اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تحریریه آکادمی هنر

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

به گزارش آکادمی هنر به نقل از روابط عمومی جشن سینمای ایران؛ هیات انتخاب بخش کوتاه جشن سینمای ایران از روز دوشنبه 14 تیر ماه گزینش آثار کوتاه را آغاز خواهند نمود.


 

مطابق اعلام دبیرخانه چهاردهمین جشن سینمای ایران تعداد 647 اثر متقاضی حضور در چهاردهمین جشن سینمای ایران هستند و به استناد ماده 4 مقرارت بخش فیلم کوتاه هیات انتخاب آثار متقاضی در جشن فیلم کوتاه داستانی وتجربی در دوگروه مجزا 6 و7 نفره تشکیل می گردند . گروه اول شامل 6 نفر که آثار رسیده را به نصف یا 3/1 می رساند و گروه دوم که شامل 7 نفر می باشند از بین فیلمهای انتخاب شده توسط گروه اول 40 تا 60 فیلم را انتخاب می نمایند.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

گالري‌هاي تهران از امروز جمعه ـ 11 تير ماه ـ با برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف به استقبال هفته جديد مي‌روند.


 

گالري «سيحون» اين روزها ميزبان‌ نمايشگاه نقاشي مرضيه لرستاني است. اين نمايشگاه تا 16 تير ماه از ساعت 10 تا 18 به نشاني خيابان وزرا، کوچه چهارم، شماره 11 ادامه دارد. گالري روز جمعه 11 تير ماه تعطيل است.

 

گالري مهروا نيز با نمايشگاه نقاشي اکرم محمودي از امروز برنامه جديد خود را از سر مي‌گيرد. اين نمايشگاه تا 16 تير ماه از ساعت 16 تا 21 به نشاني خيابان کريمخان، آبان جنوبي، شماره 38 برپاست.گالري روزهاي پنج شنبه تعطيل است.

 

گالري هفت ثمر نيز با نمايشگاه شيشه‌ نگين نوابي از 11 تا 16 تير ماه فعال است.علاقه‌مندان مي‌توانند از ساعت 16 تا 20 به نشاني خيابان مطهري، خيابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 از اين آثار ديدن كنند.

 

گالري «محسن» و «راه ابريشم» نيز به صورت همزمان ميزبان نمايشگاه گروهي «خود نگاره‌هاي 2 با نمايشگاه‌گرداني علي اتحاد» مي‌شوند.

 

شيما اسفندرياري، مرتضي پورحسيني، نيکو ترخاني، فريد جهانگير، رامتين جيحون، حسينعلي ذابحي، ميلاد رستمي، ليلا رشيدي، بابك روشني نژاد، اوژن زرگرباشي، رسول سلطاني، علي شايسته، پيمان شفيعي، ايمان صفايي،بهار طاهري، مهرداد لرپور، مهرداد محب علي، بهمن محمدي، قاسم محمدي، احمد مرشدلو، نزار موسوي نيا، شهره مهران، افرا نوبهار، فرخ نوروني، شادي نوياني، دانا نهداران، رضا هدايت، ياسر يعقوب زاده و عادل يونسي در اين نمايشگاه حضور دارند.

 

اين نمايشگاه تا 14 تير ماه ادامه دارد و از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت 11 تا 19 و پنجشنبه‌ها از ساعت 17 تا 20 ميزبان علاقه‌مندان است.

 

گالري محسن در خيابان ظفر، خيابان ناجي، خيابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار ميناي شرقي، پلاک 42 و گالري راه ابريشم در خيابان شهيد لواساني (فرمانيه)، شماره 103 واقع شده‌اند.

 

نشست با هنرمندان نيز روز دوشنبه 14 تير از ساعت 18 تا 20 در گالري محسن برپا مي‌شود.

 

گالري «گلستان» نيز ميزبان نمايشگاه نقاشي مرجان نعمتي از 11 تا 17 تير ماه است و علاقه‌مندان مي‌توانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 و پنج شنبه‌ها از 16 تا 18 به نشاني دروس، خيابان شهيد کماسايي، پلاک 24 از اين آثار ديدن كنند.

 

 

 

گالري «سين» هم از امروز ميزبان نمايشگاه «بمب تنبل» با نقاشي‌هاي مصطفي چوب تراش‌زاده مي‌شود.

 

اين نمايشگاه تا 22 تير ماه از ساعت 15 تا 19 به نشاني تهران، شهرک غرب، خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، خيابان دوازدهم، پلاک 16 ميزبان علاقه‌مندان است. نگارخانه پنجشنبه‌ها تعطيل است.

 

نگارخانه «امروز» هم با آثار چوق و چوپي ميزبان نمايشگاه نقاشي‌خط خليل کوييکي مي‌شود.

 

اين نمايشگاه امروز 11 تيرماه از ساعت 17 تا 21 افتتاح مي‌شود و تا 21 تير ماه از ساعت 16 تا 20 به نشاني بلوار مرزداران ،خيابان سپهر،سپهر دوم، شماره 7 ميزبان علاقه‌مندان است.

 

 

 

گالري «اعتماد» هم با نمايشگاه مجسمه‌هاي «رهايي» به استقبال كارهايي از عبدالرضا قماشچي و مونا پاد مي‌رود. اين نمايشگاه تا 22 تير در گالري اعتماد، خيابان با هنر(نياوران)، سه راه ياسر، صادقي قمي، بوکان، دو راهي سمت راست، پلاک 4 برپاست.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

در حالى كه موافقان و مخالفان طرح جدول اكران فيلم ها كه از سوى اداره نظارت و ارزشيابى تدوين شده، همچنان نظرات متفاوتى را بيان مى كنند، برخى معتقدند با شرايط موجود چاره اى جز دخالت دولت باقى نمانده بود. اختلافات ميان سينماگران درخصوص مناسبات اكران، سال‎هاست همچنان به قوت خود باقى است. بحث كهنه مافياى اكران اعمال نفوذ برخى تهيه كنندگان در تعيين فيلم‎ها براى نمايش عمومى و قائل شدن حقى ويژه براى معرفى جهت زمان اكران مناسب درست يا غلط در همه اين سال‎ها دنبال شده است. در ماه‎هاى اخير نيز شوراى صنفى نمايش بدون داشتن رييس فعاليت خود را دنبال مى‎كرد و شايد مجموعه اين عوامل باعث شد تا مديران سينما تصميم بگيرند براى سامان بخشيدن به وضعيت اكران جدولى زمان بندى شده را طراحى كنند. نكته هاى كه ذكر آن ضرورى به نظر مى‎رسد، لزوم در نظر گرفتن ديدگاه هاى سينماگران است. به خصوص سينماگرانى كه از تجربه كارصنفى بالايى برخوردارند و بخصوص در حوزه اكران داراى تخصص هستند. ورود دولت به مناسبات اكران، بدون در نظر گرفتن بدنه سينما بعيد است بتواند به چشم انداز مطلوبى دست يابد. طرح تنظيم جدول اكران سينماها پس از تأييد معاون امور سينمايى، از اواخر تير اجرايى خواهد شد.


 

 

ابراهیم اصغری

ابراهيم اصغري تهيه‌كننده سينما در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس درباره طرح جديد جدو‌ل‌بندي اكران سينمايي كه قرار است در تعامل معاونت سينمايي با شوراي صنفي نمايش به اجرا درآيد، اظهارنظر كرد.
وي گفت: به نظرم ورود و دخالت معاونت سينمايي در بحث اكران فيلم‌هاي ايراني و در واقع برنامه ريزي براي ارائه جدول فيلم‌ها، در كل مفيد و اجراي آن به نفع سينماي ايران است.

 

تهيه‌كننده «به كبودي ياس» گفت: هرچند شايد در كوتاه مدت چنين طرح‌هايي نتواند به خوبي به اجرا درآيد ولي اگر درست انجام شود، خصوصا اگر فيلمي كه در اولويت قرار مي‌گيرد، براساس استانداردهاي سينما و مخاطبين، كاملا كارشناسي شده باشد و در يك پروسه اكران،‌برنامه به سمت اين هدف پيش برود كه دايره گسترده‌تري از سلايق مخاطبان جذب سينما شوند، اين تحول نتيجه‌بخش خواهد بود.
وي ادامه داد: در ماه‌هاي اخير اكثر مخاطبان فيلم‌هاي طنز سينمايي به دليل رقابتي كه در توليد و پخش فيلم طنز و كمدي و نمايش همزماني آنها در سينماها به وجود آمده، ريزش كرده‌اند. البته اين را بايد در نظر گرفت كه گرچه از تعداد مخاطبان فيلم طنز كاسته شده، اما مخاطبان علاقه‌مند به فيلم‌هايي در ژانرهاي ديگر نيز نمي‌توانند كارهاي مورد علاقه‌ خود را در سينماها ببينند.
وي اظهار داشت: اگر اجراي جدول اكران فيلم‌هاي ايراني باعث شود كه همه مخاطبان سينما با سلايق مختلف بتوانند در يك فصل فيلم‌هاي مورد علاقه خود را روي پرده سينما ببينند، مسلما طرح مفيدي براي سينماي ايران خواهد بود.

 

عباس رافعي:اين حداقل كاري است كه دولت مي تواند انجام دهد

عباس رافعي گفت: به عنوان يك تهيه كننده سينما از وضع موجود اكران فيلم ها در سينماي ايران راضي نيستم، چرا كه احساس م يكنم عدالت در مورد اكران تمامي فيلم ها به درستي رعايت نمي شود. توضيح داد: شايد طرحي كه اداره « باني فيلم » رافعي به خبرنگارارزشيابي و نظارت در مورد اكران فيل م ها ارائه داده يك طرح ايد هآل نباشد يا جامعه سينمايي نسبت به دهه 60 تغيير كرده باشد كه ما بخواهيم همان نسخه را براي امروز سينما هم بپيچيم و به عنوان دارو و درمان اكران فيل مها استفاده كنيم، اما به نظر من اين حداقل كاري استكه دولت مي تواند انجام دهد.او افزود: اين حركت دولت يعني يك واكنش، يعني يك عكس العمل در مورد وضع بد موجود اكران فيلم ها. رافعي گفت: من نمي دانم در اجرا اين طرح چه سرنوشتي پيدا خواهدكرد، چون سينماداران و تهيه كنندگان خاص به يك سري فيلم ها ودفترهاي پخش كننده عادت كرده و روابط خاصى داشتند. نمي دانم دراين جنگ چه كسي پيروز مي شود، اما احساس مي كنم اين حركت بهتراست از دست روي دست گذاشتن و نگاه كردن به نابودي سينماي ايران.من نمي توانم خوش بين باشم و البته نم يخواهم بدبين هم باشم، چونخوب و بد اين حركت را زمان مشخص مي كند.

 

 

سجادپور: جدول‌بندي توزيع و اكران فيلم‌ها پس از تصويب وزارت ارشاد، اجرايي مي‌شود

 
 
 

مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي بعد از آن جلسه در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: جلسه‌ بسيار خوب و نسبتا طولاني بود كه همه اعضاي شوراي صنفي حضور داشتند و قرار شد پيشنهادات تكميلي از صنوف مختلف اخذ شود تا در نهايت به اطلاع صاحبان فيلم برسد. وي هدف از اجراي اين طرح را سامان‌دهي در وضعيت اكران و ايجاد تنوع ژانرهاي مختلف برشمرد و افزود: با تنظيم اين جدول، مناسبت‌ها و گونه‌هاي مختلف در اكران رعايت خواهد شد و هدف اصلي رونق‌بخشيدن به اقتصاد سينما و توجه به قشر قهر‌كرده با سينما است. سجاد‌پور درباره‌ي زمان اجراي اين طرح اظهار داشت: علاقه‌مند بودم تا اواخر خرداد‌ماه اين جدول اجرايي مي‌شد، اما كار فرآيند پيچيده‌اي دارد و اميدوارم به زودي بعد از آنكه جدول نهايي به تصويب آقاي شمقدري رسيد اجرايي شود. به گفته‌ي مدير اداره‌ي نظارت و ارزشيابي؛ اولويت اول اين طرح با فيلم‌هايي است كه فرم حضور در جشنوار فجر را پر كرده‌اند و به‌ويژه فيلم‌هايي كه در بخش مسابقه حضور داشتند، است و در ادامه فيلم‌هايي كه قابليت جذب مخاطب عام و خانواده را داشته باشند.

 
 
 

وي افزود: با اين وضعيت فكر مي‌كنم سال آينده هم جدول اكران توسط اداره كل نظارت و ارزشيابي تنظيم شود تا وضعيت اكران سروسامان پيدا كند. در واقع ما از صنف خواستيم كه اين موضوع را حل كند، اما به خاطر حواشي كه برايشان پيش مي‌آمد، دخالت نكردند و ما ناچارا وارد شديم. سجاد‌پور درباره نقش شوراي صنفي در اكران گفت: شورا وظايف قبل را انجام مي‌دهد و به عنوان بزرگترين مرجع اجراي اكران، در كنار ما خواهد بود. مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي در پايان به ايسنا گفت:با مشخص‌شدن اين جدول، اكران فيلم‌ها تا پايان سال مشخص خواهد شد.

 

علی سرتیپی: طرح ارائه شده از سوي آقاي سجاد‌پور براي تنظيم جدول اكران مبهم است.

سخنگوي شوراي صنفي نمايش بعد از جلسه‌ي اعضاي اين شورا با مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي ارشاد به ايسنا گفت: در اين جلسه در خصوص ضرورت تنظيم جدول بحث و تبادل‌نظر شد و موافقان و مخالفان نظرات خود را مطرح كردند، در نهايت قرار شد اين جدول از سوي اداره كل نظارت و ارزشيابي ارائه شود تا شورا جمع‌بندي نهايي را داشته باشد. به گفته‌ي سرتيپي قرار شد اين جدول تا هفته آينده ارائه شود.

 

محمد نيك‌بين: بهتر است دولت به جاي حل مشكل اكران، مشكل كمبود سالن سينما را حل كند.

اين تهيه‌كننده اظهار داشت: چيزهايي كه الان در خصوص تنظيم جدول اكران توسط اداره كل نظارت و ارزشيابي مطرح مي‌شود، چيزي است كه ما خيلي وقت پيش از آن گذشته‌ايم و قرار شده بود چنين مواردي از دست دولت خارج و به بخش خصوصي سپرده شود كه طرح اين مسئله جديد با خصوصي‌سازي مغايرت دارد. وي ادامه داد: با اجراي اين كار ممكن است مشكل تا دو، سه ماه آينده حل شود، اما براي طولاني مدت نمي‌تواند راهگشا باشد و من موافق آن نيستم. اين تهيه‌كننده خاطرنشان كرد: وقتي ما با كمبود سالن مواجه هستيم بهتر است دولت وارد اين حوزه‌ها شود و سرمايه‌گذاري كند و مسئله‌ي سخت‌افزاري سينما را با كمك بخش خصوصي حل كند و تا كمبود سالن برطرف نشود، در اكران مشكل خواهيم داشت و از اين موضوع هميشه صدمه ديده‌ايم.

 

امير سمواتي: وقتي سر يك كلاس خود بچه‌ها رعايت انضباط را نمي‌كنند، نياز به مبصر پيدا مي‌شود.

اين تهيه‌كننده در گفت‌وگو با ايسنا، درباره‌ي ارزيابي‌اش پيرامون خبرهايي مبني بر تنظيم جدول اكران اظهار داشت: متأسفانه در دوره‌هاي گذشته شرايطي ايجاد شد كه دفاتر پخش به دليل روابط ناسالم‌شان، مانيفست سينمايي مي‌دادند و اگر به فيلم‌هايي كه در يكي دوسال اخير اكران شده نگاه كنيم، سرنخ اين منافع مالي مشخص خواهد شد. وي ادامه داد: اگر چيزي به عنوان سينماي سخيف و سطح پايين مطرح است، دقيقا نشأت‌گرفته از همين نگاه پخش‌كنندگان محترم است و در اين شرايط كه فيلم‌هاي سينماي ايران براي گرفتن اكران مجبورند با تله‌فيلم‌هاي تلويزيون و تله‌ سوپرماركت‌هاي نمايش خانگي مبارزه كنند، ظاهرا تنها راه نتيجه گرفتن از اين وادي داشتن مبصر است. اين تهيه‌كننده كه «باغ قرمز» را آماده اكران دارد، گفت: البته طبيعي است اين مبصر هم به منابع خودش در حوزه سينماي دولتي توجه خواهد نمود. سمواتي به پخش تخصصي «آبي» اشاره كرد و اظهار داشت: ما اين پخش را در سال 85 از طريق مجمع سينماي كودك و با توصيه‌هاي دولت بر مبناي كمك در اكران اينگونه فيلم‌ها تأسيس كرديم كه پس از چندسال به دليل عدم حمايت‌هاي دولت، كم‌جان‌بودن آثار كودك و نوجوان و دليل عمده اينكه ديگر شركت‌هاي پخش ترجيح نمي‌دادند، شركت‌هايي با عنوان پخش تخصصي تشكيل شود با نامه مستقيم از سوي ارشاد تعطيل كرديم. تهيه‌كننده «كافه ترانزيت» و «نفس عميق» ادامه داد: حالا بعد از سه سال مي‌بينيم دوباره دولت به عنوان به‌ اصطلاح صاحب سينما وارد كار مي‌شود و اميدوارم تجربه پخش تخصصي «آبي» سينماي كودك و نوجوان‌كه در زمان تأسيس خود، تعريف و تمجيد دولتي را همراه داشت، در حضور مجدد تمام و كمال دولت در عرصه پخش در حد حرف نباشد.

 

و اما 60 فیلمی که در اولویت اکران معرفی می شوند فیلم هایی هستند که در جشنواره بیست و هشتم فجر حضور داشته اند و هنوز اکران نشده اند.

 

1- «آناهيتا» به كارگرداني عزيزالله حميدنژاد و تهيه‌كنندگي عزيزالله حميدنژاد و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
2- «بيداري روياها» به كارگرداني محمدعلي باشه‌آهنگر و تهيه‌كنندگي علي آشتياني‌پور و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
3- «پرسه در مه» به كارگرداني بهرام توكلي و تهيه‌كنندگي جواد نوروزبيگي و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
4- «پرواز مرغابي‌ها» به كارگرداني علي شاه‌حاتمي و تهيه‌كنندگي علي شاه‌حاتمي
5- «پسر آدم دختر حوا» به كارگرداني رامبد جوان و تهيه‌كنندگي سعيد حاجي‌ميري
6- «ترانه كوچك من» به كارگرداني مسعود كرامتي و تهيه‌كنندگي سعيد شاهسواري
7- «چهل سالگي» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي عليرضا رئيسيان
8- «خواب‌هاي دنباله‌دار» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي پوران درخشنده
9- «سنگ اول» به كارگرداني ابراهيم فروزش و تهيه‌كنندگي سيما فيلم
10- «شب واقعه» به كارگرداني شهرام اسدي و تهيه‌كنندگي سيداحمد ميرعلايي
11- «شكارچي شنبه» به كارگرداني پرويز شيخ‌طادي و تهيه‌كنندگي مجيد اسماعيلي
12- «شكلات داغ» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي حامد كلاهداري
13- «صبح روز هفتم» به كارگرداني سيدمسعود اطيابي و تهيه‌كنندگي صدرا عبداللهي و شبكه جهاني سحر
14- «طبقه سوم» به كارگرداني بيژن ميرباقري و تهيه‌كنندگي عليرضا قاسم‌خان
15- «عصر روز دهم» به كارگرداني مجتبي راعي و تهيه كنندگي منوچهر محمدي
16- «كيميا و خاك» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي عباس رافعي
17- «ملك سليمان» به كارگرداني شهريار بحراني و تهيه‌كنندگي مجتبي فرآورده
18- «نفوذي» به كارگرداني احمد كاوري و مهدي فيوضي و تهيه‌كنندگي جمال شورجه و حسن عليمرداني
19- «يك گزارش واقعي» به كارگرداني داريوش فرهنگ و تهيه‌كنندگي منوچهر شاهسواري
20- «برخورد خيلي نزديك» به كارگرداني اسماعيل ميهن‌دوست و تهيه‌كنندگي محمد خزاعي با مشاركت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
21- «چراغ قرمز» به كارگرداني علي غفاري و تهيه‌كنندگي سعيد شرفي‌كيا و علي غفاري
22- «خاطره» به كارگرداني نادر طريقت و تهيه‌كنندگي حبيب اسماعيلي
23- «خانواده ارنست» به كارگرداني محسن دامادي و تهيه‌كنندگي سيد محسن طباطبايي‌پور و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
24- «ديگري» به كارگرداني مهدي رحماني و تهيه‌كنندگي محمدعلي نجفي و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
25- «راز دشت تاران» به كارگرداني هاتف عليمرداني و محمد لطفعلي و تهيه‌كنندگي داريوش بابائيان
26- «سفر سرخ» به كارگرداني حميد فرخ‌نژاد و تهيه‌كنندگي مجيد مولايي
27- «سفر مرگ» به كارگرداني حسن آقاكريمي و تهيه‌كنندگي حسن آقاكريمي و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
28- «فصل باران‌هاي موسمي» به كارگرداني مجيد برزگر و تهيه‌كنندگي منوچهر شاهسواري
29- «كارناوال مرگ» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي حبيب‌الله كاسه‌ساز
30- «لطفا مزاحم نشويد» به كارگرداني محسن عبدالوهاب و تهيه‌كنندگي محمد احمدي و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
31- «مقلد شيطان» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي افشين صادقي
32- «نخودي» به كارگرداني جلال فاطمي و تهيه‌كنندگي فرشته طائرپور
33- «زندگي» به كارگرداني جليل سامان و تهيه كنندگي شبكه 4 سيما (همايون عطاردي)
34- «بدرود بغداد» به كارگرداني مهدي نادري نجف‌آبادي و تهيه‌كنندگي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
35- «زخم شانه حوا» به كارگرداني حسين قناعت و تهيه‌كنندگي حسن كلامي
36- «صد سال به اين سا‌ل‌ها» به كارگرداني سامان مقدم و تهيه كنندگي مرتضي شايسته
37- «محفل ايكس» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي حبيب كاوش
38- «معبد جان» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي محمد درمنش
39- «فاصله» به كارگرداني كامران قدكچيان و تهيه‌كنندگي حبيب الهياري
40- «ناسپاس» به كارگرداني حسن هدايت و تهيه‌كنندگي سيدمحسن جاهد
41- «همبازي» به كارگرداني غلامرضا رمضاني و تهيه‌كنندگي مهدي كريمي
42- «يوسف پيامبر (ع)» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي فرج‌الله سلحشور
43- «آتشكار» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي محسن اميريوسفي
44- «زم‌هرير» به كارگرداني علي روئين‌تن و تهيه‌كنندگي سيدضياء هاشمي
45- «سايه وحشت» به كارگرداني عماد اسدي و تهيه‌كنندگي علي‌اكبر ثقفي
46- «افراطي‌ها» به كارگرداني جهانگير جهانگيري و تهيه‌كنندگي داريوش باباييان
47- «از ما بهتران» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي مهرداد فريد
48- «بادهاي بهاري» به كارگرداني علي قوي‌تن و تهيه‌كنندگي عليرضا شجاع‌نوري
49- «خاله سوسكه» به كارگرداني نادره تركماني و تهيه‌كنندگي
50- «زمزمه با باد» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي شهرام عليدي
51- «باغ قرمز» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي امير سمواتي
52- «پشت در خبري نيست» به كارگرداني شبنم عرفي‌نژاد و تهيه‌كنندگي كيانوش عياري
53- «ترانه كوچك من» به كارگرداني مسعود كرامتي و تهيه‌كنندگي سعيد شاهسواري
54- «حوالي اتوبان» به كارگرداني سياوش اسعدي و تهيه‌كنندگي سيدغلامرضا موسوي
55- «پاداش» به كارگرداني كمال تبريزي و تهيه‌كنندگي مهدي كريمي
56- «چيزهايي هست كه نمي‌داني» به كارگرداني فردين صاحب‌زماني و تهيه‌كنندگي منيژه حكمت و با مشاركت مركز گسترش سينماي مستند تجربي
57- «بيداري» به كارگرداني فرزاد موتمن و تهيه‌كنندگي سعيد حاجي‌ميري
58- «بي‌خوابي» به كارگرداني محمدجعفر باقري‌نيا‌ و تهيه‌كنندگي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و حبيب‌الله صحرانورد
59- «سينما سوخته» به كارگرداني مهرشاد كارخاني و تهيه‌كنندگي سعيد هاشمي
60- «آدمكش» به كارگرداني رضا كريمي و تهيه‌كنندگي محمو پوستي

به گزارش فارس، از فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه سينماي ايران بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر كه هنوز موفق به اكران نشده‌اند، مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

«پاي پياده» به كارگرداني فريدون حسن‌پور و تهيه‌كنندگي علي لدني
«هفت و پنج دقيقه» به كارگرداني محمدمهدي عسگرپور و تهيه‌كنندگي محمدرضا تخت‌كشيان
«مي‌زاك» كارگردان به كارگرداني حسينعلي ليالستاني و تهيه‌كنندگي جهانگير كوثري و بنياد سينمايي فارابي
«دوزخ، برزخ، بهشت» به كارگرداني بيژن ميرباقري و تهيه‌كنندگي سعيد شاهسواري و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
«زماني براي دوست داشتن» به كارگرداني ابراهيم فروزش و تهيه‌كنندگي سيدعليرضا سبط‌احمدي
«زادبوم» به كارگرداني ابوالحسن داوودي و تهيه‌كنندگي ابوالحسن داوودي
«صندلي خالي» به كارگرداني سامان استركي و تهيه‌كنندگي عليرضا شجاع‌نوري و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي

** توضيح ضروري:
1- برخي از فيلم‌هاي فوق بر اساس قواعد و تصميمات جديد قرار است در شبكه نمايش خانگي توزيع شوند.
2- برخي ديگر از فيلم‌هاي مانده از جشنواره‌هاي فيلم فجر را نيز مي‌توان به اين دست فيلم‌ها اضافه كرد.

 

منبع: فارس و ایسنا

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

مديركل اداره همكاري‌هاي سمعي و بصري و شبكه نمايش خانگي معاونت سينمايي در خصوص ديدار خود با شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينماي ايران، نحوه حمايت از موسسات ويدئو رسانه براي عرضه فيلم‌هاي فرهنگي و پيشنهاد داوري اداره كل ميان موسسات و تهيه‌كنندگان سينماي ايران با خبرنگار سينمايي فارس به گفت‌وگو پرداخت.




/ شوراي عالي تهيه‌كنندگان ردپاي مؤسسات ويدئورسانه در توليد كمدي‌هاي سطحي را روشن مي‌دانست/


* از ديدار اخير خود با شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينماي ايران و نتايج آن بگوئيد.


- در اين جلسه مباحث زيادي مطرح شد اما دوستان در صحبت‌هاي خود وارد يكسري مصاديق مي‌شدند و آنها را به عنوان شاهدي براي مثال خود مي‌آوردند.و به طور مشخص اينها ردپاي موسسات ويدئو رسانه را در توليد كمدي‌هاي سطحي خيلي روشن مي‌دانستند كه بنده با ارائه آمار و مستنداتي ثابت ‌كردم كه سهم موسسات ويدئو رسانه در اين زمينه بسيار ناچيز است و بعضا هم اينها با آثاري كه ساخته‌اند خيلي با اقبال گرمي مواجه نشده‌اند.
در زمينه آثار سينمايي هم مطلبي كه قبلا هم گفته بودم را تكرار مي‌كنم كه موسسات ويدئو رسانه بعضاً اقدام بر پيش خريد رايت آثار سينمايي مي‌كنند كه خوشبختانه با مواجه به سوابق مي‌بينم كه موسسات ما گرايش به سمت آثار نسبتاً مطرح، فرهنگي و قابل دفاع داشته‌اند.
من در مجموع گفتم كه چون مرجع صدور پروانه ساخت اين آثار ويدئويي كه انتقاداتي نسبت به برخي از آنها بوده است، ما نيستيم و اداره كل ارزشيابي و نظارت است كه بنده با صحبت‌ها و هماهنگي كه با آقاي سجادپور انجام داده‌ام قرار شده است مقداري روي مضمون و محتواي اين آثار تأمل بيشتري انجام دهند و تلاش كنند تا ما به يك تعادل و نظمي در اين زمينه برسيم كه خداي نكرده در سوپر ماركت‌ها و سبد كالاي نمايش خانگي ما آثاري يكدست و يكجور نباشد و اين انتقاداتي كه الان دارند، نسبت به خروجي‌هاي ما انجام مي‌دهند، كم و كم‌تر شود.

/مؤسسات ويدئورسانه صرفا به دنبال ثروت‌اندوزي و سود بيشتر نيستند/


* در چند وقت اخير مطالبي مطرح شده است كه به خصوص نسبت به سطح فيلم‌هاي توليدي توسط موسسات ويدئو رسانه اعتراضاتي را برانگيخته است، آيا قرار است در اين زمينه نظارت بيشتري صورت گيرد؟

- مهم اين است كه توليد‌كنندگان و ما به عنوان اهرم نظارتي به گونه‌اي عمل كنيم كه غلبه‌ با اين گونه آثار سطحي نباشد و خداي ناكرده اين‌ها درصدد ذائقه‌سازي به آن معناي واقعي كلمه نباشند، البته فراموش نكنيم كه اينگونه كارها ابتدا در تلويزيون و سنيما توليد شدند و امروز دامنه‌اش دارد شبكه نمايش خانگي را در بر مي‌گيرد. چه اداره نظارت و چه اداره كل سمعي و بصري خوشبختانه اهرم‌ها و كنترل‌هايي را در اختيار دارند كه بتوانند وضع موجود را كنترل كنند و اتفاقا برخلاف سينما، ما در شبكه نمايش خانگي به همه جور جنس براساس گستردگي مخاطب خود نيازمنديم اما سعي مي‌كنيم كه از اين رهگذر نه آثار سينمايي ايراني روي زمين باقي بمانند و نه مضمون و درونمايه آثار غيراكراني و توليدي ويدئويي، فقط و فقط كمدي‌هاي سخيف و سطحي باشد كه اين موضوع را در ديدار با اعضاي شوراي عالي تهيه‌كنندگان نيز گفتم و اشاره كردم كه در سه ماه اول سال جاري براي بيش از 30 مورد عنوان فيلم سينمايي را كه عمدتا نيز فيلم‌هاي فرهنگي مستند پروانه نمايش خانگي صادر كرديم و اين نشان مي‌دهد كه مؤسسات ويدئو رسانه صرفا به دنبال ثروت‌اندوزي و سود بيشتر نيستند.

/دوستان در نام‌گذاري فيلم‌ها بايد سليقه به‌خرج دهند اما ما هم نبايد اسم‌ها را كنار هم بچينيم/


* در زمينه اسامي اين فيلم‌ها نيز اين حساسيت وجود دارد؟

- به نظر من اسم خيلي تعيين كننده نيست و مثلا در بين فيلم‌‌هاي هيچكاك، «مرد عوضي» هم ديده مي‌شود و نبايد نام فيلم‌ها ما را به اشتباه بيندازد، مگر اين كه بيائيم و حساب و كتاب كنيم كه وقتي نام‌هاي اين اسامي كنار هم چيده مي‌شوند خيلي خوشايند نيستند و نام اين فيلم‌ها در قضاوت ما را به اشتباه بيندازد. البته در نامگذاري فيلم‌ها دوستان بايد سليقه به خرج بدهند و نام فيلم نبايد اينگونه القاء كند كه با اثري ساده و سطحي روبرو هستيم.

/موسسه رسانه‌هاي تصويري بسته حمايتي از آثار فرهنگي پيش‌بيني كرده است/


* در چند روز اخير صحبت‌هايي مبني بر تنظيم جدول اكران و ورود فيلم‌هائيكه بيش از دو سال از عدم اكران آنها مي‌گذرد به شكبه نمايش خانگي مطرح شده است.اما آيا قرار است براي اينگونه فيلم‌ها و يا موسسات كه اقدام به توزيع فيلم‌هاي فرهنگي در شبكه نمايش خانگي مي‌كنند تسهيلاتي ويژه لحاظ شود؟

- موضوعي كه از سوي آقاي سجادپور عنوان شده است مستلزم اين است كه تهيه‌كنندگان و صاحبان اين آثار اراده‌اي براي اينكار داشته باشند.كه ما هم آمادگي ارائه اين آثار را در شبكه نمايش خانگي داريم. در بسته حمايت‌هاي پيش بيني شده توسط موسسه رسانه‌هاي تصويري خوشبختانه به سرمايه گذاري كه موسسات از اينگونه آثار انجام دهند اشاره شده است، از جمله اينكه در تبليغ و يا آگهي پخش اين آثار در شبكه‌هاي استاني و يا رسانه‌اي يكسري يارانه‌هايي را موسسه رسانه تصويري منظور كرده است كه شايد كمك كند تا آن فضاي تبليغي براي اينگونه آثار ايجاد شود و متقابلا تمايل و تقاضا براي اينگونه آثار در بين مخاطبان ما را بالا ببرد.

* يعني با حمايت رسانه‌اي تصويري قرار است تبليغات اينگونه كارها در شبكه‌هاي استاني و رسانه ملي پخش شود؟

- بله، اگر اين كارها بيايد و مجموعه برنامه‌هاي حمايتي موسسه رسانه‌هاي تصويري به نظر من خيلي كمك مي‌كند تا اين آثار بيش از اين به مخاطبان معرفي شوند.

/قيمت رايت فيلم‌هاي اكران نشده، با فيلم‌هائي كه رنگ پرده را ديده‌اند متفاوت خواهد بود/


* آيا موسسات ويدئو رسانه در نوع عرضه اين فيلم‌ها نيز قرار است تفاوتي قائل شوند؟

- البته نمي‌شود اينگونه آثار را با فيلم‌هاي كه مخاطب دارند و بعضا فروش‌هاي ميلياردي دارند مقايسه كرد چرا كه قيمت رايت اين آثار نيز متفاوت است و اين آثاري كه مهجور مانده‌اند و به هر دليلي امكان اكران نيافته‌اند طبيعي است كه قيمت رايت با فيلم‌هائي كه رنگ پرده را ديده‌اند متفاوت خواهد بود. اما همه چيز به عرضه و تقاضا بستگي دارد و به ميزان توافقي كه بين خريدار و فروشنده حاصل مي‌شود و ما سعي مي‌كنيم آن تسهيلات و برنامه‌هاي تشويقي خود را اعلام كنيم تا هر سه طرف معامله (خريدار، فروشنده و مخاطب) بتوانند از اين اقدام خوب منتفع شوند.

/از پيشنهاد حكميت تا تنظيم قراردادهاي تيپ/

* ظاهرا در نشست اخير با تهيه‌كنندگان، اداره كل به عنوان حكم ميان موسسات و تهيه‌كنندگان انتخاب شده است در اين زمينه توضيح بفرمائيد؟
- در اين ديدار دوستان تاكيد داشتند كه موسسات ويدئو رسانه هنگام عقد قرارداد با تهيه‌كنندگان حتما اداره كل همكاري‌هاي سمعي و بصري را به عنوان حكم (داور) در قراردادهاي خودشان ذكر كنند تا اگر احيانا به اختلاف و تعارضاتي رسيدند حكمي مثل اداره كل همكاري‌هاي سمعي و بصري بتواند به مشكل رسيدگي كند.
همچنين دوستان گفتند در بعضي از نمونه كارهايي كه به بازار عرضه شده است نام تهيه كننده اثر ايراني سهوا و يا مسامحتا در روي بسته‌هاي تبليغاتي ذكر نشده است كه از ما خواستند براي پاسداري از حقوق و هويت تهيه‌كنندگان سينمايي ايران روي اين موضوع تاكيد داشته باشيم كه در اقلام تبليغي ضمنا اسم تهيه كننده نيز شود.
البته يك پيشنهاداتي هم شد كه يك قراردادهاي تيپ و يا متحدالشكل را با توافق اداره كل سمعي و بصري، موسسات ويدئو رسانه و شوراي عالي تهيه‌كنندگان تهيه كنيم كه قراردادها بتوانند با يك وحدت رويه‌اي مواجه شوند و پاره‌اي از اختلافات كه تاكنون بوده است كم‌تر ديده شوند.

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

به گزارش آکادمی هنر به نقل از روابط عمومی جشن سینمای ایران؛ هیات انتخاب بخش مستند جشن سینمای ایران از روز یکشنبه 13 تیر ماه گزینش آثار مستند را آغاز خواهند نمود.


 

 

مطابق اعلام دبیرخانه چهاردهمین جشن سینمای ایران تعداد 580 اثر متقاضی حضور در چهاردهمین جشن سینمای ایران هستند که به استناد تبصره بیست از ماده شش مقررات جشن سینمای مستند، هیات انتخاب حداقل  25 و حداکثر 40 فیلم را به هیات داوران معرفی خواهند کرد.

 

 

 

هیات انتخاب، این آثار را در سالن ویدئویی ساختمان وصال که به تازگی عملیات اجرایی و تجهیز آن توسط موسسه سینما شهر به پایان رسیده به نمایش خواهند نشست.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

لری کینگ مجری باسابقه شبکه CNN پس از بیست و پنج سال اجرای برنامه در این شبکه در سن هفتاد و چهار سالگی خود را بازنشسته کرد. کینگ یکی از صاحب سبک‎ترین مجریانی بود که با اغلب افراد مشهور دنیا از جمله رئیس جمهور کشور خودمان گفتگو کرد. او ساعاتی پیش آخرین برنامه خود را اجرا و از همه خداحافظی کرد.


 

کینگ در ماه جاری بیست و پنحمین سال اجرای برنامه تلويزیونی خود را پشت سر گذاشت و به این ترتیب رکورد طولانی‌ترین برنامه تلويزیونی را در کتاب رکوردهای جهانی «گینس» به نام خود ثبت کرد.

 

لری کینگ در مصاحبه‎ای با مجله People اعلام کرد: «دیگه وقتش رسیده بود که میکروفون خودم رو آویزان کنم و بیشتر استراحت کنم.» لری کینگ در ادامه از تولید برنامه‎هایی برای شبکه CNN خبر داد.
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 کیفر

فتحی،  کیمیایی  نوین .


 

 

کیفر سومین فیلم حسن فتحی پس از سه بار در نمی‎زند و ازدواج به سبک ایرانی در مدیوم سینمایی می‎باشد. فتحی را پیش از آنکه پستچی ... را بسازد، کارگردانی موفق در تلویزیون می دانستیم ـ که مجموعه‎های موفقی چون شب دهم، میوه ممنوعه، و مدار صفر درجه را ساخته است. کارگردانی که نبض بیننده‎ی تلویزیون را در دست دارد و می داند که مخاطب این رسانه از او چه می خواهد ـ تا کارگردان فیلمی چون ازدواج به سبک ایرانی.

 

ازدواج به سبک ایرانی زمانی ساخته شد که فتحی تجربه‎ای را در سینما نداشت و برای سنجیدن توانایی‎هایش در این حیطه، فیلمنامه‎ای ساده برای کار را انتخاب کرد. این تجربه باعث شد فیلم دوم او از لحاظ گفتگونویسی به شدت دوست داشتنی باشد. دیالوگ‎های منحصر بفرد و آهنگین که نمونه‎اش را قبلا از او در تلویزون دیده و به این شکل کمتر در سینما شاهدش بوده‎ایم . فیلمی که هم از لحاظ فیلمنامه و هم از لحاظ نوع دکوپاژ و میزانسن، کاری به شدت پیچیده و غیر قابل حضم برای مخاطب عادی سینما در یک بار دیدن بود.

 

بعد از پستچی ... و بررسی و تحلیل و دیدن واکنش هایی که نسبت به آن شد‎، فتحی در کمتر از یک سال فیلمی دیگر ساخت. کیفر فیلمی نه ضعیف تر از پستچی بلکه سنجیده تر از آن است که به نسبت دیالوگ‎های پیچیده‎ی کمتری در آن دیده می شود و آن چه می بینیم داستانی‎ست با روایت یک دست است. البته همچنان قدرت و کارگردانی او در پستچی ... را اینجا نیز مشاهده می کنیم . خصوصا اینکه کیفر از بازیگران و لوکیشن‎های بیشتری برخوردار است.

 

کیفر از لحاظ داستان نیز شباهت هایی را با پستچی ... دارد. در پس زمینه‎ی هر دو فیلم عشق و ناموس دزدی حرف اول را می زند ( آنچه در فیلم‎های کیمیایی نمود بیشتری دارد.) در پستچی... عشق باعث رقم خوردن تمامی اتفاقات در سه طبقه می شود. از سویی در کیفر نیز عشق باعث انتقام‎گیری، اعدام و تمامی جریانات فیلم می‎شود . آن‎چه از برایند کارهای فتحی در سینما برداشت می‎شود حمایت از زنان است -البته نه آن سینمای میلانی- در مقابل مردان در هر سه فیلم سینمایی او .

 

کیفر عاری از نقص و ایراد نیست‎. اما آن‎چه همچنان بر روی آن اصرار دارم قدرت کارگردانی ست که این کمبود‎ها را می‎پوشاند . از دیگر نقاط قوت کیفر ایفای نقش بعضی از بازیگران می‎باشد که البته برخی از آن‎ها درست انتخاب نشده‎اند.

 

مصطفی زمانی ایفای نقش خوبی دارد. او توانسته است خود را از یوزارسیف جدا کند و نقشی متفاوت بازی‎های قبلی را ایفا کند. بازی او در برخی لحظات نوید دهنده‎ی ظهور بازیگری در سینماست که جای خالی آن در این دوران بی بازیگری حس می‎شود. او هم از لحاظ چهره مناسب و هم از توانایی بالایی در بازیگری برخوردار است. خصوصا سکانس‎هایی که در سکوت می‎گذرد و باحرکات صورت و بدن انتقال موضوع و پیام می‎کند.

 

نقطه‎ی ضعف کیفر در کنار کمبود‎هایی که در برخی لحظات فیلمنامه احساس می‎شد همان بازیگران هستند ( می‎شد این کمبود‎های فیلم نامه‎ای را مرتبط با ساخته شدن فیلم در کشور ایران دانست‎، که باز هم توجیهی مناسب برای وجودشان در فیلم نمی باشد ) .

 

هانیه توسلی یکی از معدود بازیگرانی است که به نظر می رسد چهره‎اش بیش از توانایی هایش مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به این که قرار نیست فیلم به جزیئات زندگی تک تک افراد فیلمنامه وارد شود آنچه ما از این شخصیت می‎بینیم نکات مبهمی را از زندکی‎اش در ذهن ما ایجاد می‎کند که هر چند سعی شده با بیان دیالوگ پوشانده شود اما با آنچه می بینیم تناقض دارد و شخصیت او را یکی از بد‎های فیلم می کند .

 

مریلا زارعی نیز در برخی لحظات با آنچه قبلا از او در فیلمی مثل سرباز‎های جمعه دیده‎ایم شباهت‎هایی را (بازی مریلا زارعی در برخی سکانس یکی دیگر از شباهتهای کیفر و فیلم‎های کیمیایی است.) دارد و توانسته از آن تجربه‎اش که منجر به دریافت سیمرغ نیز برای او شد استفاده و بازی خوبی را ایفا کند. ایفای نقشش این بار از سوی داوارن جشنواره ستایش نشد‎.

 

لحظات خوب داستان و نوع کارگردانی فتحی به گونه‎ای است که در رفتن چند لحظه خطا از زیر دستان او نکته‎ی منفی‎ای در کارنامه‎ی او محسوب نمی‎شود . فتحی نشان داده که می‎تواند این نکات ریز را هم کار به کار کمتر کند و از خود کارگردانی بسازد که صاحب سبک در سینما باشد .

 

در همین رابطه مشاهده کنید:

 

حسن فتحي، سرانجام سكوتش را شكست و از روند نمايش فيلم «كيفر» گلايه كرد.

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

سال 2007 در انگلستان یک B-Movie به نام جنب و جوش غیرعادی Paranormal Activity توسط Blumhouse productions ساخته شد. این فیلم «رده بی» با یک اکران بی سر و صدا در انگلستان به پایان رسید. بازاریابی خوب کارگردان فیلم ارن پلی و کمپانی کوچک بلومهاوس سبب شد پارامونت بر روی این فیلم سرمایه گذاری کند.


 

جنب و جوش غیرعادی 2

ادامه مطلب Paranormal Activity 2 آماده نمایش شد

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما