حدس‎های آکادمی هنر برای نامزدهای اسکار غیرانگلیسی زبان / نمایندگان لبنان، آلمان، لهستان، نروژ و ایران بیشترین بخت را دارند

 

چندماه پیش پس از معرفی فیلم‎های نماینده‎ی کشورهای مختلف به آکادمی اسکار، «آکادمی هنر» شانس ده فیلم را بیشتر از سایر رقبا دانست. حال با گذر چند ماه و نزدیک شدن به معرفی کاندیدای اسکار، پنج فیلمی که بیشترین شانس را دارند به شما معرفی خواهیم کرد. اشاره این نکته خالی از لطف نیست که مالیخولیا ساخته لارس فون تریر، پوستی که در آن زندگی میکنم ساخته پدرو آلمادوار، ما یک پاپ داریم ساخته نانی مورتی و چند فیلم مهم دیگر از سوی کشورشان به اسکار معرفی نشدند که اگر معرفی می‎شدند شاید هر یک از این سه فیلم در لیست ما بودند. این فیلم‎ها به  ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

اسکار غیرانگلیسی زبان

الآن کجا میرویم Where Do We Go Now

این فیلم نماینده اسکار لبنان ساخته نادین لاباكی جوان است که در سال 2007 نیز از سوی کشورش با فیلم کارامل معرفی شده بود؛ اما این سال همه چیز برای او متفاوت است. او در بین شانس‎های اصلی نامزدی اسکار و حتی دریافت آدمک آکادمی قرار دارد. فیلم الآن کجا میرویم که جایزه تماشاگران جشنواره سن‎سباستین را برده بود توانست جایزه اصلی جشنواره تورنتو را به خود اختصاص دهد تا گمانه‎زنی برای دریافت اسکارش آغاز گردد.

 

پینا Pina

تازه‎ترین ساخته ویم وندرس فیلمساز شهیر آلمانی که مستندی در مورد پینا باوش است. آلمان یک سنت‎شکنی در مورد معرفی فیلم خود به اسکار انجام داد. در حالی که خبرها حاکی از ارسال فیلم سه ساخته تام تیکور از سوی آلمان بود فیلم پینا جایگزین آن شد. مستندی که به زندگی هنری پینا باوش و پرفورمنس‎های خیره‎کننده او به بهترین شکل ممکن پرداخته است. در همین اواخر این مستند توانست جایزه بهترین مستند اروپا را از آن خود کند تا بخت نامزدی اسکارش نیز بیشتر شود.

 

جدایی نادر از سیمین A Separation

پنجمین ساخته اصغر فرهادی که بی‎شک جزء مهم‎ترین فیلم‎های تاریخ سینمای ایران است. این فیلم قبل از ساخت خود جایزه کمک به ساخت آسیا پاسیفیک را برای فیلمنامه خوبش برنده شد. پس از ساخت در ایران جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه از مهم‎ترین جوایز را دریافت کرد و در جشنواره برلین که جزء جشنواره‎های مهم به شمار می‎رود هم خرس طلایی را از آن خود کرد. «جدایی نادر از سیمین» کم‎کم مخاطب خود را یافت و در جشنواره‎های مختلفی جوایز را پشت سر یکدیگر درو می‎کرد و حال منتظر مهم‎ترین جوایز سینمایی جهان یعنی گلدن گلوب، بفتا و اسکار است. 

 

در تاریکی In Darkness

درام تاریخی «در تاریكی» به كارگردانی آگنیژكا هلند كه به موضوع جنگ جهانی دوم پرداخته است به عنوان نماینده سینمای لهستان برای حضور در جوایز اسكار ۲۰۱۲ با سایر رقبا رقابت خواهد کرد. كارگردان این فیلم پیش از این دوبار نامزد جایزه اسكار شده است كه اولین آن در سال ۱۹۸۶ در بخش بهترین فیلم خارجی برای فیلم برداشت خشمگین بود و در سال ۱۹۹۲ برای فیلم اروپا، اروپا نامزد بهترین فیلم نامه اقتباسی شد. تازه‎ترین فیلم هلند تا به حال هیچ جایزه‎ی بزرگی را برخلاف فیلم‎های رقیب دریافت نکرده اما دلیلی بر کاندید نشدن آن در آکادمی نیست.

 

شاد شاد Happy Happy

اولین ساخته‎ی آن سویتسکی که به نمایندگی از نروژ در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز اسکار حضور دارد. این فیلم در جشنواره ساندنس –معتبرترین جشنواره مستقل‎ها- جایزه‎ی بزرگ سینمای جهان را کسب کرد و از شانس زیادی برای قرارگیری در فهرست اعضای آکادمی برخوردار است. شاد شاد دیگر فیلمی بود که در ساندنس خوش درخشید و جایزه ویژه هیئت داوران را برد. شاید بتوان در کنار فیلم‎هایی که اغلب مضامین تلخی دارند این کمدی درام را نیز در کاندیدای اسکار مشاهده کرد.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر