گزارش نشست نقد «پذیرایی ساده» / مانی حقیقی: من همیشه سعی کردهام در فیلمهایم برای مخاطب پرسش ایجاد کنم

 

به گزارش آکادمی هنر، نشست پذیرایی ساده با حضور مانی حقیقی، ترانه علیدوستی، امیررضا کوهستانی فیلمنامه‌نویس، محمدباغبانی منتقد، هومن بهمنش فیلمبردار و محمود گبرلو مجری کارشناس برنامه در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

پذیرایی ساده 

در ابتدای این نشست مانی حقیقی کارگردان فیلم گفت: سال‌ها قبل کار کوهستانی را بدون این که اورا بشناسم دنبال می‌کردم. در ادامه برحسب اتفاق با او در رادیو آشنا و متوجه پدیده بودن او در دیالوگ نویسی شدم.

وی با اشاره به این که روی طرح پذیرایی ساده کار کرده بودم، اظهار داشت: پس از این که کار نگارش فیلمنامه شروع شد، به اتفاق امیررضا کوهستانی چیزی حدود 6ماه روی این طرح کارکردیم.

در این نشست ترانه علیدوستی با اشاره به این که ما یک گروه بودیم که چندین روز به طور کارگاهی تمرین انجام دادیم، گفت: این کار کارگاهی را از این بابت انجام دادیم که به ایده‌ای برای نویسنده کار بدل شود که بعد از یک سال، ایده فیلم کامل شد.

او بازی در این کار را تجربه‌ای شیرین و لذت بخش عنوان کرد.

همچنین در ادامه هومن بهمنش فیلمبردار فیلم گفت: امروز استرس عجیبی هنگام نمایش فیلم داشتم. من فیلم پذیرایی ساده را بسیاردوست داشتم و در نهایت تمامی گروه به این نتیجه رسیدیم که این فیلم تجربه خوبی خواهد شد اما متاسفانه امروزه مقوله کارگردانی در سینمای ما تغییر پیدا کرده و خیلی چیزها به فیلمبردار منتقل شده است.

وی اظهار داشت: چیزهای بسیاری را از آقای حقیقی در این فیلم آموختم که برایم به تجربه‌ای شیرین بدل شد.

حقیقی در پاسخ به این که فیلمنامه و همچنین ایده اولیه کار از کجا شکل گرفته است؟، بیان کرد:اصولا نکاتی در مورد کارم، چه نوشتن و چه کارگردانی هست که خیلی تمایل ندارم در مورد آنها صحبت کنم زیرا بسیاردرونی و شخصی است و اگر بخواهم در مورد آنها توضیح دهم، شاید موجب سوتفاهم شود. این را هم باید بگویم که من معتقدم یک فیلمساز نباید در فیلم حرف بزند، بلکه باید برای مخاطب پرسش ایجاد کند. من همیشه سعی کرده‌ام در فیلم‌هایم برای مخاطب پرسش ایجاد کنم واصلابه این فکر نیستم که حرفی بزنم.

این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: تهیه کننده واقعی این فیلم جلال شمسیان است که به دلیل برخی مشکلات موجود پیرامون خانه سینما، مجبورشدیم نامش را از تیتراژ فیلم حذف کنیم که امیدوارم این مشکل، به زودی حل شود.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر