اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

«آسمان محبوب» اجرایی ضعیف از تمی مناسب

 

مجید رحیمی جعفری – روز هشتم جشنواره فیلم فجر 23 بهمن‎ماه 1389: آسمان محبوب ساخته داریوش مهرجویی

 

مهرداد (علی مصفا) فوق تخصص غدد، درست در روزی که با بالاترین رتبه موفق به کسب این درجه، متوجه بیماری لاعلاج خود می‎شود. او تصمیم بر خودکشی گرفته ولی همه چیز در عالمی دیگر جریان می‎یابد. مهرداد باید سفری برای کشف و شهود در عالم بی زمان و مکان برزخ داشته باشد تا چشم دلش را با زلالی طبیعت شسته و بازگردد.

 

او سفری به چند دهه گذشته کرده و سعی بر کمک کردن بر مردم به عنوان یک طبیب دارد اما متوجه می‎شود دکتری به نام عماد محبوب در آنجا حضور داشته که مردم با تمام وجود به وی علاقه داشته‎اند. آن‎ها برای سالگرد دکتر محبوب بارگاهی با کمک مهرداد می‎سازند. در مقابل مهرداد شخصی به نام عمو قریب (مانی حقیقی) حضور دارد که با داروهای گیاهی به مداوای دیگران از جمله خود مهرداد می‎پردازد.

 

علی مصفا در آسمان محبوب 

پس از برگزاری مراسم سالگرد، دکتر محبوب به خواب یکی از اهالی ده (لیلا حاتمی) می‎آید و محل رویش گیاه گل کبود که دارویی شفابخش است را مشخص می‎کند. مهرداد پس از شفا یافتن ترک ده کرده و به یکباره از کمای خودکشی بیدار می‎شود و غده در سرش از بین رفته است. داستان به این صورت کمی نخ‎نما و کلیشه‎ای است و از همان ابتدا، انتهای آن مشخص، اما نگاه مهرجویی رنگ و لعاب خاصی به آن داده بود که در اجرا عقیم ماند. مفاهیمی که در یادداشت جشنواره نمی‎گنجد. اجرا کاملا در سطح یک فیلم تلویزیونی بود و اصرار بر اکران آن در سینما و آن هم در بخش مسابقه توهین به مخاطبین جشنواره است. فیلم‎ ارتباط خانوادگی هم از این جنس بود که اساسا مخاطب را اذیت می‎کرد. اینکه جشنواره را پر از نام کنیم اهمیت ندارد، نام یک جشنواره بر کیفیت فیلم‎ها است که مانا می‎شود نه انتخاب حجم انبوهی از فیلم‎ها که برخی فاقد ارزش، برخی برای مدیومی دیگر و برخی بنا بر مصلحت اندیشی در بخش اصلی قرار گیرند. این مشکلات عیار فجر را بسیار مخدوش می‎کند. هیچ گاه مخاطب سینما دوست ندارد در سالن سینما فیلم تلویزیونی ببیند حتی اگر کارگردان آن داریوش مهرجویی باشد چنان‎که واکنش منفی آن در سالن رسانه‎ها گواه سخن است.

 

مفاهیم انسانی، اخلاقی و فلسفی فیلم هم در خدمت فیلمنامه و طرح اصلی داستان نبود و با گنجاندن و اجرای ضعیف آن کارکرد خود را از دست داده بودند. در کنار این شلختگی اجرا بازیگران هم در حد خود ظاهر نشدند تا تازه‎ترین اثر یکی از بهترین کارگردانان سینمای ایران با حجمه انتقادات مواجه شود.

 

 

درباره نویسنده :
دکتر مجید رحیمی جعفری

سوابق تحصیلی: دکتری تئاتر دانشگاه تهران – کارشناس ارشد ادبیات نمایشی با پایان‎نامه بررسی روابط بینامتنی در سینمای ایران (1390-1370) – مهندس تکنولوژی نساجی با پایان‎نامه تأثیر مُد در طراحی ماشین آلات.

 

عرصه فعالیت: مدیرمسئول مجموعة هنری آکادمی هنر / مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته های پژوهش هنر، ارتباط تصویری و تصویرسازی؛ مقطع کارشناسی طراحی لباس / طراح دو دوره سوالات کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در رشته‌های طراحی لباس، ارتباط تصویری و تصویرسازی / منتقد و پژوهشگر هنر / تهیه کننده تئاتر / نمایشنامه و فیلمنامه‎نویس / عضو سابق  گروه پژوهشی نشانه‎شناسی هنر خانة هنرمندان ایران / دبیر اجرایی چندین همایش‎ علمی / همکاری با نشریات علمی-پژوهشی (همکاری در مقام داور فصلنامه جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، روایت شناسی انجمن علمی نقد ادبی ایران) و تخصصی (از جمله فارابی و صنعت سینما)


نظریه ها: نظریه بیناجسمی / تئوریزه کردن نظریه بینارسانه در سال 1390 /  همکاری با دکتر حمیدرضا شعیری در تئوریزه کردن نظریه ناسرگی 1389

 

زمینه پژوهش: نشانه شناسی گفتمانی / بینامتنیت / نقد ادبی / جلوه‎های نمایشی / سینمای آمریکا / فشن آرت / ژانر / سینمای گرایندهاوس / ارتباط تصویری

 


دیدگاه‌ها  

0 #1 Guest 1389-11-24 16:38
نمیدانم چرا کسی نمیفهمد داریوش مهرجویی با این شاهکار آخرش پرده ای مبهم از اسرار عالم رویا برداشته . همه آدمهای خواب تو فیلم بودند . همه چی سر جاش بود . آدمهای غیر طبیعی و مصنوعی . صداهای عجیب . بی نظمی زمان و مکان . پدیده های غیر منطقی . حرکت ناشیانه دوربین ( چشم انسان در خواب) . اسم های نا متعارف . به خدا دیگه نمیدونم چی بگم . شاهکار بود همین .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما