سلیمیان (کارگردان بهشت اینجاست): تمام تلاشم ساختن فیلمی انسانی بود.


به گزارش آکادمی هنر، جلسه نقد و بررسی فیلم بهشت اینجاست نوشته حمید سلیمی و به کارگردانی حمید سلیمیان پس از پخش این فیلم صبح امروز پنجشنبه 21 بهمن در مجموعه برج میلاد برگزار شد.

در این نشست علاوه بر نویسنده و کارگردان، «حسن اسدی» مدیر فیلمبرداری، «مهدی بشکوفه» مدیر تولید و «محمدمهدی احدی» بازیگر خردسال این فیلم نیز حضور داشتند. این جلسه با اجرای «مسعود نجفی» منتقد و روزنامه‌نگار برگزار شد.

سلیمیان درباره انتخاب این فیلمنامه و انگیزه ساخت آن توضیح داد: من کار فیلمسازی را از سیزده سال پیش با ساخت فیلم کوتاه شروع کردم. در مورد فیلمنامه بهشت اینجاست باید صادقانه بگویم ابتدا با شخصیت «آرمن» (با بازی فرامرز قریبیان) ارتباط برقرار کردم اما با کلیت فیلمنامه هم‌سو نبودم.

چند بار آن را خواندم نظراتم را به نویسنده منتقل کردم و پس از چند بار بازنویسی به نقطه مشترکی از نظر ذهنی با فیلمنامه و سناریست رسیدیم.

در ادامه بشکوفه درباره تولید این فیلم و مشکلات آن توضیح داد: کار سینما همیشه مشکل است اما سختی‌های این کار به دلیل حضور در جنگل و روستا بسیار بیشتر‌ بود. متاسفانه در تمام روستاهای شمال ایران به دلیل ویلاسازی، بافت روستایی از بین رفته است. ما شش تا هفت هزار کیلومتر در استان‌های شمالی رانندگی کردیم تا روستای «حیرت» و جنگل زیبای آن به نام «مشعل» از توابع چالوس خواسته‌های ما را برآورده کرد.

وی ادامه داد: ما طی 19 مهر تا 18 آذر در این جنگل فیلمبرداری داشتیم و اغلب لوکیشن‌ها ساخته و پس از اتمام فیلمبرداری از بین رفت چون در جنگل‌های حفاظت شده حق ساخت و ساز وجود ندارد.

پس از بشکوفه، سلیمی درباره فیلمنامه «بهشت اینجاست» توضیح داد: ابتدا من خودم را نماینده مطبوعات می‌دانم چرا که جایگاه اولیه من مطبوعات بوده است. این فیلمنامه از سال 84 تاکنون یازده بار بازنویسی شده و انگیزه اصلی نگارش آن سئوالهای فلسفی پسر هفت ساله‌ام دربارة خدا و هستی بود.

در اینجا لازم می‌دانم از «مهتاب نصیرپور» تشکر کنم که آخرین بازنویسی بدون کمک‌های وی امکان‌پذیر نبود.

سپس اسدی درباره شرایط فیلمبرداری بهشت اینجاست توضیح داد: علاوه بر شرایط آب وهوایی سخت و رطوبت، وجود لوکیشن‌های غیرمتعارف در جنگل کار فیلمبرداری را دشوار می‌کرد و علاوه بر همه اینها مشکل کار کردن با بازیگران خردسال و افراد بومی بود که مراحل فیلمبرداری را مکرر می‌کرد.

سپس احدی بازیگر خردسال فیلم درباره انتخابش و کار بازی در فیلم توضیح داد: من در شب قدر وقتی که برای دعا در دانشگاه تهران با پدرم بودم توسط آقای سلیمیان انتخاب شدم بعد هم در فیلم بازی کردم. باید از زحمات خانم «نصیرپور» تشکر کنم که به من در این کار خیلی کمک کرد.

سلیمیان درباره کار با بازیگران خردسال وانتخاب آنها توضیح داد: من تقریباً از یافتن بازیگر مناسب این فیلم ناامید شده بودم تا اینکه یک شب در مراسم قدر محمدمهدی تقریباً روبروی من نشسته بود،  من از او خوشم آمد و برای فیلم انتخابش کردم. در اینجا لازم است از زحمات خانم «نصیرپور» که جایش اینجا بسیار خالی است، برای بازیگردانی این اثر تشکر کنم.

وی درباره حضور قریبیان در این فیلم با گریم خاص توضیح داد: من برای شخصیت «آرمن» گزینه‌های مختلفی در نظر داشتم. در ذهنم این شخصیت آدمی اتو کشیده، خشک و از دنیا بریده آمد که قریبیان مناسب‌ترین فرد برای ایفای این نقش بود.

سلیمی درباره زمان طولانی فیلم و کندی ابتدایی آن توضیح داد: کندی ریتم و زمان فیلم کاملاً عامدانه و از سمت من و کارگردان اعمال شد چون حجم اتفاقات در نیمه دوم فیلم زیاد است بنابراین باید تعادل در ریتم و ایجاد زمینه برای شناخت موقعیت و شخصیت‌ها را به مخاطب می‌دادیم. در مورد تدوین باید بگویم بازنگری در تدوین بهشت اینجاست شاید لازم باشد.

سلیمیان درباره به کارگیری گاه به گاه لهجه و زبان ارمنی توسط بازیگران فیلم توضیح داد: اگر دست خودم بود از لهجه استفاده نمی‌کردم اما برای معرفی فرهنگ و شخصیت و فضا مجبور بودم گاهی اشاره‌ای به زبان و لهجه شخصیت آرمن و دختر خردسالش داشته باشم.

وی تصریح کرد: تمام تلاشم ساختن فیلمی انسانی بود. می‌خواستم تماشاگر پابه‌پای فیلم همراه باشد و احساساتش را با شخصیت‌ها درگیر کند. این فیلم درباره ارتباط آدم‌‌ها با هم و با خدا است. پیام این فیلم «ایثار» است. این که جایی که بهترین چیز را برای خودت نخواهی و به دیگران ببخشی. به نظر من وقتی دعای ما آدم‌‌ها مستجاب می‌شود که ابتدا در حق دیگران دعا کنیم.

سلیمیان در پایان درباره این که چرا فیلم «بهشت اینجاست» را به صورت 35 میلیمتری و نگاتیو ساخته است، توضیح داد: فضای جنگل و روستا این مسئله را طلب می‌کرد و در بحث زیباشناسی نیز در فیلم مؤثر بود. قبول دارم که برای فیلم اول سخت‌ است ولی سعی کردم با دکوپاژ دقیق، جذابیت‌های بصری فیلم از بین نرود.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر