اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گربه سگ به روایت فوکو

گربه سگ

 

مقدمه

گربه سگ یک سریال انیمیشنی اثر پیتر هانان آمریکایی است. اولین سری از این کارتون در سال 1998 به روی آنتن رفت و در دهه  80 شمسی از مرکز پخش کودک و نوجوان صدا و سیمای ایران پخش می‌شد. این سریال به صورت قسمت‌های 22 تا 24 دقیقه‌ای در چهار فصل تولید شد که فصل آخر آن در سال 2013 به پایان رسید، روی هم رفته شامل 68 قسمت است. در سال 1998 به عنوان محصول انیمیشنی تلویزیون، یک قسمت از آن برنده "آنی  اوارد[1]" شد و در سال 1999 و 2000 در بخش جوایز انتخاب بچه‌ها برنده جایزه بلیمپ[2] شد. این انیمشن که باعث شهرت هانان شد، حکایت دو حیوان دوقلوی به هم چسپیده است، یک سگ و گربه یعنی موجودی با دو سر متفاوت. آن‌ها در حومه شهر و در بالای یک تپه زندگی می‌کنند و همسایه آن‌ها موشی به اسم "وینسلو ادفلو[3]" است که در سوراخ دیوار همان خانه ساکن است. این دوقلو از لحاظ شخصیتی با یکدیگر تفاوت دارند.

 



گربه شخصیتی فرهنگی، اهل مطالعه و تابع قانون است و این درحالی است که سگ شخصیتی ساده لوح دارد که دنبال کردن کامیون زباله و پستچی‌ها تنها سرگرمی وی است. با این‌که گربه از این کارهای سگ به ستوه می‌آید وقصد جدایی از وی را دارد ولی باز رابطه قوی عاطفی آنها مانعش می‌شود، این رابطه عاطفی را می‌توان در آن‌جا دید که به کرات گربه به میل خود از سگ جدا می‌شود ولی هنگامی که جای خالی او را در زندگی خود می‌بیند برای یافتنش تمنا می‌کند. گرچه گربه اکثر اوقات از سادگی سگ سوءاستفاده می‌کند ولی نمی‌توان این مسئله را دال بر وابستگی گربه به سگ دانست، بلکه این گربه است که هر بار پس از جداییش با سگ خاطراتش را با وی مرور می­کند. کاراکتر آنتاگونیست و دشمن گربه سگ، «رانسید رابیت»[4] یا «خرگوش سبز» است که هر بار با شغل‌های مختلفی دامی را برای شهروندان می‌گستراند که سادگی این دو برادر آن‌ها را به صورت تصادفی به سوی خرگوش می‌کشاند ولی هر بار به گونه‌ای از دست وی می‌گریزند، البته نباید از «سگ‌های گریسر»[5] هم غافل بود که دشمن اصلی گربه هستند و البته گاهی عجیب بودن آن‌ها را به تمسخر می‌گیرند.

 

دانلود فایل کامل مقاله

 


 

[1]-Annie Award

[2]-Blimp Award

[3] Winslow Oddfellow

[4] Rancid Rabbit

[5] Greaser Dogs

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما