌ي معما» از آيدين آغداشلو در اين مراسم رونمايي شد.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر