اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نشست نقد و بررسی فیلم طلا ساخته پرویز شهبازی؛ سینمایی که ظاهر رئالیستی دارد و شهبازی سعی بر عبور از آن دارد

فیلم طلا



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، نشست خبری فیلم «طلا» با حضور پرویز شهبازی(کارگردان)، رامبد جوان، محمد شایسته(تهیه کنندگان)، هومن سیدی، نگار جواهریان، طناز طباطبایی، مهرداد صدیقیان (بازیگران)، پیمان شایان فر (فیلمبردار)، منصور شهبازی (صدابردار)، امیر حسین قدسی (طراح صحنه) و دیگر عوامل فیلم در پردیس ملت برگزار شد.



رامبد جوان درباره نحوه همکاری با محمد شایسته و پروژه گفت: تصمیم گرفتیم پول بگذاریم روی هم چهار فیلم بسازیم که پول مان نرسید و سه فیلم ساختیم. بخش اجرایی به عهده آقای شایسته است و در بخش هایی که فکر کنم می توانم بدرد بخورم کمک می کنم. در این پروژه بیشتر درگیر خندوانه بودم و بیشتر کارها بر عهده او بوده است. یکی از پروژه‌هایی که فکر کردیم کار بکنیم مربوط به آقای شهبازی بود و فیلم دوم ما شد و از همکاری با او خیلی خوشحالیم. از اینکه با چنین کارگردان باهوشی همکاری کردیم خوشحالیم.

هومن سیدی بازیگر فیلم «طلا» هم در این نشست گفت: کار کردن با شهبازی برایم جذاب بود، اتفاقاتی که به وجود می‌آورد به معنای کلاسیک در قصه بزرگ نمی آمد چون همه چیز واقعی است رویکردی که در لحظه دارد نرم است و به نظر می رسد این اتفاق نمی افتد. اما پیش می آید و از طرفی به شعور مخاطب احترام میگذارد

شهبازی درباره اینکه سینمای خود را رئالیستی می داند، بیان کرد: ظاهر رئالیستی دارد اما سعی می کنم از آن عبور کنم. داستان فیلم (طلا) کاملا تخیلی است.

مهرداد صدیقیان نیز گفت: یکی از فیلم های محبوب زندگی ام نفس عمیق بود و این فرصت پیش آمد تا با آقای شهبازی کار کنم، یکی از ویژگی کار کردن با او لمس بودن کارکترها هستند.

طناز طباطبایی درباره تجربه همکاری اش با شهبازی اظهار کرد: وقتی فیلم را می بینید متوجه می شوید آقای شهبازی  برای تک تک دیالوگ های عبوری فکر کرده است. چقدر ما آموختیم که ساده فیلم ببینیم؟ فکر کنم وقت آن است که حرفه ای فیلم ببینیم و نگاه سخت گیرانه و باسواد باشد. این فیلم از آن جهت که با یکی از درخشان ترین کارگردان های سینمای ایران همکاری کردم برای من عزیز است.

در ادامه نشست پرسش و پاسخ فیلم «طلا»، خبرنگاری خطاب به شهبازی گفت«اینکه شخصیتی حاضر شود بچه ای را از کسی که همسرش نیست باردار شده و نگه دارد آیا با فرهنگ ایرانی اسلامی همخوانی دارد؟» که کارگردان طلا در پاسخ  گفت : خیر، با فرهنگ اسلامی همخوانی ندارد اما این اتفاق را در جامعه می بینیم.

در ادامه خبرنگاری از نگار جواهریان درباره باورپذیری نقش اش سوال پرسید که به جای این بازیگر، کارگردان جواب داد و گفت: اگر باورپذیر نیست باید فیلم را نقد کنند و در قالب یک یادداشت آموزنده به بیننده بگویند که این فیلم چه مشکلاتی دارد. فضای اینترنتی موجب شده هر کسی در یک خط درباره فیلم نظر دهد که این اتفاق خوب نیست و باید درباره این مسائل بیشتر پرداخته شود.

شهبازی همچنین درباره پرسشی که درباره فیلمنامه شد، توضیحاتی ارائه داد و گفت: وقتی که می گویید نمای «سوبژکتیو شخصیت منصور»، اشتباه است، نشان می دهد که اطلاعات شما در زمینه کارگردانی بسیار پایین است.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما