نیم نگاهی به آفریقا

 

 

سهیل فرجامی – دوشنبه هفدهم بهمن‎ماه سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ آفریقا به کارگردانی هومن سیدی

  

در بین فیلم‎های اول فیلمی از هومن سیدی به چشم می‎خورد. آفریقا که در سالن مرکز همایش‎های برج به یکباره جایگزین فرزند صبح افخمی شده بود که مخاطبین زیادی را به سمت خود کشیده بود. آفریقا ساخته هومن سیدی بازیگر جوان و دوست‎داشتنی است که چندی است تجارب کارگردانی خود را پیش می‎برد. در ساخت فیلم کوتاه موفق بود و حال یک فیلم ویدئویی را به عنوان اولین اثر بلندش در بخش «نگاه نو» دارد.

 

 

یا مخاطبین زیاد فیلم دیده‎اند که تمام تم‎هایی که در سینمای کشور ساخته می‎شود را تکراری می‎بینند یا اینکه تم‎ها به انتهای خود رسیده‎اند. یک مشکل اساسی در سینمای کشور موضوعاتی است که از فیلم‎های غربی وام گرفته می‎شود. اسیر دختری در اتاقی توسط چند جوان و مورد آزار قرار دادن او که یکی از آن‎ها دل به او می‎بندد کدام فیلم را به یاد می‎آورد! در همین سال گذشته شاید مخاطبین جدی سینمای مستقل به یاد بیاورند. طبق سیاست‎های سایت مجاز به افشای فیلم‎هایی که به عنوان متن قبلی مورد استفاده قرار می‎گیرند نیستیم پس تنها در مورد این فیلم باید بگویم که کاش تفاوت اساسی شکل می‎گرفت. البته اگر به عنوان تله ساخته شده باشد آفریقا خوش ساخت است و استفاده از تکنیک مؤلفه زمان در روایت که با ساعت و دقیقه پس و پیش می‎شود و تکنیک آن از فیلم خوب 500 روز سامر –کمی عبور از خط قرمز سیاست‎های سایت- گرفته شده فارغ از وجه مکانیکی، به جذاب بودن آن کمک کرده است. در این جابه‎جایی‎ها تنها بعضی از نماهای نزدیک از صورت بازیگران کمی عجیب است!

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر