اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

شانس بیشتر فیلم‌ کشورهای ایتالیا، دانمارک، هنگ‌کنگ، بلژیک و فلسطین در لیست اسکار غیرانگلیسی زبان / گذشته از رقابت جاماند

فیلم شکار زیبایی بزرگ

لیست بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی زبان با 9 فیلم به نامزدهای نهایی نزدیک‌تر شد.

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، امسال برای اولین بار 76 کشور نمایندگان خود را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی کردند که از آن میان عربستان نیز در صحنه بین‌المللی سینما وارد شد. عربستان با فیلم وجده وارد این رقابت شد و از شانس زیادی برای قرارگیری در این لیست برخوردار بود که کنار گذاشته شد. از دیگر فیلم‌هایی که شانس زیادی برای قرارگیری در این لیست داشتند می‌توان به گذشته ساخته اصغر فرهادی نامزد جایزه گلدن گلوب، گلوریا از شیلی و هلی از مکزیک اشاره کرد.

 

داوطلبانی از تمام شاخه‌های آکادمی - که «کمیته عمومی» بخش فیلم خارجی‌زبان را تشکیل می‌دهند - در دو ماه گذشته فیلم‌های واجد شرایط را دیدند و بر مبنای امتیاز 6 تا 10 نمره دادند.

شش فیلم که بالاترین متوسط امتیاز را توسط «کمیته عمومی» کسب کردند، دو سوم فهرست کوتاه را شکل دادند. سپس پنجشنبه شب «کمیته اجرایی» بخش فیلم خارجی‌زبان - که 20 عضو دارد - تشکیل جلسه داد و پس از اطلاع از شش فیلم انتخاب‌شده، سه فیلم را دیگر انتخاب کرد.

دو کمیته‌های ویژه یکی در نیویورک و دیگری در لس آنجلس ماه ژانویه فیلم‌های فهرست کوتاه را در سه روز می‌بیند و بعد درباره پنج نامزد نهایی تصمیم می‌گیرد که اسامی آن‌ها پنجشنبه 16 ژانویه (26 دی) همراه نامزدان دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

فیلم‌های راه یافته به لیست 9 فیلم برتر غیرانگلیسی زبان عبارتند از:

«فروپاشی حلقه شکسته» «The Broken Circle Breakdown»، فلیکس فان گرونینگن، بلژیک

«یک بخش از زندگی آهن جمع‌کن» (An Episode in the Life of an Iron Picker)، دنیس تانوویچ، بوسنی و هرزگوین

«تصویر گمشده» (The Missing Picture)، ریتی پان، کامبوج

«شکار» (The Hunt)، توماس وینتربرگ، دانمارک

«دو زندگی» (Two Lives)، گئورگ ماس، آلمان

«استاد بزرگ» (Grandmaster)، وونگ کار وای، هنگ کنگ

«دفتر یادداشت» (The Notebook)، یانوش ساس، مجارستان

«زیبایی بزرگ» (The Great Beauty)، پائولو سورنتینو، ایتالیا

«عمر» (Omar)، هانی ابو اسد، فلسطین

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما