اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
پژمان الماسی‌نیا

پژمان الماسی‌نیا

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دبیر تئاتر آکادمی هنر

تحصیلات: کارشناس ارشد پژوهش هنر
عرصه‌ی فعالیت: حضور جدی در حوزه‌ی ادبیات و ویراستاری از ۱۳۸۳، صاحب ۷ کتاب شعر چاپ‌شده با عناوین «دیگر هم‌بازی‌ات‌ نمی‌شوم» (۱۳۸۶) «عاشقانه‌های ‌برف ‌به‌اسم ‌کوچک» (۱۳۸۷) «روایت ‌ماه ‌از نیمه» (۱۳۸۸) «تقویم عقربه‌دار ماه‌های بهار» (۱۳۸۹) «گذرنامه موقت ماهی آزاد» (۱۳۹۰) «ییلاق ‌چشمان ‌تو» (۱۳۹۱) و «سرگرم مردنم» (۱۳۹۵)، نگارش نزدیک به ۳۰ مقاله با موضوعیت هنر و فلسفه‌ی هنر، همکاری به‌عنوان منتقد فیلم و تئاتر با سایت‌های سینمایی معتبر، پایه‌گذاری صفحه‌ی «طعم سینما» و نگارش ۱۷۰ نقد درباره‌ی فیلم‌های مطرح تاریخ سینما ذیل این عنوان، چاپ کتاب «طعم سینما» در ۳۸۴ صفحه و حاوی ۱۷۹ نقد پیرامون ۱۸۵ فیلم سالیان دور و نزدیک سینمای جهان (مهرماه ۱۳۹۷)
زمینه‌ی پژوهش: سینمای آمریکا، سینمای مستقل آمریکا، سینمای وحشت

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.74 (25 رای)


 

«اتاق» (Room) داستان متفاوت‌اش را فاقد هرگونه پیچیدگی و ظرافت، به‌شکلی سهل‌الوصول تعریف می‌کند. پشت زندگی نامتعارف این مادر و فرزند، هیچ رازی پنهان نیست؛ زن، قربانی آدم‌ربایی و تجاوز است و پسر، نتیجه‌ی دوران اسارت زن... پسرک با کم‌ترین مشقتی و در اولین مواجهه‌اش با دنیای بیرون، موفق به فرار می‌شود و مرد شیطان‌صفت هم اجازه می‌دهد مفت‌مفت از چنگ‌اش در برود!... و این‌جاست که یک پلیس مؤنث باهوش و مهربان و وظیفه‌شناس یک‌مرتبه از عالم غیب نازل می‌شود و با صرف مقادیر زیادی فسفر و در مدت زمانی باورنکردنی(!)، پسر را به آغوش مادرش می‌رساند...

ادامه مطلب نقد فیلم «اتاق» Room / شاید وقتی دیگر!
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.97 (17 رای)


 

بلافاصله پس از بردمن (Birdman) که سال پیش به‌عنوان دومین فیلم برتر اکران ۲۰۱۴ انتخاب‌اش کرده بودم، به‌هیچ‌وجه انتظارش را نداشتم که غافلگیریِ امسال‌مان را هم آقای ایناریتو رقم بزند! درست مانند بردمن خون، کمی دیر در رگ‌های از گور برگشته [۱] جریان می‌یابد اما این اتفاق، وقتی روی می‌دهد، دیگر سیلابِ خون است که مهارناپذیر جاری می‌شود؛ منظورم از اتفاق، سکانس بی‌همتای نبرد با خرس است. فصل مذبور در از گور برگشته به‌اندازه‌ای هولناک و هیجان‌انگیز است که از جایی به‌بعد، خداخدا می‌کنیم هرچه زودتر به آخر برسد! حمله‌ی خرس به انسان را تاکنون در سینما کم نداشته‌ایم ولی به‌لحاظ کیفیت اجرا و شدت باورپذیری، هیچ‌کدام با آن‌چه ایناریتو به تصویر کشیده است، برابری نمی‌کنند [۲].

ادامه مطلب نقد فیلم «از گور برگشته»/ افسانه‌ی مرد نفس‌بریده
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.98 (23 رای)

 

 

پس از کش‌وقوس‌های فراوان و از سر گذراندن ماجراهایی جنجالی که شاید معروف‌ترین‌شان قضیه‌ی لو رفتن فیلمنامه بود؛ سرانجام به لطف کاربلدیِ هکری دست‌ودلباز، چشمان‌مان به جمال هشت نفرت‌انگیزِ آقای تارانتینو روشن شد! البته در ارتباط با ماجراهای مذکور به‌راحتی می‌توانیم رویکردی بدبینانه اتخاذ کنیم و طبق تئوری توهم توطئه‌ای دایی‌جان‌ناپلئونی که معرف حضورتان هست، تمام حاشیه‌های ایجادشده برای هشت نفرت‌انگیز را ترفندهایی تبلیغاتی به‌منظور جلب توجهِ هرچه بیش‌تر به‌سوی فیلم به‌حساب بیاوریم! الله و اعلم!

ادامه مطلب عشق‌بازی تارانتینویی در برف و کولاک؛ نقد فیلم «هشت نفرت‌انگیز»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (29 رای)

 

فیلم گرسنگی از استیو مک کوئین 

 

گرسنگی[1] Hunger اولین فیلم سینمایی بلند استیو مک‌کوئین[2] است که به زندگی آزادی‌خواه شهیر ایرلندی، بابی ساندز می‌پردازد. فیلم، برهه‌ای از مبارزات ساندز (با بازی مایکل فاسبیندر) در ماه‌های پایانی حیات او طی سال‌های ۱۹۸۰م و ۱۹۸۱م را به تصویر می‌کشد که لبریز از اقدامات خشونت‌آمیز حکومت وقت بریتانیا علیه زندانیان سیاسی ارتش جمهوری‌خواه ایرلند است.

 

ادامه مطلب عبور از دروازه‌ی بهشت / نگاهی به فیلم «گرسنگی» ساخته‌ی استیو مک‌کوئین

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما