اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارش نشست «بی‎خود و بی‎جهت» / کاهانی: اگر درايت محمد خزاعي نبود، نمي‌توانستم در بخش مسابقه حضور داشته باشم.

 

عبدالرضا كاهاني كارگردان فيلم «بي‌خود و بي‌جهت» در نشست پرسش و پاسخ اين فيلم گفت: اگر درايت محمد خزاعي نبود، نمي‌توانستم در بخش مسابقه حضور داشته باشم.

نشست فیلم بی خود و بی جهت 

به گزارش آکادمی هنر، نشست پرسش و پاسخ فيلم سينمايي «بي‌خود و بی‌جهت» با حضور عبدالرضا كاهاني كارگردان و نويسنده، پانته‌آ بهرام، نگار جواهريان، احمد مهرانفر، رضا عطاران بازيگران، كارن همايونفر آهنگساز، مهران احمدي و همچنين مهرزاد دانش منتقد در سالن سعدي برج ميلاد برگزار شد.

 

در ابتداي اين نشست دانش با اشاره به سبك ويژه كاهاني در سينما، گفت: «بي‌خود و بي‌جهت» نشان داد كه كاهاني در سينماي ايران به سبك و بيان ويژه و منحصر به فردي رسيده است. او از «هيچ» وارد اين فضا شد و در فيلم «اسب حيوان نجيبي است» به فضاي بهتر و مدون‌تري رسيد و با اين فيلم به غناي بهتري قائل آمد.

 وي ادامه داد: از ويژگي‌هاي سينماي كاهاني اين است كه از حرف‌ها و گفتگوها و واكنش‌هاي پيش پا افتاده درام خلق مي‌كند. در اين جشنواره بسياري از فيلم‌هاي پر مدعايي ديده‌ايم كه از عهده داستانگويي ساده هم برنمي‌آيند. در اين فيلم از يك داستان اسباب كشي ساده، داستان‌هايي بيرون مي‌آيد كه درام خلق مي‌شود. فيلم قرار نيست پيامي بدهد اما يك ساعت و نيم مخاطب را سرگرم مي‌كند. «بي‌خود و بي‌جهت» از هيچ فضاي ويژه‌اي مي‌سازد و اين مساله را مي‌توان جزيي از توانايي كاهاني ناميد.

او فراز و نشيب‌هايي براي فيلم در نظر مي‌گيرد و مخاطب را از فضايي پر تنش به فضايي آرام مي‌برد.

در ادامه اين نشست احمد دانش پشتِ تيريبون قرار گرفت و در مورد عدم حضور فرم در فيلم‌هاي كاهاني اشاره كرد.

عبدالرضا کاهانی در نشست فیلم بی خود و بی جهتوي همچنين دليل گنجاندن شوخي‌هاي متفاوت كه گاهي مرزهاي اخلاق را از بين‌مي‌برد، جويا شد. كاهاني در پاسخ به وي گفت: هر چه فرم در فيلم كمتر ديده شود بهتر است. امروز كه دو سال از ساخت فيلم «هيچ» مي‌گذرد اگر قرار باشد انتقادي به آن داشته باشم، اين انتقاد در خصوص فرمي است كه در فيلم بيشتر ديده مي‌شود. هر چه فرم را در فيلم كمتر رعايت كنم بهتر مي‌توانم به فضا نزديك‌تر شوم.

وي ادامه داد: قرار نيست در فيلم‌هاي من، خودم ديده شوم. آنچه بيشتر از هر چيزي در فيلم اهميت دارد اين است كه جريان زندگي در فيلم‌ها ديده شود.

همچنين در بخش ديگري از اين نشست حسني نسب بر خلاف گفته‌هاي دانش در خصوص فيلم، ابراز كرد: من فكر مي‌كنم فيلم بيش از اندازه اسير خود سانسوري شده است و اتفاقا جاي خالي شوخي‌ها خوب كه در فيلم‌هاي آقاي كاهاني مي‌ديديم خالي است. كاهاني نيز عنوان كرد: اين مساله واقعيت دارد. ما از ديالوگ‌ها مراقبت مي‌كرديم. احمد مهرانفر مامور مهار ديالوگ‌هاي عجيب و غريب بود. پانته‌آ بهرام قبل از گرفتن صحنه‌ها مي‌دويد جلوي آينه و حجابش را كنترل مي‌كرد. اصلا قرار نبود اين فيلم را بسازم و از زماني هم كه باري فيلم مشكل به وجود آمد يك كلمه حرف نزدم.

وي همچنين افزود: اگر درايت محمد خزاعي نبود، نمي‌توانستم در بخش مسابقه حضور داشته باشم. با اينكه من و محمد خزاعي با هم اختلاف عقيده زيادي داريم اما اقدام او به مديران ديگر ياد داد كه با وجود افكار و عقايد مختلف و درايت تمام مي‌توانند در كنار هم كار كنند. دو سال بود كه كنار شما حضور نداشتم چون به بخش مسابقه راه پيدا نمي‌كردم اما امروز به خاطر اين اتفاق خوشحالم.

كارگردان فيلم «هيچ» با اشاره به تاكيد بر جزييات در فيلمنامه، توضيح داد: تا جايي كه مغزم كار مي‌كند سعي مي‌كنم فيلمنامه را با جزييات بنويسم اما از يك جايي به بعد ديگر وارد عمل مي‌شويم. من در اين فيلم مديريت كردن را ياد گرفتم و همه اتفاقات خوب را از هم جدا كنم.

در بخش ديگري از اين نشست نگار جواهريان در پاسخ به سوال امير پوريا در خصوص رسيدن به لحن خاص در اين فيلم، گفت: سر اجراي ايوانف بودم كه آقاي كاهاني به من گفت در فيلمنامه جديدم نقشي براي تو مي‌نويسم. براي درآوردن اين نقش فكر كرديم به ادبيات جديدي برسيم. البته خطري كه داشت اين بود كه نبايد به سمت اغراق نزديم مي‌شديم. بايد لحن را در فيلم پديدار مي‌كرديم تا بيشتر به چشم بيايد.

وي با اشاره به نشان روي كتش، عنوان كرد: اگر امروز نشان خانه سينما را با خود به همراه دارم به اين معني نيست كه تاكيد كنم نبض اين خانه همچنان مي‌زند، بلكه مي‌خواهم بگويم اين خانه به من اميد مي‌دهد.

كاهاني در پايان در خصوص كيفيت صدا و تصوير سالن‌هاي سينما، توضيح داد: با اينكه اين همه در مورد كيفيت پخش در سالن‌هاي سنيما صحبت كرديم اما هنوز در هيچ سينمايي نتوانستيم فيلم را درست ببنيم. كساني كه مسئول نظم دادن به سالن‌هاي سينما هستند بيشترين بي‌نظمي را انجام مي‌دهند.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما